ایران در کنار قطر بوده و خواهد ماند/ تصمیمات مهمی برای گسترش روابط تهران – دوحه اتخاذ شد

به گزارش رکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر یکشنبه پس از انجام دیدار خصوصی و مذاکرات مشترک هیأت‌های عالیرتبه ایران و قطر در مجموعه فرهنگی تاریخی – سعدآباد، در نشست خبری مشترک با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر تأکید کرد: برای همه روشن است که روابط بین دو کشور برادر، دوست و همسایه، روابطی تاریخی است و در طول سالیان دراز همواره حسن همجواری و دوستی بین ما برقرار بوده است.

او ایران و قطر را دو کشور برادر، دوست و همسایه در منطقه خواند و تاکید کرد که دو کشور با توجه به اهمیت امنیت منطقه بویژه امنیت راه‌های آبی در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان، رایزنی‌ها و همکاری‌های بیشتری برای امنیت کل منطقه خواهند داشت.

رئیس جمهور افزود: در سال‌های اخیر بعد از آنکه برخی کشور‌ها علیه قطر حصر و تحریم بوجود آوردند، ایران به وظایف همسایگی و دوستی خود عمل کرد و در کنار قطر بود و همچنان در کنار قطر خواهد ماند.

روحانی با بیان اینکه در مذاکرات امروز با امیر قطر تصمیمات مهمی برای گسترش روابط دو کشور اتخاذ شد، گفت: روابط سیاسی ما بسیار خوب است و در زمینه‌های اقتصادی، تجاری، علمی و فرهنگی نیز ظرفیت‌های بسیار خوبی برای همکاری داریم.

رئیس جمهور با بیان اینکه در چند ماه آینده کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور تشکیل خواهد شد، گفت: امیدوارم در کنار این کمیسیون، گام‌های خوبی برای توسعه همکاری‌های دو کشور در همه زمینه‌ها برداشته شود.

روحانی با بیان اینکه تصمیم گرفتیم کمیسیون مشترک دو کشور به صورت منظم و سالانه برگزار شود، گفت: امروز توافق کردیم که روابط سیاسی و رفت و آمد مقامات سیاسی و اقتصادی دو کشور بیشتر شود و بتوانیم از همه ظرفیت‌های خود به نفع دو ملت استفاده کنیم.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه برای حضور امیر محترم قطر و هیأت همراه در ایران، اهمیت زیادی قایل هستیم، گفت: امیدواریم شاهد مناسبات وسیع‌تر دو کشور به نفع دو ملت و کل منطقه باشیم و این سفر تأثیر بسیار مفیدی در روابط دو کشور داشته باشد.

امیر قطر: رابطه ایران و ایران تاریخی است/ تنها راه‌حل تمامی بحران‌ها را گفت‌وگو می‌دانیم و معتقدیم با گفتگو می‌توان بحران‌ها را حل کرد

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر نیز با قدردانی از رئیس جمهور و ملت ایران برای استقبال از هیأت قطری، گفت: ملاقات بسیار خوبی امروز برگزار شد و در مورد روابط دو کشور که بسیار ویژه است، توافق کردیم، ارقام و اعدادی به عنوان هدف برای تبادل تجاری و گردشگری تعیین کنیم و برای تحقق این هدف تلاش کنیم.

امیر قطر تأکید کرد: رابطه ما با ایران تاریخی است و اگر چه تحولات بسیاری را طی این سال‌ها شاهد بوده است، اما همواره کانال‌ها و راه‌های ارتباط دو کشور باز بوده‌اند.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی تأکید کرد: در اینجا بار دیگر از موضع جمهوری اسلامی ایران در زمانی که ما تحت محاصره قرار گرفتیم و ایران به ملت قطر کمک کرد، تشکر می‌کنم. ما این کمک‌ها را به هیچ وجه فراموش نخواهیم کرد.

امیر قطر با بیان اینکه سفرش به ایران در زمان بسیار حساس منطقه انجام شده است، گفت: تنها راه‌حل تمامی بحران‌ها را گفتگو می‌دانیم و معتقدیم با گفتگو می‌توان بحران‌ها را حل کرد.

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی در پایان از رئیس جمهور ایران برای سفر رسمی به قطر دعوت کرد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 534086 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟