پشت پرده خروج نظامیان تروریست آمریکا از سوریه؛ آیا واشنگتن مجددا به داعش قدرت خواهد داد؟

به گزارش رکنا، نظامیان تروریست آمریکایی از چند روز پیش در حال خروج از سوریه و انتقال به شمال عراق هستند؛ تصمیمی که آمریکایی‌ها مدعی هستند که در راستای اجرای اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس جمهور این کشور برای خروج از سوریه است.

کارشناسان اما این مسئله را با سازماندهی مجدد عناصر داعش حاضر در زندان‌های شبه‌نظامیان کُرد موسوم به «نیروهای دموکراتیک سوریه» بی ارتباط نمی‌دانند؛ شبه‌نظامیانی که تحت حمایت آمریکا قرار داشتند ولی در هنگام آغاز تجاوز ترکیه به سوریه تحت عنوان عملیات «چشمه صلح»، واشنگتن پشت آنها را خالی کرد.

این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران نسبت به احتمال آزادی عناصر تروریستی داعش از این زندان‌ها و همچنینی سازماندهی و قدرت گرفتن این گروه در سوریه هشدار می‌دهند.

«ایناس المکصوصی» نماینده عراقی، مسئله خروج نظامیان آمریکا را طرح چندین کشور علیه سوریه و عراق می‌داند و بر این باور است که این مسئله، برای سوریه، عراق و سراسر منطقه بسیار خطرناک است.

المکصوصی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت که آنچه در شمال سوریه در حال رخ دادن، یک «قسمت از سریال بین‌المللی است که اهداف و قهرمانان آن مشخص هستند».

وی در ادامه توضیح داد: «حضور عناصر داعش تا به امروز در زندان‌های نیروهای دموکراتیک سوریه جای سؤال دارد؛ به ویژه اینکه آنان تا کنون محاکمه نشده‌اند... می‌توان چنین برداشت کرد که آنان (عناصر داعش) بازداشت شدند تا در زمان مشخصی [از زندان] خارج شوند. این در حال رخ دادن است؛ به ویژه اینکه در پس این عملیات، سناریوهای دیگری وجود دارد که طی روزهای آتی مشخص خواهد شد».

این نماینده عراق ضمن ابراز تعجب از خروج نظامیان آمریکا از سوریه و مشخص نبودن مقصد بعدی آنان، تصریح کرد: «هسته‌های خاموش [داعش] در عراق و سوریه در برهه آتی، تهدیدی برای سوریه و عراق هستند؛ به ویژه اینکه همیشه [این هسته‌ها] با هم تماس دارند».

تحویل عناصر داعش برای محاکمه به دولت سوریه

«نضال السبع» تحلیلگر لبنانی مسائل سیاسی در همین ارتباط اظهار داشت که فرار عناصر داعش از زندان‌های شمال سوریه، خطریا برای این کشور و عراق است.

السبع به اسپوتنیک گفت که داعش می‌تواند یک بار دیگر به عراق باز گردد؛ به ویژه اینکه پیشتر نیز از سوریه وارد عراق شد.

وی تأکید کرد که عناصر داعش باید به دولت سوریه تحویل داده شوند تا آنان را محاکمه کنند؛ به ویژه اینکه عناصر این گروه به بیش از 12 هزار عنصر در زندان‌های نیروهای دموکراتیک می‌رسد. در واقع قدرت گرفتن مجدد این گروه، خطر بزرگی است که هدف آمریکا نیز همین است.

این در حالی است که ترکیه 17 مهر ماه جاری به همراه تروریست‌های تحت حمایت خود، عملیاتی را در شمال و شمال شرق سوریه آغاز کرد. هدف ادعایی ترکیه، دور کردن شبه‌نظامیان کُرد از مرزهای خود با سوریه است. این عملیات پس از توافق شب گذشته آمریکا و ترکیه، فعلا متوقف شده است.

وزارت خارجه سوریه از زمان آغاز این عملیات، همواره آن را محکوم و تأکید کرد که به این تجاوز پاسخ خواهد داد. دمشق عملیات مذکور را معلول اهداف توسعه‌طلبانه ترکیه می‌داند.

فارس/برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 510920 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟