در صورت حمله آمریکا به ایران خاورمیانه جهنم آمریکا خواهد شد

به گزارش رکنا، محمد مصطفى العمرانی در رای الیوم نوشت:

«در هفته گذشته، آب‌های خلیج فارس شاهد تنشی بین نیروی دریایی آمریکا و نیروی دریایی ایران بود، تا آنجا که دونالد ترامپ به نیروی دریایی آمریکا دستور داد در صورت نزدیک شدن قایق‌های ایرانی به ناو‌های ایالات متحده، به سمت آن‌ها شلیک شود. در پی این تهدید آمریکا، تحلیل‌های زیادی نوشته شد مبنی بر اینکه آیا این تنش موجب شکل گیری جنگی بین ایران و آمریکا در آب‌های خلیح فارس می‌شود؟!

برخی بر این عقیده اند که ترامپ پس از فروپاشی اقتصادی که در پی بحران کرونا در آمریکا ایجاد شد و به دنبال شکستی که در تعامل درست با این بحران و کنترل آن داشت، برای کاستن از شدت انتقادات، به جنگ با ایران پناه می‌برد، تا به این شکل، بر قیمت نفت نیز افزوده شده و فرصت دوباره‌ای برای انتخاب وی بعنوان رئیس جمهور، فراهم شود.

اما در اینجا لازم است به واقعیت‌هایی در مورد ظرفیت‌های نیروی دریایی ایران اشاره کنیم:

تا حدی با معتقدان به دیدگاه فوق موافق هستیم، با این حال، گویا این کارشناسان فراموش کرده اند در صورتی که واشنگتن ماجراجویی را اغاز کرده و وارد جنگ محدود و حساب شده‌ای علیه منافع ایران در منطقه شود، این ایران و هم پیمانان آن خواهند بود که پایان جنگ را رقم می‌زنند، به این دلیل که ورود به جنگ، آسان، اما خروج از ان به شدت دشوار است. علاوه بر اینکه تحقق نتایج مورد نظر نیز تضمین شده نیست.

یک - ناتوانی آمریکا از شکست دادن ایران

ثانیا، واشنگتن می‌داند که نیروی دریایی در آب‌های خلیج فارس در دهه هشتاد به امادگی کامل رسیده بود و می‌توانست با هر قدرت دریایی در جهان مقابله کند، با این اوصاف، پس از گذشت سه دهه، مسلما نیروی دریایی ایران تجهیزات پیشرفته تری در اختیار دارد.

کسانی که واشنگتن را به جنگ با ایران تشویق می‌کنند، احتمالا از نتایج و عواقب خطرناک آن برای تمام منطقه در وهله اول و برای منافع آمریکا و پایگاه‌های نظامی آن در عراق و هزاران سرباز آمریکایی در خاورمیانه، در وهله دوم، آگاه نیستند، یا خود را به نادانی می‌زنند.

دو - خسارت‌های واشنگتن در جنگهایش برای ممانعت از جنگ با ایران کافی است

با توجه به اینکه ترامپ تاجر ماهری است و حساب سود و زیان جنگ و خسارت‌های جنگ‌های سابق ایالات متحده در خاورمیانه، بویژه افغانستان و عراق را در نظر دارد و می‌داند که این جنگ‌ها باعث کشته شدن بیش از ۳۳ هزار سرباز آمریکایی شد و تنها جنگ عراق، یک تریلیون و ۸۰۰ میلیارد دلار برای آمریکا هزینه داشت. حال، در شرایطی که ایالات متحده قادر به کنترل بحران کرونا و پیامد‌های اقتصادی آن نیست، آیا می‌تواند وارد جنگ علیه ایران شود؟!

سه - موسسات آمریکایی مخالف جنگ با ایران هستند

اما اگر دولت ترامپ هم قصد ورود به چنین جنگی داشته باشد، موسسات رسمی آمریکایی خطرات چنین جنگی برای منافع ایالات متحده را درک می‌کنند، همانطور که سنای آمریکا در تاریخ ۱۴ فوریه، قانونی را به تصویب رساند که براساس آن، از اختیارات ترامپ برای به راه انداختن جنگی علیه ایران، کاسته شد. به این ترتیب، ترامپ بدون موافقت کنگره نمی‌تواند وارد حمله با ایران شود.

این اعمال محدودیت در صلاحیت‌های ترامپ، به معنای دریافت درست مسئولان آمریکایی از خطر ورود به جنگ با ایران و پیامد‌های آن برای منافع آمریکا در خاورمیانه است. این در حالی است که در زمان تصویب قانون مذکور، اوضاع واشنگتن خیلی بهتر از شرایط فعلی بود و هنوز ضعف وضعیت بخش بهداشت آن به شکل کنونی مشخص نشده بود.

در پایان، تاکید می‌کنیم که تنش بین ایران و آمریکا در خلیج فارس، مولود دیروز یا امروز نیست، بلکه از دهه‌ها پیش، این تنش ادامه داشته است و هر آنچه اتفاق خواهد افتاد، تحرکات حساب شده‌ای از سوی ایران و هم پیمانان آن است تا واشنگتن را مجبور به خارج کردن نیروهایش از منطقه کرده و به این صورت، هیمنه دریایی ایران بر آب‌های خلیج فارس و تنگه هرمز نیز اثبات شود.

در صورتی که به نیروی دریایی آمریکا حمله شود، پاسخ واشنگتن تهدید خواهد بود و در بدترین شرایط، آمریکایی‌ها یک پاسخ محدود به این حمله می‌دهند و درگیری به میدان ایران کشیده نخواهد شد.»برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 564182 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟