فائزه هاشمی در کلاب هاوس چه گفت؟

صحبت های دیشب فائزه هاشمی در کلاب هاوس آنقدر برای کاربران این شبکه اجتماعی تازه تاسیس جذاب بود که بیش از 20 هزار کاربر از ساعت 9 شب تا ساعت سه بامداد و در سه اتاق موازی پای حرف هایش نشستند.

چه کسی جلسه دیشب را برگزار کرده بود؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، جلسه مجازی شب گذشته از طرف مصطفی فقیهی، مدیرمسئول سایت انتخاب و از نزدیکان خانواده هاشمی رفسنجانی که تا پایان عمر مرحوم آیت الله رفسنجانی از مشاوران او بود، ترتیب داده شد.

این جلسه رکورد تمام نشست های ایرانیان در کلاب هاوس را که در چند وقت اخیر برگزار شده است، شکست تا جایی که برگزارکنندگان نشست مجبور شدند دو اتاق دیگر صرفا برای این که کاربران حرف های فائزه هاشمی را به صورت زنده بشنود، تشکیل دهند.

در اتاق اصلی گفت و گوی او نیز از خبرنگاران داخلی گرفته تا خبرنگاران رسانه های فارسی زبان خارج از کشور حضور داشتند و ضمن گوش دادن به صحبت های این فعال سیاسی، سوالاتی چالشی را با او مطرح کردند.

روحانی با پدرم مشورت نمی کرد

فائزه هاشمی در این نشست مجازی درباره مقایسه حسن روحانی با پدرش توضیح داد: آقای هاشمی نسبت به آقای روحانی انعطاف پذیری بیشتری داشت و همین طور بهای بیشتری به کار کارشناسی می داد. ضمن این که آقای هاشمی دنیا دیده تر بود، بخصوص سفرهای قبل از انقلاب ایشان.

وی افزود: آقای هاشمی سعی می کرد در صورتی که روحانی مشورت بخواهد، به او مشورت بدهد. من البته گله مند بودم که روحانی از ایشان مشورت نمی گرفت؛ به نحوی که نشنیدم یک بار روحانی درمورد عربستان از آقای هاشمی مشورت بخواهد.

هر جا تحت فشار بودم، پدرم حمایت می کرد

بخشی از صحبت های شب گذشته دختر مرحوم رفسنجانی به حمایت های پدرش در دوران حیات از او اختصاص داشت. هاشمی در این باره گفت: جاهایی که تحت فشار بودم، آیت الله هاشمی از من حمایت کرد. البته پدرم می گفت چرا تو هر جایی هستی، جنجال ایجاد می شود؟

این فعالی سیاسی ادامه داد: آقای یزدی در نماز جمعه به من حمله کرد و روزنامه زن را مرتد اعلام کرد؛ پدر به من گفت جواب بده. قبل از آن، پدر گفت بیانیه ات را برای من بیاور، پدر که دید گفت «همین؟ این که چیزی ندارد؟» بعد آمد خودش آن را پربارتر کرد.

خاتمی می تواند رهبر اصلاح طلبان نباشد

فائزه هاشمی در ادامه صحبت هایش به رهبری سید محمد خاتمی بر جریان اصلاحات اشاره کرد و گفت: به نظرم آقای خاتمی رهبر نامناسبی برای جریان اصلاح طلب نیستند، اما در صورت نیاز می‌توانند تغییر کنند.

وی با انتقاد به عملکرد احزاب اصلاح طلب تاکید کرد: در بسیاری از احزاب مثل حزب خودمان (کارگزاران) روند دموکراتیک نیست، پس چطور می خواهیم به این سمت در کشور حرکت کنیم.

دختر مرحوم هاشمی درباره حضور مجدد خود در حزب کارگزاران نیز توضیح داد: در حزب کارگزاران، من مجددا ثبت نام نکردم، اما خودشان من را ثبت نام کردند و رای دادند.

گله از اصلاح طلبان؛ علت عدم شرکت در انتخابات

اما شاید بتوان مهمترین صحبت های دیشب فائزه هاشمی را اظهارات او درباره انتخابات 1400 دانست. او در این نشست با تاکید بر این که نه قصد نامزدی در این انتخابات را دارم و نه اساسا به نامزد دیگری رای می‌دهم، تصریح کرد: برای مطالبه حق زنان در انتخابات ثبت نام می کنم، اما برای مطالبه حق مردم رای نمی دهم.

این فعال سیاسی ادامه داد: عدم حضور من در این انتخابات به دلیل رد صلاحیت‌ کاندیداها توسط شورای نگهبان در انتخابات نیست، چراکه شورای نگهبان صلاحیت‌ نامزدها را رد می‌کند و رد کرده است. اما اعتراضم به اصلاح طلبان است که برای بقا در قدرت شاخصه‌های اصلاح طلبی را رها کرده‌اند.

وی افزود: این که منتظر نسل جدید اصولگرایان در شورای نگهبان و تغییر نظرشان در مورد حضور زنان در انتخابات باشیم، بعید می‌دانم به سن ما قد بدهد؛ اما تغییر نسلی در شورای نگهبان باعث می‌شود که فضا بهتر شود.

این فعال سیاسی ادامه داد: رای ندادن من برای این است که در آینده از رای دادن ابراز ندامت نکنم. دلیلم برای رای ندادن به بن رسیدن اصلاحات است. رای ندادن یک استراتژی است و یک اقدام فعال است. وقتی رای دادن به نتیجه نمی‌رسد.

انقلابی‌تر از بقیه هستم

فائزه هاشمی در بخش دیگری از این نشست مجازی تاکید کرد که خود را انقلابی‌تر از سایرین می‌داند. وی تصریح کرد: خودم را ضدانقلاب نمی‌دانم، خودم را انقلابی‌تر از بقیه می‌دانم، چون دائما به دنبال آرمان‌های انقلاب مثل آزادی بیان هستم.

دختر مرحوم هاشمی رفسنجانی البته روی این نکته تاکید کرد که اگر در دو ماه آینده کسی بیاید که بتواند شاخصه‌های مطلوب او را داشته باشد، این شجاعت را دارد که ارزیابی‌اش را تغییر دهد.

وی در این باره اضافه کرد: مساله من شخص نیست، بلکه شرایط کشور است؛ اگر فردی مانند آقای رئیسی بیاید و پرونده‌های زندانیان سیاسی را بررسی و آنان را آزاد کند، چراکه بازداشت آنها خلاف قانون اساسی است، یا این که با آمریکا مذاکره و مسائل را حل کنند.

محسن مدیر قابلی است، اما به او رای نمی دهم

فائزه هاشمی در نشست مجازی شب گذشته تاکید کرد که حتی اگر محسن هاشمی نیز در این انتخابات نامزد شود، بازهم در این انتخابات شرکت نمی‌کند و رای نخواهد داد.

وی افزود: آقای خاتمی استدلال‌هایی علیه شهردار شدن محسن هاشمی داشتند. به عنوان رئیس جمهور با نگاه فعلی، به محسن هم رای نمی‌دهم؛ ولی اگر بیاید و پیروز شود، از پسش بر می‌آید.

این فعال سیاسی درباره سید حسن خمینی که اخیرا به صورت رسمی از نامزدی در انتخابات انصراف داده است نیز گفت: وقتی پدر، سیدحسن خمینی را «علامه» خواند، باید بگویم حتما اعتقاد داشته که این را گفته است.

احمدی نژاد به من پیشنهاد داد

یکی از جذاب ترین اظهارات شب گذشته فائزه هاشمی در کلاب هاوس درباره پیشنهاد احمدی نژاد به او بود. این فعال سیاسی در این باره توضیح داد: محمود احمدی نژاد به من پیشنهاد معاون اولی برای انتخابات ۱۴۰۰ داد، اما من قبول نکردم، چون سال ۸۸ را نمی‌توانم فراموش کنم.

هاشمی ادامه داد: پیش‌تر هم از سوی احمدی نژاد به من پیشنهاد شده بود که در مناظره‌ای با ایشان شرکت کنم. اما من معتقدم که احمدی نژاد به اصول مناظره پایبند نیست.

این فعال سیاسی تاکید کرد: احمدی نژاد مادر چاوز را بغل کرد و خیلی کار‌ها را کرد، اما با او کاری نداشتند، اما آقای خاتمی یک ادعایی درموردش مطرح شد و کلی بلوا به پا کردند.

دفاع مکرر از عملکرد پدر

فائزه هاشمی در بخش های مهمی از اظهاراتش در این نشست مجازی از عملکرد پدرش نیز دفاع کرد و گفت: پدرم به خاطر وزنه‌ای که داشت، می‌توانست کشور را به صورت اصلاحات ببرد؛ با درگذشت پدر، دولت اقای روحانی شعار‌ها را فراموش کردند و از آن برگشتند؛ حتی اصلاح طلبان هم از راه خود جدا شدند.

وی افزود: اگر آقای هاشمی بودند، حتما تشویق به حضور در انتخابات می‌کردند، ایشان اهل قهر کردن نبود. در سال 92 هم پدر می‌گفت برای انتخابات ثبت نام نمی‌کنم، ما هم نمی‌دانستیم؛ نمی‌دانیم چه شد که ایشان تصمیم گرفت. آن قدر مراجعات از گروه‌های مختلف زیاد بود که به نظرم ایشان متقاعد شد.

دختر مرحوم رفسنجانی از حملات جناح چپ و راست در دوران حیات پدرش به او نیز انتقاد کرد و گفت: پدر در دوره‌های مختلف از چپ و راست مورد حمله قرار می‌گرفت؛ اما بعد که کنار می‌رفتند، می‌آمدند دور ایشان جمع می‌شدند.

این فعال سیاسی تصریح کرد: حملات جناح چپ به آیت الله هاشمی زیربنا شد برای آمدن احمدی نژاد و این تخریب‌های اصلاح طلبان علیه پدر در پیروزی احمدی نژاد موثر بود. هر چه به اصلاح طلبان می‌خواستم بگویم و خواستم بفهمانم که ما داریم از مردم دور می‌شویم، راهی نتوانستم پیدا کنم.

به ما گفتند فوت پدر بر اثر مواد رادیواکتیو نبوده

دختر مرحوم هاشمی درباره موضوع فوت پدرش نیز توضیح داد: به ما گفتند که مواد رادیواکتیو علت فوت آیت الله هاشمی نبوده است، چون این مواد باعث سرطان می‌شود نه ایست قلبی، اما آقای روحانی در این باره نوشت روی گزارش باید عمیق‌تر بررسی شود.

فائزه هاشمی ادامه داد: این که فکر کنیم قطعا یک وصیت نامه‌ای از آقای هاشمی بوده است، این طور نیست. ولی باتوجه به شناختی داریم احتمالا وصیت نامه‌ای از ایشان وجود دارد که الان در دسترس ما نیست.

وی درباره نقدهایی که به او درباره سوء استفاده از رانت پدرش در سال های گذشته می شود نیز پاسخ داد: پنج تا ۶ سال پشت کنکور بودم؛ اگر قرار بود از رانت استفاده کنم، همان سال اول باید وارد دانشگاه می‌شدم. بعد هم از دانشگاه آزاد اخراج شدم؛ شکایت کردم، به نفع من حکم داده شد، الان هم البته دانشگاه به من اجازه ورود نمی‌دهد.

حذف زنان از مشاغل، ظلم به آنهاست

در این نشست مجازی همچنین از فائزه هاشمی پرسیده شد که آیا فکر نمی‌کند فعالیت‌های او در حوزه بانوان در عرصه‌هایی که زمینه‌سازی فکری در جامعه برای آنها نشده بود، باعث شد که آن موضوع‌ها توسط جامعه پس زده شوند و حقوق زنان بیشتر تضعیف شود تا تقویت؟

فائزه هاشمی در پاسخ به این سوال گفت: ۴۰ سال است از زمینه‌سازی حرف می‌زنند و باید پرسید که این زمینه سازی کی باید انجام شود؟ من با نگاه به آگاهی جامعه و بازخوردی که از جامعه می‌گیرم، حرکت کرده ام و پس‌زدگی و مقاومت را نه از سوی جامعه که از سوی بخشی از حاکمیت می‌بینم که با برداشت افراطی با دین برخورد می‌کنند و استفاده ابزاری از دین دارند.

وی در ادامه درباره جایگاه زن در خانواده و حقوق برابر نیز گفت: اگر جایگاه زن در خانواده بی‌بدیل است، چرا در هیچ عرصه‌ای از مسکن و کار و طلاق و اجازه خروج از کشور زن نمی‌تواند تصمیم بگیرد؟ به نظر من، حذف زنان از برخی مشاغل از جمله سمت های سیاسی ظلم به آنهاست. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 677707 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟