مجلس بر روند پرداخت درآمد سهمیه‌بندی بنزین به مردم نظارت کند/ لزوم مقابله با افزایش قیمت‌ها

به گزارش رکنا، به نقل از فارس، اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان طی بیانیه‌ای درباره اتفاقات اخیر کشور و اجرای طرح سهمیه‌بندی بنزین تاکید کردند: این اتحادیه ضمن همراهی با ملت شریف ایران و نگرانی ها نسبت به گرانی ناگهانی بنزین، صف مردم نگران از وضعیت معیشتی را از اغتشاشگران و اشرار که جز آسیب رساندن به اموال عمومی و رفاهی هیچ تلاشی نمی کنند جدا دانسته و وظیفه خود را پیگیری مطالبات به حق مردم و دغدغه‌های درست آنها می‌داند.

متن این بیانیه به شرح زیر است:

« انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام خمینی(ره) با حضور و همراهی ملت شریف ایران به ویژه مستضعفان برای تحقق آرمان‌هایی همچون عدالت، آزادی، مبارزه با استکبار و امپرالیسم جهانی و احیاء هویت ملی و اسلامی ایرانیان به وقوع پیوست. توجه به مستضعفان و محرومان جامعه از فرموده‌ها و دستورات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری بوده و همراهان همیشگی نظام اسلامی در برهه های مختلف تاریخ این وظیفه را بر دوش خود احساس کرده‌اند.

همانظور که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم می‌فرمایند، «اقتصاد، البته هدف جامعه اسلامی نیست، اما وسیله ای است که بدون آن نمی توان به هدف ها رسید». در همین راستا توجه به معیشت مردم امری است ضروری و برای رسیدن به آرمان‌های بزرگ نظام اسلامی و تحقق تمدن نوین اسلامی باید بدان توجه ویژه‌ای شود.

در همین شرایط شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا با توجه به شرایط جنگ اقتصادی و تحریم‌های ظالمانه بر ملت ایران، طرح اصلاح مصرف سوخت را تصویب کرده است. طرح فوق که از سوی دولت تدبیر و امید ارائه گردیده، مبتنی بر افزایش 3 برابری قیمت بنزین به صورت نرخ آزاد و ارائه سهمیه محدود با نرخ کمتر است. ضرورت افزایش نرخ بنزین در مقایسه با کشورهای منطقه امری اثبات شده است اما متاسفانه نرخ بندی انجام شده از سوی دولت جای بحث و بررسی‌های بسیار دارد، چرا که معتقدیم افزایش نرخ بنزین باید به صورت پلکانی و در بازه‌های زمانی مشخص اتفاق می افتاد که متاسفانه دولت همانند نرخ دلار صرفاً جلوی افزایش منطقی را گرفته و آن را بدون مدیریت و به صورت ناگهانی رها کرده است.

سوال اصلی که در این بحث مطرح است این است که تیم کارشناسی وزارت نفت، وزارت اقتصاد و بانک مرکزی بر چه اساسی به این نرخ‌ها رسیده اند؟ توجیح آقایان اگر کسری بودجه است نباید فشار آن را اقشار مستضعف جامعه تحمل کنند، به جای آن جلوگیری از فرار مالیاتی، عدم پایبندی بعضی اقشار پر درآمد به پرداخت مالیات همچون پزشکان از جمله مواردی است که دولت و سازمان امور مالیاتی می‌توانند با نظارت و اجرای طرح جامع دولت الکترونیک، بخش قابل توجه‌ای از کسری بودجه را جبران کنند.

دولت متاسفانه با عدم بررسی مطلوب و همه جانبه اثرات منفی افزایش نرخ بنزین بر مردم و عدم زمان‌بندی درست جهت اطلاع رسانی این افزایش قیمت، شرایط بحرانی و نگران کننده‌ای برای مردم ایجاد کرده است. به نظر می‌رسد باید فضای رسانه‌ای کشور از مدت‌ها قبل ضرورت‌ها و نحوه افزایش نرخ بنزین را برای مردم شفاف‌سازی می‌کرد تا از نگرانی مردم کاسته شود. اما چندین و چندبار دیده شده که متاسفانه دولت تدبیر و امید نه در اجرای طرح‌ها و مدیریت کشور تدبیری دارد و نه توان تزریق امید به مردم.

همچنین از مجلس شورای اسلامی به عنوان نمایندگان ملت انتظار می رود نقش نظارتی ویژه بر دولت و تحقق تخصیص درآمد حاصله از افزایش نرخ بنزین به مردم را دنبال کند. نحوه و میزان نظارت و پیگیری نمایندگان مجلس قطعاً ملاک اصلی در انتخابات پیش رو برای انتخاب گزینه مطلوب از سوی مردم خواهد بود.

برخورد با هرگونه افزایش قیمت‌ها ناشی از افزایش نرخ بنزین همانگونه که رئیس قوه قضائیه طی بیانیه‌ای اعلام نموده اند از انتظارات ویژه جنبش دانشجویی از این قوه می باشد، که در همین راستا دادستانی کل کشور و استان‌ها نباید هیچگونه مماشتی با افرادی که معشیت مردم را هدف قرار داده‌اند داشته باشد.

در پایان اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان به عنوان بزرگترین اتحادیه دانشجویی کشور ضمن همراهی با ملت شریف ایران و نگرانی ها نسبت به گرانی ناگهانی بنزین، صف مردم نگران از وضعیت معیشتی را از اغتشاشگران و اشرار که جز آسیب رساندن به اموال عمومی و رفاهی هیچ تلاشی نمی کنند جدا دانسته و وظیفه خود را پیگیری مطالبات به حق مردم و دغدغه‌های درست آنها می‌داند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 519250 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟