آمریکا با خروج ناو هواپیمابر" نیمیتز" از خلیج فارس سیگنال "تنش زدایی" به تهران صادر کرد

به گزارش رکنا، روزنامه نیویورک تایمز در گزارش خود نوشت: وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به شکل ناگهانی تصمیم گرفت به دلیل اعتراض مشاوران ارشد نظامی، ناو هواپیمابر نیمیتز را از خاورمیانه به خانه برگرداند، این موضوع نشان دهنده تغییر مسیر از استراتژی به اصطلاح بازدارندگی چند هفته ای است که هدف آن جلوگیری از حمله به سربازان و دیپلمات های آمریکایی در خلیج فارس است.
این روزنامه ادامه داد: مقامات مطلع روز جمعه گفتند که کریستوفر سی میلر سرپرست وزارت دفاع، دستور انتقال مجدد این ناو را به عنوان سیگنال "تنش زدایی" به تهران صادر کرد تا از بحرانی شدن روزهای منتهی به پایان ریاست جمهوری ترامپ خودداری کند.
مقامات ارشد پنتاگون می گویند؛ ارزیابی میلر این است که در شرایط کنونی اعزام ناو نیمیتز پیش از سالگرد ترور ژنرال سلیمانی می‌تواند از سوی ایران به عنوان عامل تحریک درنظر گرفته شود و تهدیداتی علیه آمریکا را عملی سازند. برخی از تحلیلگران از بازگشت نیمیتز به بندر اصلی خود در برمرتون واشنگتن به عنوان کاهش تنش بین دو کشور استقبال کرده اند.
مایکل پی مولوری، مقام ارشد سابق سیاست خاورمیانه ای در پنتاگون در این باره گفت: اگر نیمیتز در حال عزیمت است این می تواند به این دلیل باشد که پنتاگون معتقد است؛ این تهدید می تواند تا حدودی فروکش کند.
به نوشته نیویورک تایمز، ارزیابی مقامات نظامی و سرویس های اطلاعاتی آمریکا این بود که تحرکات نظامی ایران در هفته های گذشته تغییراتی داشته و این کشور ممکن است برای انتقام ترور ژنرال سلیمانی، فرمانده سپاه قدس دست به اقدامی علیه نیروها و منافع آمریکایی بزند.
روز جمعه سرلشکر سلامی فرمانده ارشد سپاه پاسداران ایران گفت که کشورش آمادگی کامل برای پاسخگویی به هرگونه فشار ارتش آمریکا در میان تنش های شدید بین تهران و واشنگتن در روزهای پایانی ریاست جمهوری ترامپ را دارد. سرلشکر حسین سلامی در مراسمی در سالگرد شهادت ژنرال سلیمانی بدون اشاره به نام آمریکا گفت: امروز ما هیچ مشکل و نگرانی برای مواجهه با قدرت ها نداریم. در مواجهه با دشمنان در میدان جنگ، ما حرف آخر را می زنیم.
همچنین محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران روز پنج شنبه در توئیتی نوشت که دولت ترامپ در حال ایجاد بهانه ای برای جنگ است. در این پیام توئیتری همچنین آمده است: ترامپ و طرفدارانش به جای مبارزه با کرونا در آمریکا، میلیاردها دلار برای ارسال بمب افکن‌های B52 و ناوگروه به منطقه ما صرف می کنند. ایران به دنبال جنگ نیست، اما "آشکارا و مستقیم" از مردم، امنیت و منافع حیاتی خود دفاع خواهد کرد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 646853 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟