۱۵۰۰ زندانی با پابند الکترونیک در مرخصی هستند/ حساب های بانکی کاملا الکترونیکی شده است

به گزارش رکنا ، عیسی زارع پور ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهیدان سلیمانی و فخری زاده با ارائه گزارش عملکردی از اقدامات مرکز آمار قوه قضاییه ">قوه قضاییه در هشت ماهه سال جاری که همزمان با دوران کرونا و توسعه خدمات غیرحضوری بود، اظهار داشت: دستیابی به قوه قضاییه هوشمند یکی از محورهای تحولی دستگاه قضا است و ما به دنبال دستیابی به آن، طی یک برنامه چهار ساله هستیم.

وی با اشاره به محورهای هوشمندسازی خدمات قضایی افزود: به دنبال این هستیم با استفاده حداکثری از فناوری، دسترسی مردم به خدمات قضایی در نهایت سهولت و کرامت انجام شود و آرای صادره با دقت و به شکل موثر اجرا شود.

زارع پور فعال سازی سامانه ها و خدمات الکترونیک را در پیشگیری از وقوع جرم موثر دانست و گفت: راستای تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی، تا پایان آبان بیش از ٢٠ اقدام صورت گرفت که یکی از آن‌ها، سامانه اقدامات وکلا در قوه قضاییه است که این سامانه امکان ارتباط شبانه روزی و غیرحضوری را برای وکلا فراهم می کند.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با تاکید بر کاهش مراجعه عمومی به مراجع قضایی ادامه داد: ماهانه ٣٠٠ هزار مراجعه به قوه را سامان دادیم و ۵۰ استعلام را به شکل الکترونیکی از دستگاه‌های مختلف دریافت می کنیم و از ابتدای امسال بیش از نیم میلیون مراجعه به قوه قضاییه کمتر شده همچنین بیش از ٨٠٠ هزار مراجعه سامان یافته است.

وی اظهار داشت: در تلاش هستیم در زمینه استعلامات الکترونیکی همه دستگاه‌ها را پای کار بیاوریم و هدف گذاری ما بیش از ٢٠٠ نوع استعلام است.

زارع پور با اشاره به فراهم شدن زیرساخت‎های دادرسی‌های الکترونیکی اضافه کرد: دو هفته قبل، ١٤٠٠ اتاق دادرسی الکترونیکی ایجاد و بیش از ٣٠ هزار پرونده به شکل آنلاین رسیدگی شده است.

وی افزود: در بسیاری از استان‌ها اعزام بدرقه زندانی به صفر رسیده و تا پایان سال همه زندان‌ها را مجهز می‌کنیم تا اعزام و بدرقه زندانی به صفر برسد و در استان البرز تقریبا به صفر رسیده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه درباره درگاه ملی قوه قضاییه گفت: در این درگاه ساختار قضایی، ستاد، واحدهای تابعه، آدرس و مشخصات واحدهای قضایی، همه خدمات الکترونیک قضایی و تمام آرایی که قابلیت انتشار عمومی دارند در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

زارع پور درباره کارتابل یکپارچه خدمات قضایی افزود: همه اقداماتی که به شکل الکترونیکی امکان انجام آن وجود دارد، با یکبار ورود به این کارتابل در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

صدور گواهی عدم سوء پیشینه در کمتر از ۲۴ ساعت

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه درباره صدور گواهی عدم سوءپیشینه اظهار داشت: مردم می توانند از طریق سامانه ثنا در کمتر از ۲۴ ساعت گواهی عدم سوءپیشینه در خواست کنند و هزینه این خدمت ۲۰ هزار تومان و تقریبا یک سوم روش های پیشین است.

وی اضافه کرد: همه خدمات در این سامانه به طور یکپارچه است و می‌توان استعلام گرفت که فردی که ادعای وکالت یا کارشناس می‌کند، وکیل یا کارشناس هست یا خیر.

زارع پور افزود: یکی دیگر از سامانه‌ها، سامانه هدایت الکترونیک قضایی (سها) است و ما بر اساس قانون مکلفیم به مردم چگونگی طرح دعوا را آموزش دهیم. در این سامانه در هزار مورد از دعاوی پرتکرار برای طرح دعوی، آموزش لحاظ شده است و تا پایان سال تمامی دعاوی پرتکرار برای مردم قابل اطلاع رسانی است.

وی ادامه داد: این سامانه، راهنمای کاملا جامع از طرف قوه قضاییه برای مردم است و یکی از کارهای مهم است که می‌تواند باعث تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی و تحقق عدالت شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: برنامه ما این است که نسخه تلفن همراه خدمات قوه قضاییه را در هفته آینده رونمایی کنیم و هفته بعد از آن احراز هویت از راه دور را راه اندازی می کنیم تا کسانی که ثنا ندارند هم بتوانند از خدمات قوه قضاییه استفاده کنند.

زارع پور با اشاره به برگزاری بیش از ۳۰ هزار جلسه در راستای توسعه دادرسی‌های الکترونیکی گفت: در فروردین ماه یال جاری بیش از ٥٠ جلسه در این خصوص برگزار و این اقدام در ١٢ استان به شکل پایلوت انجام شده است و بنا داریم تا پایان سال این زیرساخت را به سراسر کشور توسعه دهیم تا مردم بتوانند از محل کار یا منزل در جلسات رسیدگی حضور داشته باشند.

خسرو مبشر, [05.12.20 12:17]

وی اضافه کرد: تا پایان سال سامانه شناسایی و توقیف اموال محکوم علیه را راه اندازی خواهیم کرد و این اقدام بسیار تحولی در قوه قضاییه است که باعث می‎شود پرونده های اجرای احکام به سرعت اجرا شود.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: تا پایان امسال هر هفته سامانه‌هایی برای تسهیل دسترسی مردم به عدالت رونمایی می شود.

زیرساخت ملاقات الکترونیک زندانیان وجود دارد

زارع پور درباره ملاقات های الکترونیک زندانیان گفت: ارتباط تصویری زندانی با بیرون از زندان ملاحظات زیادی دارد که اقدامات لازم در حال انجام است و زیرساخت های آن وجود دارد و البته این اقدام در استان هرمزگان به صورت آزمایشی انجام شده است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره کند بودن و قطع شدن سامانه های خدمات الکترونیک گفت: اقدامات زیادی در زمینه کندی و توقیف سامانه‌ها انجام شده است و بخشی از آن به دلیل تجهیزات است و به مرور تجهیزات فناوری اطلاعات قوه قضاییه را بازسازی می‌کنیم.

وی ادامه داد: اقدامات زیادی را در دست اجرا داریم و در ابتدا شیفت‌های کاری شبانه روزی را راه اندازی کردیم تا اگر قطعی اتفاق بیفتد از طریق همکاران کشف و رفع شود. تا رسیدن به یک وضعیت پایدار صددرصد راه میان مدتی را در پیش داریم و قول می‌دهم تا پایان سال قطعی‌ها رفع شود.

زارع پور خاطرنشان کرد: قوه قضاییه برای سرعت بخشی به رسیدگی‌ها باید به بیش از ٥٠ سازمان متصل شود و زمانی که به سمت تحقق دولت الکترونیک می‌رویم، همه باید دست به دست هم دهیم تا این قطعی‌ها و کاستی های سامانه ها کم شود و از همه سازمان‌های همکار با قوه قضاییه درخواست داریم که پایش مداوم سرویس های خود را انجام دهند.

وی ادامه داد: تکالیف قانونی برای قوه قضاییه هم پیش بینی شده که اطلاعاتی را در اختیار دیگر دستگاه‌ها قرار دهد که یک به یک در حال انجام است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره چگونگی احراز هویت افراد در سامانه ها گفت: بر اساس اطلاعاتی که از فرد در سامانه ثنا دارند، این اقدام انجام می شود و در نهایت همکار قضایی با بررسی های لازم اگر شخص سابقه‎ای نداشته باشد، برای فرد گواهی صادر می‎کند.

زارع پور افزود: همچنین قرار است تا پایان سال جاری سامانه سجل محکومان مالی راه اندازی شود که این سامانه اطلاعات اشخاصی را که دچار محکومیت مالی شدند در اختیار دستگاه‌ها و به ویژه بانک‌ها قرار می دهد.

وی با اشاره به استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان خاطرنشان کرد: از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان استفاده کردیم تا بتوانیم احراز هویت از راه دور را انجام دهیم و در جلسه رونمایی، مجوز فعالیت سه کارگزار احراز هویت از راه دور را صادر خواهیم کرد.

۱۵۰۰ زندانی با پابند الکترونیک محکومیت می گذرانند

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره استفاده از پابند الکترونیکی برای زندانیان گفت: این اقدام یک کار مشترک بین مرکز آمار و سازمان زندان‎ها است و البته اقدامات اجرایی آن به سازمان زندان‌ها واگذار شده است.

وی ادامه داد: دو اقدام مهم در این زمینه انجام شده و در ابتدا سامانه مدیریت پابند را به شکل بومی طراحی کردیم و محدودیتی از نظر تعداد نداریم و نزدیک به ١٥٠٠ نفر در این سامانه با استفاده از پابند الکترونیک در حال طی کردن محکومیت هستند.

زارع پور افزود: اکنون حدود چهار هزار پابند الکترونیکی فعال داریم و تا پایان سال به ١٠ هزار پابند خواهد رسید است و این امکان خوبی قانونی برای برخی از محکومان فراهم شده است.

زارع پور گفت: از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان برای تولید پابندهای الکترونیکی استفاده خواهیم کرد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا برگزاری جلسات الکترونیک به دلیل شرایط کرونایی است یا این جلسات در آینده هم توسعه می یابد، گفت: قانون به ما تکلیف کرده از ظرفیت‌های الکترونیکی برای برگزاری جلسات رسیدگی و تحقیق استفاده کنیم.

وی افزود: بعد از پایان همه گیری کرونا قطعا از این ظرفیت استفاده خواهیم کرد زیرا مزایای بسیار زیادی دارد که یکی از آن‌ها کاهش مراجعات حضوری است.

اتصال بیش از ۸۰ درصد نقاط قضایی با همکاری وزارت ارتباطات

زارع پور اظهارداشت: در جلسه شورای راهبری دادرسی الکترونیکی یکی از مصوبات همکاری‌های دستگاه های دیگر بود و یکی از نهادهایی که حتما باید پای کار آید، وزارت ارتباطات است.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه گفت: بیش از ٨٠ درصد نقاط قضایی با تفاهم نامه‌ای که با وزارت ارتباطات امضاء شده از طریق فیبر به یکدیگر متصل شده‌اند.

مسدودی و رفع مسدودی حساب های بانکی کاملا الکترونیکی شده است

وی در پاسخ به سوالی درباره مسدودی و رفع مسدودی الکترونیکی حساب‌های بانکی گفت: تا پیش از این اگر همکار قضایی می خواست حساب یک محکوم علیه را مسدود کند باید با دادستانی کل کشور مکاتبه می کرد و آن‌ها این مساله را به بانک مرکزی می دادند و بانک مرکزی نیز به همه بانک‌ها می فرستاد و بانکی که مرتبط بود، اقدام می کرد اما اکنون این اقدام به شکل کاملا الکترونیکی و با همکاری بانک مرکزی انجام می شود.

زارع پور اظهارداشت: همکاران در شعبه، حساب های شخص محکوم علیه را می توانند به شکل آنی استخراج کنند و همان لحظه استعلام می گیرند که محکوم علیه در چه بانکی حساب دارد و فقط برای همان بانک‌ها درخواست مسدودی صادر می شود و ظرف دو ساعت هم این دستور اعمال می شود و نتیجه آن به شکل الکترونیکی به قوه قضاییه انعکاس می یابد.

رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه افزود: ماهانه بیش از ١٠٠ هزار بار از سیستم مسدودی و رفع انسداد حساب های بانکی به این روش استفاده می شود و این به معنای حذف بیش از ١٠٠ هزار مراجعه مردم به دستگاه های مختلف است.

وی خاطرنشان کرد: از اواخر مرداد سال جاری این خدمت الکترونیکی شده است و در گام بعد با توجه به الزام قانونی که وجود دارد، باید بانک‌ها در لحظه و به شکل برخط، موجودی حساب اشخاص محکوم علیه را در اختیار قوه قضاییه قرار دهند.

زارع پور اضافه کرد: اگر این اتفاق رخ دهد تحولی در اجرای احکام شکل خواهد گرفت و ما زیرساخت‌های آن را فراهم کردیم و با همکاری که بانک‌ها دارند، در آینده نزدیک این سامانه رونمایی خواهد شد تا در لحظه اموال شخص توقیف شود و فرصت فرار نداشته باشد.

درگاه ملی قوه قضائیه به آدرس https://eadl.ir در دسترس است.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 636270 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟