بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی و آمریکا درباره ایران

به گزارش رکنا، وزرای خارجه تروئیکای اروپایی و آمریکا شامگاه امروز (پنج‌شنبه) نشستی درباره ایران و با محوریت توافق هسته‌ای برگزار کردند.

در بخشی از بیانیه این دیدار ادعا شده است: «تروئیکای اروپایی، آمریکا و ایران بر منافع مشترک تمرکز کنند. باید اطمینان حاصل کنیم ایران هرگز به سلاح هسته‌ای دست نیابد.»

وزرای خارجه تروئیکای اروپایی و آمریکا در بخشی از بیانیه خود تاکید کردند «از ایران می‌خواهیم تا هیچ اقدام جدیدی را برای خروج از پروتکل الحاقی انجام ندهد. ایران باید به برجام پایبندی کامل داشته باشد. ایران تمامی زندانیان آمریکا و اروپا را آزاد کرده و اجازه ملحق شدن به خانواده‌هایشان را بدهد.»

همچنین این بیانیه می‌گوید که تروئیکای اروپا و آمریکا به تهران درباره محدودیت بازرسی ناظران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تاسیسات هسته‌ای ایران هشدار داده و گفتند «ایران اقدامات اضافی خود، مانند تعلیق بازرسی ناظران آژانس هسته‌ای، را متوقف کرده و عواقب چنین اقداماتی را به طور خاص در چنین برهه زمانی که طرف‌ها در تلاش برای احیای روابط دیپلماتیک هستند، در نظر بگیرد.»

تاکید بر پایان جنگ یمن

در بخشی دیگر از این بیانیه تروئیکای اروپا و آمریکا بر لزوم پایان یافتن جنگ یمن تاکید کرده و همچنین نسبت به فعالیت‌های اخیر ایران برای تولید اورانیوم غنی شده ابراز نگرانی کرده‌اند.

در همین حال بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز ادعا کرده است «اگر ایران به تعهدات خود در توافق هسته‌ای برگردد واشنگتن نیز همین کار را خواهد کرد.»

ساعاتی پیش وزارت خارجه آلمان در پیامی اعلام کرد «هایکو ماس، ژان ایو لودریان و دومینیک راب» وزرای خارجه آلمان، فرانسه و انگلیس، در دیداری درباره توافق برجام گفت‌وگو کردند.

در پیام وزارت خارجه آلمان آمده است «امروز هایکو ماس، دومینیک راب و لودریان در دیداری از اعلام آمادگی دولت جدید آمریکا برای رایزنی با ایران استقبال کردند. آن‌ها به بررسی تمام گزینه‌های مرتبط با برجام و حفظ این توافق هسته‌ای ادامه خواهند داد و از ایران می‌خواهند بیشتر از این توافق هسته‌ای خود را تضعیف نکند.»

دولت دونالد ترامپ در ماه می‌سال ۲۰۱۸ در اقدامی یکجانبه توافق هسته‌ای ایران موسوم به برجام را به بهانه‌های واهی نقض آن ازسوی ایران زیر پا گذاشت و پس از آن کمپین غیرانسانی فشار حداکثری را با محوریت تروریسم اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران به‌راه انداخت. اکنون مسئله برجام و احیای آن از چالش‌های پیش روی دولت جدید آمریکا به ریاست جمهوری «جو بایدن» است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 663068 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟