خوش چشم: ایران با مقاومت فعال به دنبال هزینه زایی برای طرف غربی است

مصطفی خوش چشم کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با برنامه «بحث روز» رادیو ایران با اشاره به پایبندی کامل ایران به تعهدات برجامی علی رغم بدعهدی طرف های غربی اظهار داشت: ایران در سال های اخیر به تمام تعهدات برجامی خود پایبند بوده و تنها یک درخواست بیشتر نداشته و آن هم رفع کامل تحریم ها بوده است اما طرف مقابل از ابتدا تلاش می کرده که با دادن وعده های زیاد و تظاهر به اینکه تمایل به رفع اختلاف دارد اما در عمل به هیچ از یک وعده های خود عمل نکرد و نشان داد که همچنان به دنبال حفظ تحریم ها و اجرای استراتژی مهار است.

وی ادامه داد: پس از خروج آمریکا از برجام شاهد بودیم که ایران حتی تا 14 ماه بعد از این عهدشکنی آمریکایی ها به برجام متعهد بود و پس از آن نیز با اینکه تعهدات برجامی خود را کاهش داد اما تا همین دیروز به تعهداتش در زمینه بازرسی ها که یک سوم از تعهدات را شامل می شد ادامه داد.

خوش چشم در خصوص توقف پروتکل الحاقی و دسترسی های آژانس گفت: ما به موازنه ای رسیدیم که ایران هر چقدر به روش صبر استراتژیک ادامه می داد طرف مقابل به دلیل اینکه رایگان این امتیاز را دریافت می کرد هیچ انگیزه ای برای تغییر این موازنه نداشت و حتی سعی می کرد امتیازات بیشتری را نیز دریافت کند و طرف ایرانی را مجبور به امضای برجام های بعدی کند.

وی افزود: بنابراین طبیعی است که ایران با توقف امتیازاتی که به صورت رایگان به غربی ها می داد برای آنها هزینه زایی و ایجاد انگیزه می کند.

کارشناس مسائل بین الملل ادامه داد: البته توقف اجرای پروتکل الحاقی پایان کار نیست و این اقدام آغاز نقشه راهی است حاکی از اینکه طرف ایرانی با جدیت به دنبال مقاومت فعال است و استراتژی خود را تغییر داده است. در حقیقت غربی ها با عهدشکنی ها و بدقولی های خود چاره ای غیر از این اقدام برای ایران باقی نگذاشتند.

وی با اشاره به تحرکات آمریکا در منطقه غرب آسیا تصریح کرد: آمریکایی ها از سال 2001 به بعد با حمله به عراق و افغانستان سعی کردند تا هژمونی خود را در منطقه تثبیت کنند اما ایران از طریق سپاه قدس و شهید سردار حاج قاسم سلیمانی این اجازه را به آنان نداد و آنان در رسیدن به اهداف خود ناکام ماندند. آنها همچنین تلاش کردند تا از طریق نیروهای نیابتی خود در منطقه و کشورهایی مثل عربستان و ترکیه تروریست های وهابی، سلفی و تکفیری را بر منطقه حاکم کنند تا منطقه غرب آسیا را به منطقه ای سوخته و پر از هرج و مرج تبدیل کنند و به این ترتیب تهدیدات بالقوه و بالفعل امنیتی را برای جمهوری اسلامی ایران به وجود آورند اما خوشبختانه به دلیل حضور موثر و موفق سپاه قدس بار دیگر شکست سختی خوردند.

خوش چشم در پایان گفت: در این شرایط آمریکا و سه کشور اروپایی برای اینکه مولفه های قدرت ایران از جمله قدرت موشکی و منطقه ای را محدود کنند جنگ نرم عجیبی را علیه ایران به راه انداختند و سعی کردند تا در رسانه های خود سیما و تصویر جمهوری اسلامی ایران و مردم ما را در چشم جهانیان کاملا مخدوش نشان دهند و با ایجاد فضای رعب و وحشت ائتلافی را در جهان تشکیل دهند که هدف این ائتلاف افزایش فشار اقتصادی و امنیتی بر کشور و مردم ایران است اما با هوشیاری ملت این ائتلاف نیز به جایی نخواهد رسید.

اگر شروط رهبری برای برجام اجرا شده بودند وضعیت این نبود

حسین کاشانی پور کارشناس مسائل سیاسی که مهمان دیگر برنامه بود در خصوص موضع رهبر انقلاب در قبال برجام عنوان کرد: رهبری وقتی با اصرار زیاد مسئولان دولتی مبنی بر مذاکره با آمریکا و سه کشور اروپایی بر سر مسئله هسته ای مواجه شدند از همان ابتدا گفتند که به مذاکرات خوشبین نیستند. ایشان همچنین در موعد امضای برجام تاکید کردند که گام های ما باید متناسب با گام های طرف مقابل باشد یعنی هر اقدامی که از سوی ایران انجام می شود باید با اقدام طرف غربی همراه شود.

وی ادامه داد: رهبر انقلاب پس از تصویب 20 دقیقه ای برجام در مجلس، 9 شرط را برای پذیرفتن برجام تعیین کردند و در حقیقت اجرایی شدن برجام را مشروط پذیرفتند. امروز همه کارشناسان امر بر این باورند که اگر آن شروط اجرا شده بودند وضعیت به این شکل نبود.

کاشانی پور در پایان گفت: در طول سال های پس از انقلاب هر جا که ملت ایران در برابر زیاده خواهی های دشمنان ایستادگی کرده موفق و سربلند شده و امروز نیز راهی جز مقاومت و ایستادگی نداریم و شک نکنید که با تبعیت از فرامین رهبر انقلاب، همصدایی و خودباوری می توانیم بار دیگر دشمنان اسلام و ایران را ناکام بگذاریم و امیدواریم آثار خوب این مقاومت را بزودی مشاهده کنیم.
آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 664884 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟