ظریف، گزینه قطعی اصلاحات؟ / انتخابات 1400

دو ماه تا انتخابات ۱۴۰۰ باقی مانده است؛ دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا برای افزایش مشارکت اسامی مختلفی را مطرح کرده‌اند که در میان اصلاح طلبان ، نام سیدحسن خمینی و در میان اصولگرایان، نام سیدابراهیم رئیسی بیش از دیگران شنیده می‌شد.

به گزارش رکنا ، اگر این دو چهره در انتخابات ریاست جمهوری حضور می‌یافتند، احتمالا رقابت میان آن ها مهم ترین رویداد انتخابات پیش رو می‌شد، اما با تصمیم قطعی کاندیدا نشدن سید حسن خمینی، شرایط به کلی تغییر کرد. در این بین،محمد جواد ظریف که تا کنون گفته بود نامزد انتخابات ریاست جمهوری نخواهد شد، در متنی که با عنوان روایت جلسه با کمیسیون امنیت ملی مجلس منتشر کرده، احتمال حضورش در انتخابات را رد نکرده است.

دلایل نامزد انتخابات نشدن ظریف

در بخشی از متن آمده است: «علت تصمیم بنده برای نامزد نشدن نگرانی از سبد رأی نیست که برای بهبود آن از سیاست خارجی یا انسجام ملی هزینه کنم. نگرانی من از رأی آوردن است نه رأی نیاوردن. بر عزم خود برای نامزد نشدن استوارم؛ ولی تداوم فشارها، آزارها، افتراها و تهدیدها در اقبال عمومی و در این عزم تأثیر معکوس دارد.»

به نوشته رویداد24، سیدحسن خمینی تا کنون تجربه اجرایی جدی نداشته اما اصلاح طلبان معتقد بودند حضور یک تیم قوی اجرایی در کنار او این مشکل را حل خواهد کرد.

شعار انتخاباتی برای سید حسن خمینی

آن ها با این پیش‌فرض اجماعی سراسری روی سیدحسن ایجاد و به خصوص از روزهای گذشته بحث‌های جدی را برای ایجاد یک فضای مثبت عمومی فراهم کردند؛ از کلاب هاوس تا توییتر در چند روز اخیر در اختیار اصلاح‌طلبانی بود که سیدحسن خمینی را به کاندیداتوری ترغیب می‌کردند، آن ها حتی شعار «همه با هم» را برای او طراحی کردند؛ شعاری که حتی در بیانیه رسمی بیت سیدحسن خمینی به آن اشاره شده و سیدیاسر خمینی گفته بود: «بخشی از نخبگان کشور این تصور را داشتند که سیدحسن می‌تواند کشور را با شعار (همه با هم) متحد کند.» به این ترتیب با کناره‌گیری سیدحسن خمینی نخستین اتفاقی که رخ داد، از بین رفتن اجماع اصلاح طلبان بود.

کاهش شانس اصلاح‌طلبان برای ائتلاف

در این بین، به نوشته نامه نیوز، این سوال مطرح است که اصلاح طلبان پس از انصراف سید حسن خمینی از رقابت ها در این مرحله چه تصمیمی خواهند گرفت. آیا سراغ گزینه‌های عموما حداقلی خود می روند و با امثال محمدرضا عارف وارد این رقابت‌ها می‌شوند یا این که یک بار دیگر سر خانه ائتلاف با گزینه غیر اصلاح‌طلب بر می‌گردند.گزینه نخست البته محتمل‌تر است زیرا شانس اصلاح‌طلبان برای ائتلاف و استفاده از الگوی سال 92 و 96 نسبت به قبل کاهش یافته است.

نه محمد جواد ظریف تا کنون راضی شده که نامزد شود و آنان را نمایندگی کند و نه علی لاریجانی تکلیف کاندیداتوری خود را روشن کرده است! به این موضوع نیز باید توجه داشت که رویگردانی اصلاح طلبان از لاریجانی و رفتار سردی که با وی داشتند، او را تا حدی به سوی اصولگرایان متمایل کرده است.به هر ترتیب باید منتظر ماند تا اصلاح‌طلبان خبر نیامدن سیدحسن خمینی را هضم کنند و بعد از آن که قدری از این شوک خارج شدند، به فکر راه چاره‌ای بیفتند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 677414 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟