آمریکا چین را بابت تفاهم با ایران به تحریم تهدید کرد

تحریم/ به گزارش رکنا، «استیفان بیگان»، معاون وزیر خارجه آمریکا در واکنش به گزارش‌ها درباره قصد ایران و چین برای رسیدن به توافقی جامع، پکن را به تحریم اقتصادی تهدید کرد.

بیگان که در نشست کمیته روابط خارجی مجلس سنای آمریکا با موضوع رقابت آمریکا و چین برگزار شد ادعا کرد همکاری اقتصادی چین با ایران نقض قوانین آمریکا خواهد بود.

معاون وزیر خارجه آمریکا در پاسخ به سئوالی درباره اینکه دولت آمریکا چه راهبردی برای مقابله با توافق همکاری ایران و چین دارد گفت: «گزارش‌ها درباره اینکه این توافق حاصل شده ناقض و شتابزده است. با آنکه ایران و چین مدتی است در حال رایزنی در این زمینه هستند، هنوز توافق ۲۵ ساله میان دو طرف حاصل نشده است، این حرف به معنی آن نیست که آن‌ها در این زمینه به پیش نخواهند رفت.»

او اضافه کرد: «یکی از مولفه‌های رفتار نگران‌کننده چین هم‌نشین‌شدن با رژیم‌های غیردموکراتیکی مانند ایران است که دشمن ایالات متحده هستند. اما در خصوص ایران، ما راهبرد جامعی داریم در خصوص این کشور داریم که درباره چین اعمال خواهد شد. اگر چین وارد تعامل اقتصادی با ایران شود، نقض قوانین ایالات متحده خواهد بود.»

«مارک دابوویتز»، مدیر عامل لابی صهیونیستی «بنیاد دفاع از دموکراسی» (اف‌دی‌دی) که یکی از مشاوران غیررسمی «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در قبال ایران به شمار می‌رود شب گذشته پیشنهاد تحریم بانک‌ها و شرکت‌های چین در صورت همکاری با ایران را مطرح کرده بود.

به گزارس فارس، دابوویتز که ظاهراً از خنثی شدن اثر سیاست موسوم به «فشار حداکثری» در اثر توافق ایران و چین نگران شده در حساب کاربری‌اش در توئیتر نوشت: «چین-ایران: کلید تضمین اینکه توافق ایران-چین هرگز به ظرفیت بالقوه‌اش نمی‌رسد ادامه دادن کارزار فشارحداکثری با اجرای تحریم‌های ثانویه علیه هر بانک یا شرکتی است که وارد فعالیت‌های قابل تحریم شود.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 589584 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟