جمالی نوبندگانی: پیام‌های خود را باید از کانالی منتقل کنیم؛ عمان و قطر فرقی ندارد

محمدجواد جمالی نوبندگانی افزود: « به نظر من قطر دائما دنبال این است که ایران را از بابت روابط مجدد خود با عربستان، امارات و بحرین مطمئن کرده و ثابت کند قدردان ایران به خاطر آن چند سالی که تمام راه‌ها را به روی این کشور بسته بودند و ایران کمک شایانی کرد، هست.

وی افزود : کما اینکه اعلام کرده روابط با کشورهای عربی آسیبی به روابطش با ایران نخواهد زد. ضمن اینکه قطر می‌خواهد که بازیگر مهمی در منطقه باشد. با توجه به اینکه روابط آن با ایران خیلی بهتر از سایر کشورها به خصوص کشورهای حوزه خلیج فارس با ایران است؛ می‌تواند روابط ایران و همسایگان جنوبی را ترمیم کند».

این کارشناس مسائل سیاست خارجی در ادامه گفت: « دقت داشته باشید که قطر کشوری است که از نظر جغرافیا و جمعیت موئلفه قدرت ندارد اما از نظر پول و منابع قوی است لذا شکننده به حساب می‌آید و هر تنش و مشکلی در منطقه برای او و کشورهایی مثل بحرین و امارات مساله‌ساز است. به همین خاطر آن‌ها خیلی تلاش دارند که در بحث روابط ایران و عربستان و یا روابط ایران با اروپا و آمریکا شرایط طوری رقم بخورد که ثبات وجود داشته باشد و بتوانند به امورات اقتصادی خود بپردازند».

وی همچنین درباره ظرفیت قطر برای میانجیگری بین ایران و غرب یا ایران و عربستان نیز گفت: « همیشه عمان در این زمینه نقش برجسته ‌ی ایفا کرده است. الان هم آن‌ها به دنبال فعال شدن قطری‌ها ، فعالیت خود را بیشتر کرده‌اند. قطعا ما هم باید پیام‌های خود را از یک کانالی منتقل کنیم و فرقی ندارد که عمان باشد یا.»آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 663174 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟