رئیس قوه قضائیه :ایران یکی از پیشرفته‌ترین قوانین تخلفات اداری را دارد

به گزارش رکنا، حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رییسی در جمع قضات و کارکنان دستگاه قضا در خراسان شمالی اظهار داشت: اینکه گفته می شود قانون رسیدگی به تخلفات اداری کشور نمی تواند پاسخگو باشد درست نیست، بلکه اشکال نه از قانون گذاری که از اجرا نشدن آن است.

وی با بیان اینکه سازمان اداری کشور باید برای عملی کردن قانون رسیدگی به تخلفات اداری تلاش کند، افزود: اگر قانون رسیدگی به تخلفات اداری به درستی اجرا شود کار سازمان بازرسی و دستگاه قضا نیز سبک شداه و از شمار پرونده های این بخش کاسته می شود.

وی همچنین قانون ارتقای سلامت اداری در ایران را از قوانین خوب و قوی عنوان کرد و گفت: باید به این قانون نیز عمل شود.

رییس قوه قضاییه در بخش دیگری از سخنان خود عدالت را امری فطری دانست و گفت: وقتی بحق تصمیم گرفته می شود و حکمی صادر می شود، هر دو طرف راضی هستند، هرچند یکی از طرفین آن را ابراز نکند.

وی تصریح کرد: افراد در باطن خود به حکم درستی که از روی عدالت صادر شده باشد راضی هستند، هرچند حق به فرد داده نشود و علیه او باشد.

رییس قوه قضاییه گفت: عدالت خواهی در فطرت انسان است و تلاش قضا هم حق خواهی و بر کرسی نشاندن حق است.

وی با اشاره به اینکه هر کاری باید برای رستگاری در آخرت و حق خواهی باشد، افزود: قاضی مامور به حکم به ظواهر و کشف حقیقت است و در این زمینه، سازمان های مختلف زیرمجموعه دستگاه قضا از جمله پزشکی قانونی باید وی را در کشف حقیقت یاری کنند.

وی درباره لایحه مربوط به شورای حل اختلاف گفت: دولت بخشی از این لایحه را قبول نکرد و اکنون پیگیر آن هستیم تا این لایحه در مجلس بررسی شود.

حجت الاسلام و المسلمین رییسی با اشاره به سالروز شهادت سردار قاسم سلیمانی اظهار داشت: حاج قاسم را خداوند زیاد کرد و فزونی داد و جایگاهش را ارتقا داد.

وی با تاکید بر اینکه امسال باید سال پایان دادن به پرونده های معوق باشد، گفت: تلاش بر این است که پایان سال، پرونده های معوق جز موارد خاص وجود نداشته باشد.

رییس قوه قضاییه سیاست کاهش جمعیت کیفری و الکترونیکی کردن خدمات دادرسی را از اقدامات خوب دستگاه قضا عنوان کرد.

وی با اشاره به جایگاه قاضی، گفت: قاضی اگر نفوذناپذیر باشد و حتی از خود نفوذ نپذیرد و حب و بغض را در قضاوت دخالت ندهد، عزیز خواهد شد.

رییسی با تاکید بر لزوم آموزش مسائل حقوقی به شهروندان، گفت: ناآشنایی با حقوق یکی از دغدغه ها است که باید این آموزش ها توسعه یابد، اگر این موارد فراگرفته شود، بسیاری از مراجعات به دستگاه ها تنظیم می شود.

رییس قوه قضاییه تصریح کرد: شهروندان باید با مسائل حقوقی آشنا شوند و در این زمینه رسانه ها، به ویژه رسانه ملی نقش مهمی دارند.

فضای مجازی نباید بستری برای فساد و تخلفات باشد

حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رییسی روز پنجشنبه در دیدار با نخبگان و نمایندگان اقشار خراسان شمالی در بجنورد اظهار داشت: اگر فضای مجازی بستری برای ضربه به اقتصاد و یا ضربه به اخلاق و حریم خصوصی شود، این فضا نمی تواند مفید و قابل استفاده باشد.

وی افزود: فضای مجازی همچون اتوبان است که اگر نظم آن برهم زده شود عرصه بر همه تنگ می شود و این خلاف حقوق مردم و حقوق اجتماعی است.

وی درباره برخی درخواست‌ها برای سرعت دادن به دادرسی ها و رسیدگی به پرونده ها در دستگاه قضا گفت: اکنون آمار و ارقام از جمله در خراسان شمالی نشان از این دارد که رسیدگی به پرونده‌ها شتاب گرفته و زمان آن کوتاه شده است.

رییسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: رویکرد نظام جمهوری اسلامی بر اجرای عدالت است، گسترش عدالت امری است که باید سرلوحه همه دستگاه‌ها و مدیران باشد و مدیران دستگاه‌های اجرایی در حوزه کاری خود باید عدل و عدالت را گسترش دهند.

وی با تاکید بر اینکه مردم باید عدالت را در جامعه احساس کنند، گفت: ورود افراد به نظام اداری کشور، ارائه خدمات و یا توزیع ظرفیت‌ها باید عادلانه باشد و این امری مهم است.

حجت الاسلام رییسی افزود: هیچ کس در هیچ شرایطی نباید اجازه به نقض قانون بدهد.

وی خاطرنشان کرد: نزدیکترین مسیر به گسترش عدل و عدالت، قانونمداری است و در این زمینه نقش سازمان‌های مردم نهاد بسیار زیاد است، به سمن ها و سازمان های مردم نهاد که دغدغه مردم را دارند

باید میدان داده شود و باید مطالبات سمنها شنیده شود.

وی در خصوص انتقادها درباره ترک فعل مدیران نیز گفت برخی وقت ها ترک فعل خسارت بیشتری از فعل دارد و مسوولان باید توجه داشته باشند که ترک تعهد و وظیفه نکنند زیرا ترک فعل و وظیفه، موجب وارد آمدن خسارت به مردم و جامعه می شود.

رییسی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گلایه مردم از اجرا نشدن تعهدات برخی از مسوولان، گفت: تعهدات نباید به صورت یک‌طرفه لغو شود، اگر صاحبان جایگاه اجتماعی و صاحبان قدرت تعهدی در حوزه‌های مختلف مانند مسکن، جاده‌سازی و حوزه اجتماعی و اقتصادی دارند باید به تعهدات خود پایبند باشند.

رییس دستگاه قضا گفت: هیچ شخصی نباید به اعتبار قدرت، تعهدات خود به مردم را نادیده گرفته و یا لغو کند.

رییسی با اشاره به وجود برخی دغدغه ها در زمینه آسیب های اجتماعی گفت: تاکید رهبر معظم انقلاب در سخنان خود در زمینه سبک زندگی اسلامی باید مورد توجه همگان باشد، معظم له در این استان در سخنان خود به سبک زندگی اسلامی اشاره کردند و باید تلاش شود تا آسیب های اجتماعی در جامعه کاهش یابد.

فضا باید برای مفسدان ناامن شود

رییس دستگاه قضا گفت: فضا باید برای فساد و مفسدان ناامن شود به گونه‌ای که هیچکس نتواند زیر عنوان نظام اسلامی و خون پاک شهدا، به فساد بپردازد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رییسی روز پنجشنبه در نشست شورای اداری خراسان شمالی در بجنورد، اظهار داشت مبارزه با فساد به مدیران بستگی دارد، هرچند نهادهای نظارتی وجود دارند اما این مدیران باکفایت هستند که اجازه نمی‌دهند فساد در اقتصاد لانه کند.

وی از مدیران فسادگریز و فسادستیز به عنوان سرمایه‌هایی ارزشمند برای مردم و کشور یاد کرد.

رییس دستگاه قضا در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وجود زیرساخت‌های لازم یک بستر مهم و ضروری برای توسعه یافتگی است و البته وحدت و انسجام از لازمه های ضروری برای توسعه در جامعه است و جای خوشوقتی دارد که در استان خراسان شمالی، اقوام مختلف ترک، کرد، ترکمن و فارس در نهایت آرامش در کنار هم برای توسعه منطقه تلاش دارند.

حجت الاسلام و المسلمین رییسی با اشاره به سفر سال ۹۱ رهبر معظم انقلاب به خراسان شمالی گفت: این سفر نقطه عطفی در تاریخ استان بود و برکات معنوی، اخلاقی و اقتصادی بسیاری برای مردم این خطه داشت.

وی تصریح کرد: البته بخشی از مصوبات اقتصادی آن سفر رهبری هنوز اجرایی نشده است که نیاز به پیگیری دارد تا مردم از برکات آن به صورت کامل بهره مند شوند.

نیاز خراسان شمالی به توسعه جدی است

رییس قوه قضاییه با اشاره به عمر کمتر از ۲ دهه استان خراسان شمالی گفت: نیاز به توسعه یافتگی در این استان بسیار جدی است و توسعه نیز به مدیران مصمم، با روحیه جهادی و بسیجی نیاز دارد و یقینا چنین مدیرانی می توانند در استان تحول ایجاد کنند.

حجت الاسلام رییسی با اشاره به تاثیر تحریم‌های دشمنان بر کشور، گفت: رهبر معظم انقلاب لزوم خنثی سازی تحریم‌های دشمن و بی اثر کردن آنرا راهبرد اساسی نظام اعلام کرده اند.

وی با اشاره به تاثیر نگاه به تحریم ها اظهار داشت: رشد کشور در بخش‌هایی که تحریم بیشتری متوجه آن بوده، بیشتر بوده است، به طور مثال کشور در صنعت دفاعی، صنعت هسته ای و دانش نانو و علم وفناوری، که بیشترین و سختگیرانه ترین تحریم‌های خارجی بر روی آن متمرکز بوده است، بیشترین رشد را داشته است.

رییسی افزود: اگر تحریم ها موثر بود نباید پیشرفتی در این بخش ها می داشتیم، اما اکنون شاهد آن هستیم که در دانش هسته‌ای به نقطه‌ای رسیده ایم که این دانش بومی شده است

و علت این همه کینه توزی دشمنان نسبت به دانشمندان هسته‌ای ما نیز همین است که با وجود همه تحریم ها پیشرفت حاصل شده است.

رییس قوه قضاییه تاکید کرد: کشور برای عبور از بحران تحریم به مدیران شجاع و اهل خطر نیاز دارد و مدیرانی که برای دور زدن تحریم ها تلاش می کنند مورد حمایت جدی قرار می گیرند.

رییسی افزود: ما مصصم به آن هستیم که هرچه مانع رشد اقتصادی و رونق تولید در کشور باشد را از بین ببریم و یکی از موانع تولید، قاچاق کالا به ویژه کارچاق کنی های سازمان یافته است و دیگری مشکلات بروکراسی اداری است که گاه برای گرفتن یک مجوز اداری باید ۷۰ خوان را طی کرد و حال آنکه مدیران می توانند مسیرها را برای دستیابی و ارائه مجوز قانونی کوتاه کرده و از سرمایه گذاران واقعی حمایت کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مشکلات آب آشامیدنی در روستاهای خراسان شمالی گفت: براساس گزارش ارائه شده ۲۹۰ روستای منطقه دچار تنش آبی هستند که این امر باید پیگیری و مشکل روستاییان حل شود.

رییسی با اشاره به مشکل اجرای پروژه ریلی مشهد - بجنورد - گرگان و نیز پروژه کارخانه سیمان سمنگان (در شهرستان مانه و سملقان) که توسط آستان قدس رضوی، ناتمام رها شده است، گفت: در دوره مدیریتی ام در آستان قدس رضوی، این طرح مطرح بود و اکنون، هم استان و هم دستگاه قضا به

دنبال رفع مشکلات اجرای این ۲ پروژه هستند.

وی با اشاره به سال پایانی خدمت دولت دوازدهم، گفت: در سال پایانی نه تنها باید از تلاش مسوولان و دولتمردان کاسته نشود بلکه تلاش ها باید مضاعف باشد تا نواقص برطرف شود.

۸۰۰ میلیارد ریال به حل مشکلات قضایی خراسان شمالی تخصیص یافت

رئیس قوه قضائیه از اختصاص ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای رفع بخشی از نیازهای دستگاه قضایی استان خراسان شمالی و سازمان‌های مربوطه از جمله پزشکی قانونی و زندان‌ها خبر داد.

حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رییسی در پایان سفر یکروزه خود به خراسان شمالی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بخشی از این اعتبار از منابع استانی تامین می شود و امید است با این میزان بودجه، برخی از مشکلات ضروری استان در حوزه های قضایی برطرف شود.

رییس دستگاه قضا با اشاره به اینکه در این سفر توفیق دیدار مردمی حاصل نشد، افزود: در سفرهای استانی و ورود به استان ها معمولا دیدارهایی با مردم داریم اما در این سفر به علت شرایط کرونا و ملاحظات بهداشتی این امر محقق نشد.

وی درباره نتایج سفر به خراسان شمالی گفت: علاوه بر اختصاص ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار، پیگیری برای حل مشکلاتی که در دیدار با نمایندگان اقشار و نخبگان داشتیم هم در دستور کار است، در این نشست مواردی مطرح شد که قرار است مورد بررسی قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: پروژه هایی در مرکز استان و یا سایر شهرستان ها در بخش مسکن هست که ۱۰ سال به طول انجامیده است، این تاخیر از این سبب ایجاد شده که دستگاه مسوول، تعهدات را انجام نداده است، در این زمینه هم قرار شد تا پیگیری لازم انجام شود.

حجت الاسلام و المسلمین رییسی گفت: دستگاه های اداری اعم از دولتی و یا عمومی و خصوصی، وقتی تعهدی می دهند باید به آن پایبند باشند، بویژه در ساخت مسکن باید تعهدات داده شده به مردم محقق شود.

وی با بیان اینکه برخی از مسائل و گره گشایی از کار مردم ارتباطی به تحریم ها ندارد، گفت: بعضا تحریم ها در بروز مشکل تاثیرگذار نیست و باید تدبیر در داخل باشد تا مشکل حل شود.

رییس دستگاه قضا گفت: در شرایط کنونی ۲ مساله محوری در کشور وجود دارد که باید مورد توجه مسوولان باشد، یکی وضعیت معیشت مردم و دیگری کرونا است.

رییسی تصریح کرد: با شیوع کرونا، بسیاری از کسب و کارها با مشکل روبه رو شده است و مردم دچار مشکلات شده اند، در این زمینه باید تلاش شود تا مشکلات کاسته شود.

رییس قوه قضاییه روز پنجشنبه ( 4 دی )با سفری یکروزه به خراسان شمالی، در نشست های شورای اداری و شورای قضایی این استان حضور پیدا کرد و مسائل قضایی این منطقه را مورد بررسی قرار داد.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 644164 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟