خطاب به تویی که نمی‌شناختمت

به گزارش رکنا، اما گروهی از هنرمندان در واقعه پیش‌آمده صحنه‌گردان اصلی بودند و توانستند با حضور به‌موقع و مفید، نگاه‌های جامعه جهانی هنر و فرهنگ را به خود معطوف دارند. به‌تازگی اهالی سینما بیانیه‌ای با عنوان «تویی که نمی‌شناختمت» را در واکنش به ترور ناجوانمردانه شهید فخری‌زاده منتشر کرده‌اند که سر و صدای بسیاری راه انداخته است. در این گزارش به بررسی این بیانیه کوتاه و تاثیرگذار پرداخته‌ایم.

شروع ماجرا

مهدی عظیمی ‌برآبادی ازجمله افراد شناخته‌شده سینمای ماست. او را در سال‌های گذشته هم در مقام‌های مدیریتی سینما دیده‌ایم و هم در جایگاه تهیه‌کننده و حتی بازیگر. شاید اولین سینماگر حرفه‌ای و شناخته‌شده که در ماجرای شهادت شهید فخری‌زاده وارد عمل شد، عظیمی ‌برآبادی بود. او در صفحه شخصی خود در فضای مجازی پستی منتشر کرد که در آن نوشته بود: «زمستان خواهد رفت اما روسیاهی‌اش به زغال خواهد ماند!» عظیمی برآبادی با انتشار هشتگ‌هایی در عکس مربوط مشخص کرد که منظورش از انتشار این پست، انتقاد از عدم واکنش هنرمندان و به‌خصوص اهالی سینما به ترور شهید فخری‌زاده است. او همچنین در متن پست منتشر شده نیز، اعلام کرده بود که جای هنرمندان و بازیگران مشهور و معروف سینما، تئاتر و تلویزیون در واکنش به ترور یک دانشمند برجسته ملی و جهانی خالی است.

به تو افتخار می‌کنیم

بعد از انتشار این پست در صفحات مجازی، در مدت کوتاهی 30 نفر از هنرمندان مطرح سینما در بیانیه‌ای کوتاه نسبت به ترور ناجوانمردانه شهید محسن فخری‌زاده واکنش نشان دادند و کوشش او را برای ایران که به شهادتش منتهی شد، پاس داشتند.

در متن این بیانیه آمده است:

«به نام خدا

خطاب به تویی که نمی‌شناختمت

خبر ترور ناجوانمردانه‌ات را شنیدیم و افسوس خوردیم که چرا به قدر بدخواهان میهن‌مان تو را نمی‌شناختیم. کمی دیر شده ولی به پاس یک عمر تلاش علمی بی‌منت و بی‌نام و نشان برای اقتدار کشور عزیزمان ایران، به تو افتخار می‌کنیم. روحت شاد».

امضاکنندگان این بیانیه عبارتند از: پرویز پرستویی، ابراهیم حاتمی‌کیا، کمال تبریزی، مجید مجیدی، همایون اسعدیان، منوچهر محمدی، منوچهر شاهسواری، مازیار میری، رضا میرکریمی، نرگس آبیار، فرشته طائرپور، محمدمهدی عسگرپور، کامران ملکی، رسول صدرعاملی، مجتبی راعی، محمدحسین حقیقی، حسن برزیده، محمدعلی نجفی، حبیب احمدزاده، آتیلا پسیانی، فرهاد توحیدی، اکبر نبوی، فرهاد قائمیان، ایرج تقی‌پور، محمد داوودی، عبدالحمید قدیریان، علی قائم‌مقامی، مهرداد فرید، نوید محمودی، بهمن اردلان، حافظ احمدی، محمد قاسمی، محمدحسین مهدویان، مهدی فخیم‌زاده.

پویشی مهم و همه‌گیر

در راستای بیانیه منتشرشده و همچنین پست عظیمی برآبادی در فضای مجازی، پویشی با هشتگ «تویی که نمی‌شناختمت» در فضای مجازی راه افتاد. کاربران شبکه‌های اجتماعی با انتشار مطالبی تقدیم به روح این دانشمند برجسته و این شهید والامقام، به بیان مفاهیمی نظیر امتداد خون شهیدان، اقتدار و انسجام ملی و خونخواهی شهیدان و سرداران برجسته کشور پرداختند. همچنین پیشقدم شدن سینماگران سبب شده هنرمندان دیگر نیز به این پویش بپیوندند. برای مثال هنرمندان عرصه‌های تجسمی با انتشار طرح‌ها و پوسترهایی به اعلام موضع در خصوص واقعه پیش‌آمده پرداختند.

راه ناتمام

با وجود مواردی که ذکر شده و صدالبته بسیار هم حائز اهمیت است، باید گفت هنوز هنرمندان و اشخاص مشهور بسیاری هستند که در خصوص شهادت مظلومانه شهید فخری‌زاده سکوت کرده‌اند. سلبریتی‌هایی که اتفاقا از نعمت آسایش و امنیتی که به واسطه امثال فخری‌زاده، سلیمانی و دیگران حاصل شده، بیش از مردمان عادی بهره‌مند بوده‌اند، چراکه در پرتوی همین آسایش و امنیت بوده که توانسته‌اند به پیشرفت و موفقیت برسند و بیشتر از مردم عادی نیز، از امکانات جامعه بهره‌مند شوند. حال در موارد این‌چنینی مردم انتظار دارند واکنش صریح و سریع این گروه را شاهد باشند تا حس کنند که آنان نیز با تمام وجود در کنار مردم کشورشان هستند.آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 634594 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟