نخست وزیر مامور تشکیل کابینه عراق: در منازعه آمریکا با ایران بی طرف می‌مانم

به گزارش رکنا، «عدنان الزرفی» نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه عراق در گفت‌وگو با یک شبکه ماهواره‌ای از دوستی آمریکا با عراق گفت.

وی در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه ماهواره‌ای «الشرقیه»، تصریح کرد: آمریکایی‌ها دوستان عراق هستند و فداکاری‌های زیادی برای آن انجام داده‌اند.

الزرفی وعده داد در صورتی که موفق به تشکیل کابینه شود و تصدی کرسی نخست‌وزیری را برعهده گیرد، در قبال منازعه آمریکا و ایران بی‌طرف خواهد ماند و از آن در راستای منافع اقتصادی عراق استفاده خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره ترکیب کابینه انتخابی‌اش که در انتظار تعیین زمان نشست پارلمان برای معرفی است، گفت: اعضای کابینه وزارتی من بر اساس معیارهایی چون شایستگی و تخصص انتخاب شده‌اند و من با هیچ گروه‌ سیاسی درباره آنها رایزنی نکرده‌ام. اغلب وزرا نیز از میان کارمندان همان وزارت‌خانه انتخاب شده‌اند. دولت من موقت است و هدف آن شعاری است که سر می‌دهد و آن چیزی جز اقتصاد نیست.

نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه عراق تاکید کرد: وقت آن فرا رسیده که پرونده روابط بی ثبات با کشورهای همسایه عراق بسته شود و روابط اقتصادی مناسبی برقرار شود.

الزرفی در ادامه گفت: من تلاش می‌کنم که دولتم حمایت سیاسی را نیز کسب کند زیرا هر دولتی که حمایت سیاسی را در کنار حمایت مردمی داشته باشد، موفق خواهد شد.

وی درباره زمزمه‌های موجود مبنی بر انصرافش از ماموریت واگذار شده به او از سوی «برهم صالح» نیز تصریح کرد: رئیس‌جمهور از من نخواسته که انصراف دهم و او به رهبری و مدیریت من اعتماد دارد. من هیچ اطلاعی از جزئیات تحرکات سیاسی مربوط به یافتن جایگزینم ندارم.

الزرفی درباره پدیده «جوکر» در تظاهرات‌های عراق در حالی که برخی از تظاهرات‌کنندگان وی را جوکر ناآرامی‌ها و اغتشاشات اخیر در کشور خطاب می‌کنند، گفت: چیزی به اسم جوکر و غیره در جریان تظاهرات‌های عراق وجود ندارد و این حرکت مردمی در کشور ما ریشه در رنج حقیقی آنها دارد.

جوکر، اشاره به برخی معترضان عراقی است که در خلال تظاهرات چند ماهه اخیر، خود را به الهام از فیلم آمریکایی «جوکر»، جوکر می‌نامیدند؛ فیلمی که در ماه‌های گذشته در آمریکا اکران شد و زندگی یک فرد فقیر را روایت کرد که علیه جامعه و برخی ناعدالتی‌های آن می‌خروشد و دیگران را به خروش و آشوب دعوت می‌کند.

برخی شخصیت‌های سیاسی عراق، دلیل مخالفت خود با نخست‌وزیری الزرفی را این می‌دانند که مدارکی در دست دارند که نشان می‌دهد وی از اقدامات عناصر موسوم به جوکرهای آمریکایی در استان نجف حمایت کرده و حتی ماهانه مبالغی را به این عناصر پرداخت کرده است. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 557376 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟