کرونا در امریکا ویرانگرتر از ایران است / نویسنده مشهور امریکایی گفت

27 مارس 2020 / رایان کوپر در ویک نوشت:

1. رفتار ایالات متحده با ایران در سه سال گذشته یک جنایت جنگی منفور بوده است. خروج بی دلیل ترامپ از برجام و اعمال تحریم‌های اقتصادی ویرانگر علیه ایران نقض کنوانسیون چهار ژنو است که مجازات گروهی غیرنظامیان را ممنوع می‌داند.

2. آسیب ناشی از این جنایت جنگی به طور جدی توانایی ایران در پاسخگویی به همه‌گیری کروناویروس را کاهش داده و برغم درخواست تهران برای برداشته‌شدن تحریم‌هایی که از دسترسی آنها به تجهیزات پزشکی حیاتی پیشگیری می‌کند، دولت ترامپ از این اقدام سرپیچی کرده است که این یک ستمگری شرورانه و مرتبط با نسل‌کشی است.

3. اما اکنون به نظر می‌رسد که شیوع کروناویروس در ایالات متحده شرایطی بدتر از ایران خواهد داشت. رشد شیوع در آمریکا سریع‌تر از هر جای دیگری است- آمار مبتلایان ما اکنون بیش از هر کشور دیگری حتی چین و ایتالیا و دو برابر آمار تایید شده در ایران است.

4. سنگدلی و بی‌کفایتی شدید دونالد ترامپ و حزب جمهوریخواه بیش از به گفته‌ی آنها دشمنانمان، به مردم آمریکا آسیب می‌زند.

5. در اوایل شیوع، مقامات دولت ترامپ به خاطر شرایط بد ایران ابراز تاسف می‌کردند. پمپئو در 17 مارس دولت ایران را به دلیل سوءمدیریت شیوع ویروس این گونه مورد انتقاد قرار داد: "رهبری ایران تلاش می‌کند از مسئولیت‌پذیری در برابر دولت‌های بسیار بی‌کفایت و مرگبارش بگریزد. کووید-19 قاتل و رژیم ایران همدست آن است." این سخنان از یک رژیم آمریکایی که از پایان دادن به تنگنای اقتصادی ایران تنها به دلیل شرارت کینه‌توزانه، خودداری کرد و رژیمی که پاسخش به شیوع کروناویروس با پنهانکاری و تاخیر همراه بوده، زیاده‌گویی است.

6. پاسخ اولیه دولت ایران به شیوع این بیماری با ناشیگری همراه بود، اما به نظر می‌رسد که اقدامات جدی و قوی آنها از آن پس تا حدی سرعت شیوع را کاهش داده است. درصد رشد موارد ابتلا و مرگ، روزانه ابتدا دو رقمی بود اما بین 15 تا 20 مارس این درصد تک رقمی شد. شیوع به هیچ عنوان تحت کنترل نیست، اما نرخ بدتر شدن شرایط در مقایسه با آمریکا کاهش یافته است.

7. در هر حال ایران دست‌کم تلاشش را می‌کند. رشد اپیدمی آمریکا در زمان مشابه، سریع و سریع‌تر شده است، چون ترامپ ابتدا احتمال شیوع ویروس در ایالت متحده را تکذیب کرد و به جای برنامه‌ریزی اقدامات کنترلی سختگیرانه بارها و بارها درباره آنچه اتفاق خواهد افتاد، دروغ گفت و به این ترتیب شیوع ویروس در این کشور با شدت و گسترش چشمگیری همراه شد.

8. حتی پس از آنکه روشن شد گریز از ایپدمی ممکن نیست، ترامپ از گسترش قابلیت‌های آزمایشگاهی یا فراخوان برای قرنطینه، پرهیز کرد و در عوض از هر دلیل و اشاره‌ای استفاده کرد تا بگوید که نیازی به تست نیست.

9. وظیفه‌ی تمام ایالت‌ها، شهرها و کسب‌ و کارهای خصوصی این است که برای کاهش سرعت رشد همه‌گیری، فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند. اما چون ترامپ به هماهنگ‌سازی واکنش ها نمی‌پردازد، شرایط با آشفتگی شدیدی همراه است. به جای اقداماتی مانند قرنطینه، ترامپ و رسانه های محافظه‌کار می‌گویند این پاسخ، بدتر از بیماری است و پیشنها می‌دهند که باید پیش از کنترل ویروس، قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی پایان یابد. به همین دلیل برخی از ایالت‌های جمهوری‌خواه از جمله فلوریدا که در میان ایالت‌های آمریکا دومین جمعیت پیر را دارد از اجرای اقدامات قرنطینه‌ی کامل خودداری می‌کنند. آمار قربانیان ناشی از سوءمدیریت جمهوریخواهان حداقل 6 رقمی خواهد بود.

10. مهم‌تر این که، ترامپ هنوز برای گسترش ظرفیت پزشکی یا تامین تجهیزات پزشکی هیچ گام مهمی برنداشته است. او هنوز از اجرای "قانون تولید دفاعی" که کارخانجات را مجبور می‌کند با مجهز شدن به ماشین‌آلات تازه تجهزات محافظتی یا دستگاه‌های تنفسی تولید کنند، خودداری می‌کند. در نتیجه، نه کارکنان بخش پزشکی و نه شهروندان نمی‌توانند به مایحتاجشان دست یابند. پزشکان و پرستاران از ماسک‌های یکبار مصرف، چندین بار استفاده می‌کنند و یا خودشان ماسک‌های بی‌کیفیت دست‌ساز تهیه می‌کنند و یا این که برای درمان بیماران به جای لباس‌های محافظتی از کیسه زباله استفاده می‌کنند.

11. نیویورک مجبور شده برای حل مساله‌ی سیل اجساد مبتلایان، مکان‌های موقتی را برای نگه‌داری اجساد بسازد. این در حالی‌است که همه‌گیری تازه در ابتدای راه است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 554592 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟