پشت‌پرده ادعای مضحک رئیس جمهور آمریکا/«ترامپ، لابی‌گر قدرتمند بوئینگ»

روابط نزدیک ترامپ با بوئینگ این گمانه زنی را تقویت می کند که ترامپ ادعای ساقط شدن هواپیمای اوکراینی توسط موشک را با هدف نجات بوئینگ از سلسله ناکامی های ماه های اخیر مطرح کرده باشد.

بر اساس گزارش رویترز، ترامپ که طی سال های 1989 تا 1992 میلادی ایرلاینی تحت عنوان «ترامپ شاتل» برای خود تاسیس کرده بود، از علاقمندان سرسخت صنعت هوانوردی و شرکت بوئینگ به شمار می رود. وی قبل از رسیدن به ریاست جمهوری آمریکا جت شخصی خودش را داشت و از زمان ورود به کاخ سفید سوار هواپیمای ویژه رئیس جمهوری آمریکا موسوم به ایرفورس وان می شود.

ارتباطات گاه و بیگاه ترامپ با مدیران قدرتمند شرکت بوئینگ و به ویژه دنیس مویلنبورگ، مدیرعامل سابق و برکنار شده بوئینگ پس از ریاست جمهوری اش گسترده تر شده و وی در طی 3 سال گذشته بارها با مدیر ارشد بوئینگ دیدار داشته است.

نمودار تغییرات قیمت سهام شرکت هواپیمایی ‎بوئینگ از زمان خبر سقوط تا مطرح شدن احتمال برخورد موشک سیستم پدافندی به آن نشان می‌دهد این تلاش‌ها برای چیست

نمودار تغییرات قیمت سهام شرکت هواپیمایی ‎بوئینگ از زمان خبر سقوط تا مطرح شدن احتمال برخورد موشک سیستم پدافندی به آن نشان می‌دهد

به گفته دو منبع آگاه، در ماه مارس 2019 و پس از سقوط هواپیمای بوئینگ 737 مکس در اتیوپی که 157 کشته بر جای گذاشت، ترامپ بلافاصله با مدیرعامل بوئینگ تماس گرفت تا از امکان ادامه تولید این هواپیما اطمینان یابد. مویلنبورگ نیز به ترامپ اطمینان می دهد که این هواپیما کاملا امن است و نیازی به زمین گیر شدن ندارد. پس از این تماس تلفنی بود که مقامات هوانوردی آمریکا اعلام کردند که پروازهای این هواپیما در آسمان آمریکا ادامه می یابد. این در حالی بود که 5 ماه قبل نیز یک هواپیمای دیگر بوئینگ 737 مکس در اندونزی سقوط کرده و 189 نفر را به کام مرگ فرستاده بود.

ترامپ برای پایین آوردن هزینه تولید مدل های آینده ایرفورس وان شخصا با مدیرعامل بوئینگ مذاکره کرده بود.

رویترز روابط بین بوئینگ و دولت ترامپ را بسیار عمیق توصیف کرده است. ترامپ در دوران ریاست جمهوری خود، همواره از محصولات و اماکن متعلق به شرکت بوئینگ برای اعلام مواضع مهم خود استفاده کرده است. همچنین پاتریک شاناهان، گزینه مورد نظر ترامپ برای وزارت دفاع آمریکا که بعدا از پذیرش این مسند خودداری کرد، 31 سال در شرکت بوئینگ فعالیت کرده است. بوئینگ نیز برای جلب رضایت ترامپ، در نشست سالانه سهامدارانش، نیکی هیلی سفیر سابق دولت ترامپ در سازمان ملل را برای عضویت در هیئت مدیره خود کاندید کرده بود.

در کنار همه اینها، ترامپ همواره متحدان آمریکا را برای خرید محصولات شرکت بوئینگ تحت فشار قرار داده است. بوئینگ دومین پیمانکار بزرگ دفاعی دولت آمریکا به شمار می رود که بین سال های 2014 تا 2018 میلادی در قراردادهای دفاعی غیرمحرمانه 104 میلیارد دلار از دولت آمریکا دریافت کرده است. رقم ارقام دریافتی بوئینگ از دولت آمریکا در قالب قراردادهای محرمانه مشخص نیست.

مقامات آمریکایی و منابع آگاه در صنعت دفاعی گفته اند، در سال 2018 امیر قطر تحت فشار فزاینده ترامپ قرارداد خرید جت های جنگنده اف ای-18 سوپر هورنت را که مدت ها کنار گذاشته شده بود مجددا پی گرفت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 533505 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟