موضوع پنهانی در قرارداد با چین وجود ندارد / میلیاردها دلار ارز به کشور برنگشته است

به گزارش رکنا، علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز (سه‌شنبه) در نشست خبری با اهالی رسانه با تاکید بر اینکه کماکان کرونا موضوع اصلی دولت و جامعه است، اظهار داشت: گزارش‌هایی که در کمیته‌ها و جلسات ستاد ملی کرونا مطرح شد اطلاع‌رسانی شده است. در این مدت ما دستاوردهای مهمی همچون افزایش توان علمی و مهارتی، گسترش شرکت‌های دانش بنیان در حوزه سلامت، ایجاد ساختارهای کلینیک مجازی و اجتماعی شدن نظام سلامت، یادگیری مردم برای زندگی همراه با رعایت مسائل بهداشتی را داشتیم.

وی عنوان کرد: خوشبختانه شاهد کاهش مرگ و میر به رغم افزایش افراد مراجعه کننده بر اثر بیماریابی فعال بودیم. نگرانی ستاد کرونا از تدوام و روی هم افتادگی این بیماری با آنفولانزا در فصل پاییز پیش روی ماست. بنابراین با این درک که پیش‌بینی برای اتمام بیماری کرونا، فعلا وجود ندارد افزایش تخت‌ها و زیرساخت‌ها کماکان با سرعت زیاد ادامه دارد و خوشبختانه در حال حاضر هیچ کاهش و کمبودی در این زمینه نداریم.

۸ هزار تخت بیمارستانی جدید هدف گذاری شده است

سخنگوی دولت بیان کرد: از مجموع تخت‌هایی که نیروهای مسلح عزیز ما فراهم کرده بودند اساسا بهره برداری صورت نگرفت و تخت‌های بیمارستانی کافی بود اما ۸ هزار تخت بیمارستانی جدید هم هدف گذاری شده است که امیدواریم بتوانیم تا پایان دولت این‌ها را تکمیل کنیم تا مورد بهره‌برداری قرار بگیرد.

ربیعی اضافه کرد: عادی انگاری و رعایت نکردن فاصله اجتماعی و حضور در تجمعات غیرضرور عامل اصلی کثرت بیماری در تمام استان‌های درگیر بوده است. درست است که اپیدمی در برخی از استان‌ها دیرتر بوده است و رفتن به اوج دیرتر صورت گرفته است اما تمام شواهد نشان می‌دهد که رعایت نکردن، بی اهمیت شمردن و شاید به نوعی خستگی جامعه از آثار روحی و روانی کرونا و نوعی به هم زدن این پروتکل‌ها و نشان دادنش به خاطر این خستگی روحی، عامل گسترش بوده است.

وی خاطرنشان کرد: دو عامل موفقیت ما در مدیریت کرونا بدون تردید، توانایی نظام سلامت و درمان و همکاری مردم و جامعه با نظام سلامت و درمان بوده است. بنابراین در هر جلسه این بحث مجدد مطرح می‌شود که ما تصمیماتی بگیریم که علاوه بر فرهنگ‌سازی با الزامات برای مراعات کردن همراه باشد.

سخنگوی دولت تصریح کرد: همانطور که اطلاع دارید ماسک اجباری شد، مطالعاتی که در جلسه ستاد کرونا ارائه شد، نشان می‌دهد استفاده از ماسک طرفین ۹۹ درصد از انتقال ویروس کرونا جلوگیری می‌کند. دقت کنید که اگر هر دو طرف از ماسک استفاده کرده باشند امکان درگیر شدن به این ویروس و شیوع آن بسیار پایین است. گزارش دیگری است که متاسفانه مراعات سالمندان نسبت به روزها کمتر شده و به توصیه ها توجه نشده است و سالمندان امروز بیشتر مورد حمله قرار می‌گیرند.‌

پاساژها در صورت تخلف از پروتکل‌ها، یک هفته تعطیل خواهند شد

ربیعی افزود: ستاد ملی کرونا برای مشاغل گروه سه و چهار که قبلاً تعریف شد، در شهرهای قرمز مجدد ممنوعیت های را اعمال کرده است و در تهران هم براساس پیشنهاد ستاد تهران، در مورد برخی از مشاغل تصمیم گیری خواهد شد. مسئولیت اماکن و محیط های عمومی مانند پاساژها با مدیران مجموعه هاست و در صورت تخلف، با نظر بازرسی وزارت بهداشت به مدت یک هفته در ابتدا تعطیل خواهند شد و باید اصلاح کنند.‌ ما هیچ پیش بینی برای زمان اتمام کرونا چشم انداز نزدیکی نداریم‌. هیچ دارو و درمان مستقیمی نیز وجود ندارد. راه و کار بزرگ در مقابله با کرونا ماسک و فاصله فیزیکی است.

وی تصریح کرد: رئیس‌جمهور هم دستور دادند هم اقدامات لازم قسط دوم برداشت از صندوق توسعه ملی برای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام شود و هم تمام مطالبات پرستاران باید امسال پرداخت شود و این دستور به رئیس سازمان برنامه و بودجه صورت گرفته است. همینطور در زمینه استخدام هایی که باید صورت گیرد، به هر حال ما باید برای شرایط آینده آماده باشیم.

حدود ۲۷ میلیارد دلار ارز داریم که تاکنون به کشور بازنگشته است

سخنگوی دولت با اشاره به جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت که صبح امروز برگزار شد، گفت: مباحثی در مورد تامین ارز و پایین آوردن قیمت ارز و فراوان شدن ارز در اختیار دولت مطرح شد. ما حدود ۲۷ میلیارد دلار ارز داریم که باید از سال ۹۷ تاکنون برگشت داده می شد که برگشت داده نشده است. براساس ابلاغیه سازمان توسعه تجارت، همین طور که قدردانی و تشکر می کنیم از صادرکنندگانی که نسبت به بازگشت به موقع ارز اقدام کردند و قرار شد تمهیدات تشویقی برایشان صورت گیرد، افرادی که اقدام نکردند تا پایان تیرماه ۹۹ کارت بازرگانی شان ابطال می شود.

ربیعی اضافه کرد: البته تصمیم گرفتیم واحدهای تولیدی مستثنا باشند به دلیل اینکه تولید نخوابد و این اقدام مشمول اشخاص است که هیچ بازپرداختی از بابت ارز حاصل از صادرات خود تاکنون نداشتند. یعنی حد بازگشت آنها چیزی نزدیک به صفر است‌. براساس هماهنگی انجام شده میان بانک مرکزی و وزارت صمت، کمیته نظارت بر تخصیص ارز جلسات خود را با حضور نمایندگان قوه قضاییه و دادستانی کل کشور تشکیل خواهند داد و صادرکنندگان دعوت خواهند شد و شیوه برگرداندن پول مشخص خواهد شد.

ممنوعیت واردات تلفن همراه صحت ندارد

وی تصریح کرد: بحثی هم در مورد محدودیت واردات گوشی مطرح شده بود که منجر به افزایش قیمت شده بود. گفته شده بود که واردات گوشی‌های موبایل بالای ۳۰۰ دلار ممنوع شده است و آنچه عنوان شده بود، صورت جلسه و تصمیمات کارگروه مشترک ارزی بوده و هیچ ابلاغی صورت نگرفته و تصمیم نهایی در این خصوص اتخاذ نشده است. از سوی وزارت صمت و گمرکات کشور هیچ دستور و ابلاغی در این زمینه نیست و هیچ تغییر رویه ای هم در این واردات انجام نشده است.

سخنگوی دولت ادامه داد: در هفته گذشته شاهد نوعی از تعاملات دولت و مجلس بودیم که به هرحال بازتاب های متفاوتی را در جامعه به همراه داشت. خدمت مردم عرض می‌کنم ما با پذیرش تکثر دیدگاه هایی که در نگاه به مسایل کشور وجود دارد، موافق هستیم و از آن حمایت می‌کنیم و از شنیدن آنها خوشحال هستیم.

ربیعی با تاکید براینکه برنامه دولت همکاری با همه نهادها و قوا است، گفت: فکر می‌کنیم اهمیت دارد که ضمن حفظ تکثر دیدگاه‌ها، بیان دیدگاه‌ها، حتی بیان دیدگاه‌های متفاوت و انتقادی که نشان دهنده سرزندگی و مردم سالاری و دموکراسی کشور ماست، ما در روابط بین مسئولان و قوا باید به نحوی سخن بگوییم که برای جامعه امیدآفرین و نوید بخش باشد و این تعاملی برای حل مشکلات مردم در دورانی که سخت‌ترین شرایط بین المللی، اقتصادی و اجتماعی پیش روی ایران است باید با حفظ آداب و به نحوی که تخریب‌گرانه نباشد سخن بگوییم.

وی افزود: ما به مباحثه نیاز داریم اما حتما باید از منازعه خودداری و پرهیز کنیم. مباحثه را به جای منازعه نشاندن به همه ما در حل مسائل جامعه کمک خواهد کرد. اختلاف و مباحثه مسئولان باید به امید غایتی در جهت آرامش، آسایش و رفاه مردم باشد و نباید این احساس پیش بیاید که مشاجراتی در ساخت قدرت وجود دارد.

موضوع پنهانی در قرارداد با چین وجود ندارد

سخنگوی دولت درباره همکاری ۲۵ ساله ایران و چین گفت: ما موضوع محرمانه‌ای نداریم و برخی از پرسش هایی که مطرح می شود باید پاسخ داده شود. اما بخش زیادی از شبهاتی که درباره این موضوع طرح می شود از سوی کسانی است که نسبت به امور کشور دلسوز نیستند.

وی با اشاره به اینکه در قرارداد با دولت چین هیچ موضوع پنهانی وجود ندارد، گفت: زمانی که آقای «شی» رییس جمهور چین با مقام معظم رهبری دیدار کرد درباره این قرار داد صحبت شد و به مردم هم اعلام شد. همچنین در سفر سال گذشته آقای ظریف به چین هم این موضوع مطرح شد و مطلب جدیدی نیست.

ربیعی تاکید کرد: زمانی که دولت محترم چین به پیش‌نویس ما از این طرح پاسخ داد این موضوع مجددا به مردم اعلام شد و بعد هم که آمادگی برای مذاکره ایجاد شد نیز ما بار دیگر به صورت عمومی اعلام کردیم. در حال حاضر مذاکرات برای توافق نهایی در جریان است و نتیجه آن به زودی اعلام خواهد شد.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه خط‌کشی و تقسیم بندی میان کشورها و اتحادیه‌های منطقه‌ای و تقسیم بندی غرب و شرق در سیاست خارجی ما جایگاهی ندارد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی بر اساس اصول ثابت هرگز خود را در میان شرق و غرب قرار نمی‌دهد. ما از همکاری با همه کشورها استقبال می‌کنیم و تنها با رژیم غاصب اسراییل که ماهیت دولت ندارد و با کشورهای تهدیدگر کاری نداریم. برنامه ۲۵ ساله که مورد حمایت مقام معظم رهبری است بر اساس همین نگاه تدوین شده و صرفا نقشه راهی است برای همکاری های بلند مدت طرفین. ما آماده ایم با همه کشورهایی که حاضر به همکاری بلندمدت و بر اساس احترام متقابل هستند این تجربه را تکرار کنیم.

حادثه نطنز تاثیری در روند غنی‌سازی اورانیوم نگذاشته است

ربیعی درباره حادثه اخیر در سایت نطنز گفت: فرضیه هایی مربوط به علت حادثه در ساعات اولیه حادثه مورد بررسی قرار گرفت. بر اساس اجماع نظر کارشناسان علت حادثه در حال تکمیل است. خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشت و در ساعات اولیه اعلام کردند که مواد رادیو اکتیو در منطقه پراکنده شده که به هیچ عنوان صحت ندارد. این حادثه تاثیری در روند غنی سازی اورانیوم نگذاشته و تاسیسات نطنز طبق روال قبلی در حال فعالیت است. فعالیت های هسته ای ایران صلح آمیز است و به رغم بدخواهی دشمنان مردم ایران، قابل توقف نیست.

وی افزود: قبلا هم همکاران ما در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کردند که در زمان مناسب در این رابطه اطلاع رسانی صورت می گیرد. از ابتدای وقوع این حادثه برخی رسانه ها در یک اقدام برنامه ریزی شده تلاش کردند یک تصویر قدرتمند از رژیم اسراییل درست کنند و این حادثه را به رژیم صهیونیستی نسبت دادند، در حالی که مقامات سیاسی رژیم غاصب از پذیرش مسئولیت این حادثه خودداری کردند. این فضا سازی ها برای کسانی که عملیات روانی می دانند آشنا است، اگر چه چنین اقداماتی با ماهیت این رژیم تناسب دارد.

ربیعی تاکید کرد: اسراییلی ها باید توجه داشته باشند که تولید ادبیات هنجار شکن در زمینه حمله به تاسیسات هسته ای ما حتی اگر تنها یک حرکت رسانه ای باشد عملا گام نهادن در مسیر عبور از خطوط قرمز صلح و امنیت جهان است. این اقدام می تواند یک رویه خطرناکی باشد که در سراسر جهان توسعه یابد و نهادهای بین المللی باید نسبت به ادبیات هنجارشکن رسانه های وابسته واکنش نشان دهند.

وی افزود: هر زمان که به جمع‌بندی نهایی برسیم نتیجه آن از سوی شورای عالی امنیت ملی اعلام خواهد شد.

سوال از رئیس‌جمهور باعث حاشیه سازی می‌شود

ربیعی درباره موضع دولت در برابر اقدام نمایندگان به سوال از رئیس‌جمهور گفت: رئیس‌جمهور محترم با استقبال از مجلس جدید و فکر جدید دست همکاری به سوی مجلس یازدهم برای رفع مشکلات مردم دراز کردند. قطعا دولت برای حق نظارت و قانون گذاری مجلس شورای اسلامی احترام قائل است و این اعتقاد همه ما در دولت است که عبور از بحران‌های اقتصادی، اجتماعی و نگرانی‌های مردم قطعا با تعامل همه قوا محقق می شود.

وی افزود: عبور عزتمندانه و امید بخشی که در این شرایط قطعا بدون همکاری مسئولانه همه قوا راه به جایی نخواهد برد. تجربه نشان داده است که هرگاه مجلس، دولت و قوه قضاییه و سایر ارکان همراه و همدل نبودند مردم متضرر می شوند. دولت انتظار دارد که نمایندگان مجلس حسن نیت نشان دهند و جدیت خود برای عبور کشور و نظام از بحران‌ها را با فشردن دستی که از سوی دولت دراز شده نشان دهند.

سخنگوی دولت اظهار داشت: اولویت فعلی ما در تعامل با مجلس شورای اسلامی پیگیری ۶۸ لایحه معوقه است که خواستار رسیدگی به آن هستیم و انتظار داریم که دولت آن را به اولویت خود تبدیل کند.

ربیعی تصریح کرد: سوال از رئیس‌جمهور و وزرا حق سلب نشدنی نمایندگان مجلس است. اما ما معتقدیم که وظیفه شناسی تنها در سایه رعایت حریم ملاحظات سیاسی پیشرفت می‌کند. ما به طور جدی نگرانیم که سوال شتاب زده از رئیس‌جمهور در حالی که مجلس یازدهم به تازگی کار خود را آغاز کرده و هنوز به جنبه های سیاست گذاری دولت اشراف ندارند به جای اینکه کمک کند امور اجرایی و قانون گذاری پیش برود، حاشیه سازی می‌کند و مشکلی از مشکلات مردم را نیز حل نخواهد کرد.

وی افزود: ما پیشنهاد می‌کنیم که نمایندگان دلسوز به منظور آشنایی با وضعیت اجرایی کشور در کمیسیون های تخصصی و با حضور وزرا به تبادل نظر و مشورت بپردازند و سوالات در این جلسات مطرح شود. در این صورت ما می‌توانیم مسیرهای مثمر ثمر را دنبال کنیم، در غیر این صورت اقدامات نمایندگان نتیجه بخش نخواهد بود. ما فکر می‌کنیم جامعه نیاز به آرامش دارد و عبور از وضعیت فعلی مستلزم تعامل است. ما این اقدام را به جا و امید بخش نمی‌دانیم و نمایندگان نباید پیش از طرح پرسش و دریافت برخی پاسخ ها به این نقطه برسند. مسیر پیشنهادی ما این است که با تعامل و با گفتگوی پیشینی مشکلات مردم را بهتر می توان حل کرد.

ربیعی در واکنش به حاشیه‌های حضور ظریف در مجلس گفت: متاسفانه حواشی حضور آقای ظریف در مجلس بد بود. استفاده از کلمات ناشایست از سوی تعداد معدودی از نمایندگان باعث حیرت دولت و مردم شد. ظریف ترکیبی از صداقت، شهامت و صراحت لهجه است. کمتر وزیری با صفات «متدین»، «امین» و «ضامن غیرت ملی» از سوی مقام معظم رهبری خطاب شده است و سخت ترین دشمنان ایران اعتراف می کنند که این خصایص در ظریف وجود دارد. او در خط مقدم نبرد است و به عنوان سردار دیپلماسی عمل می‌کند. سزاوار نبود که او مورد توهین و تهمت دوستان نماینده قرار بگیرد و در اینجا لازم می‌دانم که از خویشتنداری و آرامش دکتر ظریف تشکر کنم.

سخنگوی دولت در ادامه درباره تلاش آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران که مهر ماه پایان می‌رسد و پاسخ ایران به رفتن احتمالی پرونده ایران به شورای حکام گفت: تمدید تحریم تسلیحاتی ایران نقض آشکار و نابخشودگی قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد است، نگرانی ما از نابودی کامل برجام در صورت رخ دادن این اتفاق قبلا به تمامی طرف ها اعلام شده است و همه طرف های ما در برجام بر جدیت ایران در اقدام متقابل اطمینان دارند.

ربیعی با اشاره به جلسه اخیر شورای حکام و مخالفت با آمریکا ادامه داد: دست رد زدن بر سینه آمریکا در شورای امنیت امیدوار کننده است. اما باید بدانیم که پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت نمی تواند گزینشی باشد. از همه کشورها می‌خواهیم مقابل زور گویی‌های آمریکا بایستند زیرا اگر آمریکا موفق شود هیچ کشوری از اثرات ویرانگر نابودی حکومت قانون در جهان ایمن نخواهد بود. پایبندی به قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل آزمون جهانی برای تمدن مشترک جهانی محسوب می شود و می‌تواند نقطه ای سرنوشت ساز برای آینده تعاملات جهانی باشد.

وی گفت: پایان تحریم تسلیحاتی ایران یکی از مفاد صریح قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل است و ما معتقدیم که باید این قطعنامه انجام شود.

سخنگوی دولت درباره دغدغه کارشناسان در روند صعودی سهام گفت: بورس امروز یک مسئله بسیار مهم در کشور است و دقت رسانه‌ها برای پایداری بورس بسیار مفید است. بورس امروز یکی از ارکان اساسی اقتصاد کشور است. در دولت دوازدهم بورس رشد بالایی پیدا کرده و یکی از ارکان اساسی اقتصاد کشور تبدیل شده است و با ورود سهام عدالت به بورس بخش اعظمی از مردم ایران امروز در بورس حضور دارم که ما این را مفید می دانیم. علت هیجانات همواره در بورس وجود داشته است، قیمت ها بالا و پایین می شوند اما آنهایی که با بورس آشنایی دارند می‌دانند که این بالا و پایین شدن ها اتفاق می افتد.

ربیعی ادامه داد: امروز در جلسه ستاد اقتصادی کشور در خصوص بورس مسائل مختلفی مطرح شد تلاش ما بر این خواهد بود که هیجان زدگی کاذب نباید بر بورس تاثیر بگذارد. روال ۲۵ سال گذشته نشان می‌دهد که در بلندمدت هیچکس در بورس متضرر نشده است. مسئولان بورس نیز در این زمینه تلاش فراوانی دارند و آقای قالیباف با تیم فنی که جمع کرده‌اند یک مدیریت حرفه ای در این بازار ایجاد کرده اند. مدیریت حرفه‌ای از هیجانات در بورس می‌کاهد. نگاه دولت به نگاه مقطعی نیست و یک نگاه بلندمدت است.

وی گفت: دولت یک برنامه جدی برای بورس دارد و بر همین اساس دائماً شرکت های جدیدی را وارد بورس می کند. امروز فروش عمده مد نظر ماست و بخش های شرکت های بزرگ اقتصادی مانند شستا مجددا وارد بورس می شوند. تمام شرکت های دولتی نیز موظف شدند سهام خوب خودشان را در بورس ارائه کنند. از نهادهای عمومی بنیادها و نهادها نیز خواسته شده که این اقدام را انجام بدهند تا به شادابی بورس در این زمینه کمک کنیم. صندوق دارایی دوم نیز به زودی عرضه می‌شود و دارایی های دولت در این صندوق نیز عرضه خواهد شد. ETF دوم که پالایشگاه ها و فلزی ها در آن هستند یک روح جدید به بورس خواهند داد.

ربیعی با اشاره به اقدامات دولت برای کمک به بازار بورس گفت: تصمیم گرفته شد که با مالیات این شرکت ها قبل از سال ۸۹ کاری نداشته باشیم، این اقدام موجب شد شرکت های خصوصی نیز بتوانیم وارد بورس شوند. ورود سهام عدالت به بورس اقدام بزرگی است و امروز دهک‌های پایین جامعه از این طریق وارد بورس شدند و اموالشان در معرض سقوط قرار نخواهد گرفت.

وی افزود: گسترش بازار بورس جلوی نقدینگی را گرفته و کارشناسان ما سقوط شدید این بازار را نامحتمل‌تر از گذشته می دانند البته بورس همواره هیجان داشته است ولی امروز با اقداماتی که صورت گرفته این هیجانات کاهش یافته است البته بازار بورس همواره با هیجان روبرو است و مردم نیز قطعاً باید با آگاهی وارد آن شوند.

سخنگوی دولت در خصوص مسائل رخ داده در بازار ارز و طلا و اقدامات دولت برای کنترل این دو بازار گفت: نوسانات ارز به طور طبیعی بر سایر بازارها نیز تاثیر می گذارد که شما تاثیرات آن را در نهادهای کشاورزی و سایر حوزه ها می بینید، زمانی که عرضه و تقاضای ارز به هم بریزد باید با سیاست گذاری آن را کنترل کرد. افزایش نرخ ارز بر اثر یک سری علت هاست. اولین دلیل، رشد تقاضا است. رشد نقدینگی ناشی از دخالت دولت برای کنترل تبعات کرونا و اعطای وام به مردم یک نوع نقدینگی را وارد جامعه کرد این تزریق نقدینگی در جامعه برای حفظ معیشت مردم لازم بود.

ربیعی ادامه داد: در کنار این بیماری افزایش نقدینگی در جامعه ایران و در کنار آن کاهش عرضه ارز به دلیل کاهش صادرات و واردات به ویژه در بخش خدمات که بر اثر کرونا به وجود آمده نیز بر التهابات بازار ارز افزوده است. بر اثر کرونا تمامی مرزهای ایران بسته شد و امکان صادرات در دوران تحریم و فشار طاقت فرسایی را تحمیل کرد البته خوشبختانه امروز به جز مرز ترکمنستان تمامی مرزهای ایران باز است و در حال مذاکره برای بازگشایی این مرز نیز هستیم.

وی افزود: کاهش صادرات غیر نفتی در کنار سقوط قیمت نفت و کاهش صادرات نفت موجب کمبود ارز شد که اثر آن را بر سایر اقدامات در این حوزه گذاشت و این شک را به جامعه وارد کرد ما صادرات را فعال کردیم و شاخص ها نشان می دهد که بیش از دوران گذشته در حال فعال کردن صادرات هستیم. از سوی دیگر ارزهایی که بعد از سال ۹۷ بر اثر صادرات به دست آمده است را در حال برگرداندن هستیم همچنین مسیرهای صادراتی جدیدی را با مقاومت و ایستادگی در حال گشودن هستیم. حتماً با برنامه‌ای که در خصوص صادرات کنندگان اتخاذ شد تا ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما به فروش برسانند، وضعیت ارزی بانک مرکزی بسیار متفاوت شده است آقای دکتر همتی در این خصوص توضیح خواهند داد.

سخنگوی دولت در ادامه تصریح کرد: یادمان باشد که شیوع کرونا رشد اقتصادی جهانی را ۸ درصد کاهش داد. به جز یکی دو کشور رشد اقتصادی همه کشورها منفی شد. تحریم نکات مثبت بسیاری داشته اما اقتصاد ما تحریم زده است البته ما توانستیم زندگی بدون نفت را دنبال کنیم. شما در هیچ کجای دنیا نمی‌توانید کشوری را پیدا کنید که با تحریم اقتصادی و تهدید تروریستی دائمی، جامعه ای متحول شده و رشد یافته وجود داشته باشد. قطعاً با سیاست هایی که اتخاذ شده در مرداد و شهریور ماه تاثیر آن را در بازار مشاهده خواهیم کرد. منحنی قیمت ارز حتما سر به زیر خواهد شد.

دانش و تجربه در مقابله با کرونا را در اختیار جمهوری آذربایجان قرار می‌دهیم

ربیعی در پاسخ به سوال دیگری در رابطه همکاری ایران و جمهوری آذربایجان در مبارزه با کرونا و آخرین وضعیت روابط این دو کشور، عنوان کرد: در همه بخش‌ها روابط به خوبی پیش می رود. در ارتباط با کویید ۱۹، وزیران بهداشت دو کشور ارتباط خوبی را با هم دنبال می کنند. قرار بود رئیس جمهور محترم آذربایجان به ایران سفر کنند که به دلیل کرونا به تاخیر افتاد اما ارتباط تلفنی دو رئیس جمهور برقرار بوده و همانطور که عرض کردیم در شیوع کرونا، کرونا که به ایران آمد معادل ۵ میلیون دلار کمک های دارویی و بهداشتی برای ایران فرستادند، بنابراین قطعا ما آمادگی داریم و دکتر نمکی هم اعلام آمادگی کرده است و هر کمکی که با توجه به دانش و تجربه ای که در مقابله با کرونا اندوختیم در اختیار آذربایجان قرار می‌دهیم.

سخنگوی دولت تصریح کرد: اجلاس سه جانبه ایران، آذربایجان و روسیه هم قرار است بلافاصله پس از کاهش بیماری کویید ۱۹ در روسیه برگزار شود. رویکرد ما هم به آینده این اجلاس سه جانبه مثبت است و می‌توانیم در زمینه برق، ترانزبت، گردشگری و ... همکاری داشته باشیم.‌

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد پیامدهای رفتار غیر مسئولانه اروپا با آمریکا در همکاری احتمالی در تداوم تسلیحات نظامی ایران و ادعای پمپئو مبنی بر اینکه همه کشورهای منطقه خواهان تداوم تحریم تسلیحاتی ایران هستند، گفت: اولا در مورد اروپا، همه اروپایی ها هم می دانند سیاست دلجویی از آمریکا یک سیاست شکست خورده است و اصلا حد و اندازه‌ای ندارد. در تلفن‌ها و صحبت ها جور دیگری بحث می کنند و عملا که وارد می‌شوند می خواهند از این زورگو دلجویی کنند. از اروپایی ها انتظار داریم این سیاست را ادامه ندهند زیرا برجام و صلح بین المللی را به خطر می‌اندازند و اعتبار اروپا را به عنوان یک بازیگر مستقل که می‌توانست منظومه قدرت در جهان باشد را زیر سوال نبرند.

وی ادامه داد: مواضع سه کشور اروپایی در نشست شورای امنیت برای ما نگران کننده است. امیدواریم لازم به تذکر بیشتر نباشد. به لحاظ حقوقی حد وسطی میان پایبندی به قطعنامه ۲۲۳۱ و عدم پایبندی به آن وجود ندارد.

هیچ برنامه‌ای نیز در زمینه تغییر کابینه وجود ندارد

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در رابطه با زمان معرفی وزیر صمت به مجلس و شایعاتی مربوط به تغییر کابینه دولت تصریح کرد: البته خوشبختانه آقای مدرس خیابانی خیلی خوب و مسلط عمل کرده و تیم خوبی جمع کرده و این نوید بخش است. حتی برای تامین ارز غیرنفتی نیز برای سال آینده ایشان یک برنامه ۴۰ میلیاردی را با برش استانی مشخص عرضه کردند. به هر حال قطعا قبل از اتمام دوره سه ماهه سرپرستی، دو یا یک وزیر را پیشنهاد خواهیم داد.‌ هیچ برنامه ای نیز در زمینه تغییر کابینه وجود ندارد.

سخنگوی دولت در رابطه با جلسه اخیر با کانون بازنشستگان و آخرین اظهارات سیف در فضای مجازی افزود: جلسه ای با کانون بازنشستگان داشتم و نگرانی های آنها برای رئیس جمهور مطرح شد، طرح های مختلفی از سوی آقای شریعتمداری مطرح شد و خوشبختانه توافقی میان وزیر رفاه و اقتصاد صورت گرفت. رئیس جمهور هم حمایت کرد و فردا در جلسه دولت در نوبت تصمیم گیری است.

۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به وزارت رفاه و تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد

ربیعی عنوان کرد: بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به وزارت رفاه و سازمان تامین اجتماعی پرداخت خواهد شد که این یک موفقیت بسیار خوبی برای بازنشستگان ماست و این واگذاری‌ها به نحوی است که منجر به بنگاه داری جدید نشود ولی قطعا سهام است اما در همین حین واگذاری ها هم به لحاظ احساس مسئولیتی که وزیر کار داشتند قبول کردند که کارخانه هپکو هم در واگذاری ها قرار بگیرد. نگرانی کارگران هپکو هم پایان می پذیرد و باز هم بنا بر قولی که وزیر رفاه بلافاصله بعد از این مصوبه همسان سازی بازنشستگان آغاز خواهد شد و دریافتی بازنشستگان به جای مناسبی برسد که رضایت بازنشستگان را فراهم کند، برای امسال با مذاکراتی که صورت خواهد گرفت حتما نظرشان جلب خواهد شد.‌

وی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات اخیر رئیس کل سابق بانک مرکزی، گفت: آقای سیف در دوره خودشان تلاش‌های قابل توجهی داشتند و اعضای دولت در دفاع و حمایت از ایشان یکپارچه نامه نگاری هایی کردند اما من فشارهای وارده بر او را می‌فهمم و برایم قابل درک است. قطعا نکاتی که مطرح کردند بسیاری اش، برداشت شخصی خودشان بوده و سطح تصمیم‌گیری رییس جمهور و دولت سیاست گذاری است و چگونگی اجرا بر عهده مسئولان اجرایی دستگاه ها است. قطعا آنچه به رئیس جمهور منتسب می شود این است که فقط مطالبشان در حد سیاست گذاری و تصمیمات براساس خرد جمعی بوده و تمام نوارهای جلسات نیز موجود است.

سخنگوی دولت در ادامه در رابطه با آغاز موج دوم کرونا و تصمیم دولت در مورد شروع سال تحصیلی جدید مدارس و برگزاری کنکور، گفت: در مورد بازگشایی مدارس تصمیم ستاد ملی کرونا از ۱۵ شهریور ماه است. در مورد بازگشایی مدارس تصمیم ستاد ملی کرونا از ۱۵ شهریور ماه است. این تاریخ بخاطر این بود که آمادگی آموزش و پرورش جهت بازگشایی به دست بیاید. شیوه های آموزشی به وزارت آموزش و پرورش محول شده است‌. تصمیمی که اتخاذ شده در پیش‌بینی آموزش و پرورش برای کل کشور یکسان نیست و برای هر یک از وضعیت های قرمز، زرد و سفید متناسب با وضعیت ماموریت آموزشی دنبال خواهد شد. شیوه آموزشی هم متناسب با وضعیت ها در یکی از شهرستان ها خواهد بود.

ربیعی ادامه داد: در مورد آزمون کنکور، بنا شده است در ۳۱ مرداد برگزار شود و سه وزیر علوم و بهداشت و آموزش و پرورش این پیشنهاد را آوردند. کنکور دکتری هم ۲۶ تیر ماه و ارشد هم دوم و سوم مرداد. آنچه تصویب شده نگرانی هایی ایجاد کرده است و مراجعات خانواده ها و بچه های کنکوری را دیدیم. قرار بود با حداکثر پروتکل های بهداشتی باشد. چینش صندلی ها با ۱۶۰ سانت افزایش یافته و کسی بدون ماسک نمی آید و تمهید شده است که حوزه ها یک و نیم برابر شده و سعی شده سلامت داوطلبان تضمین شود و افرادی هم که مبتلا هستند مرکز خاصی برایشان در نظر گرفته شود تا بتوانند کنکورشان را بدهند. برای بقیه هم تمهیداتی صورت گرفته است. هرگونه دیدگاه جدیدی قطعا اعمال خواهد شد.

افزایش تعرفه اینترنت غیرقانونی است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در رابطه با فراگیری گستره نفوذ اینترنت در کشور، دلیل افزایش قیمت بسته های اینترنتی، اظهار داشت: این موضوع یکشنبه در دولت مطرح شد. افزایش تعرفه اینترنت توسط دو اپراتور تلفن همراه بوده و تایید وزارت ارتباطات را ندارد و غیر قانونی محسوب می شود. سازمان حمایت و سازمان تعزیرات باید به این افزایش نظارت و برخورد کنند و قیمت باید به رقم سابق خود برگردد و تمام مبالغ مازاد اخذ شده باید به حساب مردم برگردانده شود.

وی افزود: وزارت ارتباطات مکلف شد با این تخلف قانونی اپراتور برخورد کند. در صورت لزوم مطابق ضوابط از طول دوره پروانه آنها حتما کم خواهد کرد. هیچ شرکتی حق ندارد در شرایط فعلی بدون اخذ مجوز قانونی قیمت ها را بالا ببرد. خیلی این رقم افزایش تعجب برانگیز بود.

سخنگوی دولت بیان کرد: قرار بود تعرفه های برق ۷ درصد افزایش پیدا کند که سه جلسه دولت در مورد ابعادش در صنعت، شمال شهر و جنوب شهر و ... بررسی شد. این گونه تصمیمات حتما نیاز به اجماع نگری دارد و در این شرایط افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت ها مورد قبول نیست.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 584241 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟