به گزارش رکنا، محسن غرویان گفت‌: تعداد جمعیتی که در مسجد اعظم قم برای مجلس ترحیم مرحوم هاشمی‌ رفسنجانی آمده بودند، هرگز در مراسم دیگری دیده نشده بود. مجلس آن مرحوم به قدری شلوغ بود که بعضی از مراجع به خاطر کمبود جا سرپا ایستاده بودند.

قم را می‌توان سیاسی‌ترین شهر ایران قلمداد کرد، به همین دلیل هرگونه تحرکی که در این شهر صورت می‌گیرد تاثیر بسزایی بر کل فضای سیاسی کشور می‌گذارد. محسن غرویان، مدرس فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم، با اشاره به اینکه «عده‌ای به خاطر اهداف سیاسی مرجعیت را نادیده می‌گیرند» به تشریح فضای سیاسی قم در سال انتخابات پرداخت.

*جو سیاسی شهر قم در آستانه انتخابات کمی ملتهب به نظر می‌رسد.

فضای انتخاباتی قم را از الان نمی‌شود پیش‌بینی کرد. به هر روی اتفاق‌هایی در این شهر باعث ملتهب شدن شرایط شده است. با این حال باید گفت نظرات مراجع محترم و مجامع محققین و مدرسین در فضای انتخاباتی قم حتماً موثر خواهد بود. دلیل بروز التهاب موجود هم رفتارهای افراطی تندروهاست که همیشه در این شهر مهم فعالیت دارند. البته معلوم نیست آنها بتوانند به اهداف‌شان برسند.

*به هر حال آنها همچنان اصرار به تندروی دارند و کوتاه هم نمی‌آیند...

مهم این است که حرف‌ تندروها در میان مردم قم خریداری ندارد؛ مثلاً با وجود تلاش‌های شبانه‌روزی‌ای که علیه مرحوم هاشمی‌ رفسنجانی در این شهر صورت می‌گرفت، همه دیدند تعداد جمعیتی که در مسجد اعظم قم برای مجلس ترحیم او آمده بودند، هرگز در مراسم دیگری دیده نشده بود. مجلس آن مرحوم به قدری شلوغ بود که بعضی از مراجع به خاطر کمبود جا سرپا ایستاده بودند. در کل باید اشاره کرد که ظاهر قم یک چیزی است، باطن قم چیز دیگری.

مثلاً چند وقت پیش عده‌ای در فیضیه آمدند و پلاکاردهایی در مخالفت با دولت در دست گرفتند که آیت‌الله مکارم شیرازی تشر زدند و گفتند هیچ کس حق ندارد خارج از حوزه بیاید و بدون اطلاع مراجع کارهایی را درون حوزه و فیضیه انجام بدهد. ایشان همچنین توصیه کردند که باید همه امور تحت نظر مراجع باشد، اما متاسفانه به کرات مشاهده شده است که غیرحوزوی‌ها از طلاب حوزه برای اهداف سیاسی‌شان استفاده می‌کنند.

این نوع رفتارها می‌تواند در سرنوشت انتخابات و کاندیداها تاثیرگذار باشد. بنابراین از الان نمی‌شود جوسازی و فضاسازی‌ها را خیلی جدی گرفت. برای مشخص شدن رأی مردم باید منتظر روز رأی‌گیری و شمارش رأی‌ها باشیم.

نمی‌شود همه مشکلات را با بگیر و ببند حل کرد

*چگونه تندروها همچنان می‌توانند کارهایشان را ادامه بدهند؟ لازم نیست برخوردهای بازدارنده جدی‌تری صورت بگیرد؟

برخورد جدی یعنی چه؟ نمی‌شود همه مشکلات را با بگیر و ببند حل کرد. برخورد جدی همان برخوردی است که مراجع و مدیریت حوزه انجام می‌دهند و راه دیگری هم برای خنثی کردن تندروی تندروها وجود ندارد.

*می‌توان گفت جریانی در قم سعی در بی‌توجهی به حوزه و مراجع دارند؟

بله. عده‌ای به خاطر اهداف سیاسی مرجعیت را نادیده می‌گیرند، اما مهم این است که عموم مردم شأن حوزه و مرجعیت را لحاظ می‌کنند.

پایداری‌ها به نوعی در بلاتکلیفی به سر می‌برند

*به نظر می‌رسد اصولگرایان سنتی در قم حاشیه‌نشین شده‌اند و به تماشای تحرکات طیف پایداری می‌نشینند.

این‌طور نیست. الان خود پایداری‌ها به نوعی در بلاتکلیفی به سر می‌برند و با اصولگرایان مقابله می‌کنند. همچنین باید اشاره کرد که پایداری‌ها تک‌روی را انتخاب کرده‌اند که این روش‌شان مورد اقبال عمومی نیست. به همین دلیل اکثر شخصیت‌های مشهورشان در انتخابات پیشین مجلس خبرگان شکست خوردند.

لاریجانی پایگاه خوبی در بیوت مراجع دارد

*البته آمدن یا نیامدن لاریجانی به صحنه انتخابات هم مهم است. شرایط او را در قم چطور می‌بینید؟

آقای لاریجانی پایگاه خوبی در بیوت مراجع دارد و مورد احترام روحانیت هستند. اما درباره ایشان هم باید منتظر روزهای آینده باشیم تا ببینیم فضای انتخاباتی قم به چه صورت درخواهد آمد. باید منتظر بمانیم ببینیم تصمیم نهایی او چه خواهد بود. البته اگر قرار بر نیامدن لاریجانی باشد، حتماً از کاندیداهای مورد نظرش حمایت خواهد کرد. ایشان فلسفه خوانده و اهل تفکر است که می‌تواند برای نظام مهره‌ای اثرگذار باشد. آقای لاریجانی اعتدال‌گرا و عمل‌گراست و به همین دلیل اعتنایی به هیاهوها ندارد و کار خودش را انجام می‌دهدبرای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 521991 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟