۱۰۰ هزار استعلام درباره داوطلبان انتخابات 1400 / رسیدگی به 204 پرونده در شعب ویژه مفاسد اقتصادی

به گزارش رکنا، غلامحسین اسماعیلی در خصوص انتخابات 1400 گفت : برای برگزاری انتخابات وظایفی از قبیل پیشگیری از وقوع جرم، رسیدگی به تخلفات انتخاباتی، رسیدگی به سوابق داوطلبان انتخابات را بر عهده قوه قضائیه گذاشته‌اند. تا به الان بالای ۱۰۰ هزار استعلام برای داوطلبان انتخابات ارسال شده است که به زودی نتیجه تمام این استعلامات اعلام می‌شود.

رسیدگی به 204 پرونده در شعب ویژه مفاسد اقتصادی

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره فرایند رسیدگی به پرونده‌های مفاسد اقتصادی گفت: این موضوع همیشه جزو اولویت‌های ما بوده و خواهد بود و به هیچ عنوان در این حوزه کوتاه نمی‌آییم. در همین راستا دادگاه رسیدگی به پرونده حسن میرکاظمی معروف به «حسن رعیت» در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: در شهریور ۱۳۹۹ استجازه پرونده‌های مفاسد اقتصادی تمدید شد و تعداد ۲۰۴ پرونده مربوط به مفاسد اقتصادی در شعب ویژه با ۶۲۵ متهم رسیدگی شده که از این تعداد ۱۲۱ پرونده در ۶ ماه دوم رسیدگی و حکم آن صادر شده است.

اسماعیلی در پاسخ به این پرسش که چه میزان دادگاه های مفاسد اقتصادی در مبارزه با فساد نقش داشته، گفت: این برخوردها نقش بسزایی داشته و شاخص اجمالی آن این است که در ایام اخیر سیر نزولی پرونده های مفاسد اقتصادی را شاهد هستیم.

سخنگوی قوه قضاییه اظهار داشت: البته اثرگذاری ورود قضایی علاوه بر عبرت آموزی و بازدارندگی برای دیگران بخش های دیگری هم دارد که بخشی از این اثرگذاری مجازات مفسدان است و بخش دیگر مربوط به بازگشت اموال به تاراج رفته و به یغما رفته به بیت المال مسلمانان است و مکررا درباره بازگشت این اموال اعلام کرده ایم و در واقع مجموعه اثربخشی قوه قضاییه را باید در یک بسته کامل مورد ارزیابی قرار داد.

اسماعیلی درباره عملکرد زندان‌ها گفت: در سال 99 همکاران قضایی حدود 160 هزار حکم جایگزین حبس صادر کردند و 878 مورد از محکومان قصاص با کمک مصلحین، خیرین و شوراهای حل اختلاف از قصاص نجات پیدا کردند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 677205 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟