جو بایدن برای تغییر سیاست در قبال ایران زمان کافی ندارد

به گزارش رکنا، خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره سیاست ها جو بایدن در قبال ایران نوشت:برخلاف گذشته موضوع ایران در انتخابات اخیر ریاست جمهوری آمریکا عملاً غایب بود و پیشنهادهای جو بایدن درباره ایران نسبتاً مبهم بودند.
در سپتامبر گذشته، جو بایدن سیاست های دونالد ترامپ را در قبال ایران "شکستی خطرناک" خواند که به گفته او باعث نزدیکتر شدن تهران به آستانه دستیابی به سلاح اتمی شده و به همین خاطر او خواستار تغییر فوری رویکرد آمریکا در قبال ایران شد.
اگر چه جو بایدن گفته است که می خواهد مسیری معتبر برای بازگشت به دیپلماسی به ایران پیشنهاد کند اما او در عین حال تأکید کرده است که "رویکردی سخت در قبال ایران" اتخاذ خواهد کرد و بازگشت آمریکا به برجام مشروط به رعایت دقیق و کامل کلیه تعهدات اتمی از سوی ایران است.
در همین حال، حکومت ایران نیز بارها تأکید کرده که بازگشت آمریکا به برجام مشروط به لغو کلیه تحریم هایی است که دونالد ترامپ علیه ایران وضع کرده است. حتی مقامات تهران خواستار پرداخت غرامت از سوی آمریکا شده و می گویند که خروج این کشور از برجام، زیان های اقتصادی بزرگی به ایران تحمیل کرده است.
جو بایدن زمان کافی برای پیشنهاد یک راه حل دیپلماتیک به تهران ندارد زیرا به فاصله پنج ماه پس از روی کار آمدن او در بیستم ژانویه آینده، انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار خواهد شد که احتمالاً برای همیشه به ائتلاف اصلاح طلبان و میانه‌روها به رهبری حسن روحانی در قدرت خاتمه خواهد داد.
الی گرانمایه، کارشناس ایران در شورای مناسبات بین المللی اتحادیۀ اروپا، می گوید که سه کشور اروپایی امضاکنندۀ برجام (فرانسه، انگلستان و آلمان) باید بدون فوت وقت در گفتگو با ایران، روسیه و چین پارامترهای بازگشت آمریکا به برجام را تعریف کنند.
این کارشناس مسائل ایران تصریح کرده که "تلاش های اروپا در این زمینه با مانع بازی سیاسی در ایران و آمریکا روبرو خواهد شد. افزون بر این، هنوز معلوم نیست که آیا جو بایدن قصد دارد مجازات هایی را لغو کند که به برنامۀ اتمی ایران مربوط نیستند و دونالد ترامپ عامدانه برای جلوگیری از بازگشت آمریکا به برجام علیه تهران وضع کرده است."برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 625594 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟