مدیر عامل اسبق بانک سرمایه دردادگاه وکیل خود را عزل کرد / صدورکیفرخواست برای 30 کارشناس دادگستری

قاضی مسعودی مقام در ابتدای دهمین جلسه از سومین مرحله رسیدگی به پرونده بانک سرمایه ضمن تفهیم مفاد مواد ۱۹۳ و ۱۹۴ قانون آئین دادرسی کیفری به متهمین، اظهار کرد: در جلسه گذشته بخشی از مطالب نماینده دادستان در قالب کیفرخواست تنظیمی بیان و بخشی از آن باقی ماند. ایشان مابقی بیانات خود را مطرح می‌کنند و پس از آن وکیل متهم دفاعیات خود را بیان می‌کنند.

نماینده دادستان با اذن قاضی خواست تا نماینده بانک سرمایه مطالب خود را بیان کند.

نماینده بانک سرمایه پس از حضور در جایگاه با بیان اینکه در جلسه گذشته آقای خانی مطالبی را مطرح کردند که لازم است در مورد آن توضیحاتی ارائه شود، گفت: ایشان مطالبی را در رابطه با اعتبارسنجی مشتریان اعتباری گفتند. اعتبار سنجی توسط شعبه انجام می‌شود و هر کدام از ستون‌ها سقف تسهیلات دارند و بالاترین سطح تسهیلات سه میلیارد تومان آن هم برای وثایق منقول است. اینکه ایشان می‌گویند با پیشنهاد شعبه تصمیم می‌گیرند اینطور نیست اگر اینطور باشد چند کارگر از خیابان می‌آوریم و به آنها می‌گوئیم بنویسید مشروط به ارزیابی یا بر اساس مقررات و ضوابط.

وی عنوان کرد: وظیفه هیئت مدیره نظارت و کنترل است. هیئت مدیره گلوگاه و فیلتر رفع فساد است. در همه گزارش کارشناسی‌ها مخالفت ارائه می‌شود ولی بعد از آن تصویب می‌شوند. ذات پیشنهاد، مثبت است. نمی‌توان در مورد چیزی که پیشنهاد شده نظر مخالف داد. پیشنهاد امری فرمایشی است. روند اعتبار سنجی در بانک به این شکل است که مشتری اعتبار سنجی طی یک سال شناسایی می‌شود، پس از شناسایی به اداره اعتبارات فرستاده می‌شود و در نهایت آنجا گزارش داده می‌شود.

نماینده بانک سرمایه در رابطه با ادعای خانی در خصوص مصوبه‌ای که به موجب آن ۴۶ درصد از سهام میبد به موجب بدهی در اختیار ریخته گران قرار گرفته است، عنوان کرد: این میزان در ازای تهاتر آقای ریخته گران پرداخت شده است. ریخته گران ۱۷۰ میلیارد از بانک سرمایه گرفتند اما یک ریال از آن تسویه نشده است. هیچ ملکی بابت ۲۸۰ میلیاردی که به بانک تجارت دادیم دریافت نکردیم. ایشان در مورد شرکت تجارت قشم گفتند آنجا کسی را نمی‌شناختند. آقای خانی! شما دیروز فرمودید شرکت‌ها را به شرکت تجارت قشم معرفی می‌کنیم. شما چطور معرفی کردید که حتی مدیرعامل شرکت را نمی‌شناختید؟

وی افزود: آقای خانی شما در دانشگاه تدریس کردید و می‌دانید وثیقه عقد رهن است و ما نمی‌توانیم وثیقه‌ای را رهن بگذاریم. در جلسه گذشته نماینده دادستان در مورد ملک سوهانک و پرونده کلاهدوزان صحبت کردند. این املاک فروخته شده اما ما یک ریال از شرکت ساختمانی نگرفتیم. بخش نظارت کجا رفته است؟ در مورد افزایش سرمایه گفتند از هتل باران استفاده کردیم. در صورتی که تنها ۱۵ درصد از مبلغ برای هتل باران مصرف شده بود. ملکی در سعادت آباد معرفی شد، ۸۳ میلیارد به امامی و ۴ میلیارد به خانم کلاهدوزان داده شد.

نماینده بانک سرمایه عنوان کرد: با توجه به مصوبات هیئت مدیره وقت ۱۷۵ میلیارد تومان افزایش سرمایه و پول به شرکت سایه‌گستر و ۴۰ میلیارد به حلما گستر تزریق شد. شرکتی تأسیس نشد و سایه‌گستر دو سال است که به دنبال پول است. ۵۰ میلیارد هم برای خرید ملک هزینه شده است. آقای خانی با افتخار می‌گویند که پول را به یک شرکت هواپیمایی دادیم و هواپیما خریدیم. آقای خانی شما مدعی هستید با اعتبارسنجی شعبه تصمیم گرفتید. شعبه در پیشنهاد خود به بدهی‌ها، انبوه چک‌های برگشتی آقای خدادادی، مسدود بودن حساب‌ها و … اشاره کرده است. در زمان آقای خانی وثیقه هم ترهین نشده است و یک سال هواپیماها در رهن بانک قرار گرفته است.

وی افزود: وثیقه ملکی صرف گرفتن در بانک ملاک اعطای تسهیلات نیست. اهلیت و اعتبار شرکت اعتبارسنجی می‌شود. در مورد شرکتافرای طوس نداشتن گواهی سلامت پیمانکاری و کارت بازرگانی، فاقد فعالیت در سال ۹۴، عدم ارائه اظهار نامه مالیاتی و غیرقابل اتکا بودن صورت‌های مالی گزارش داده شده و این گزارش‌ها نشان می‌دهد معلوم است که پول برنمی گردد. در مورد دو شرکت نبینا ۱۸ میلیارد تسهیلات پرداخت شد و ۳ سال است پول ما را نمی‌دهند و درخواست خرید سهام ما را مطرح می‌کنند.

نماینده بانک سرمایه تصریح کرد: آخرین مطلب در مورد فیدار پارس الوند در شعبه کریمخان است که این شعبه با پرداخت تسهیلات مخالفت می‌کنند. ۶ شرکت به شعبه کریمخان ارجاع می‌شود و به صورت فرمایشی گفته می‌شود برای اداره اعتبارات پیشنهاد بفرستید حتی درخواست از حوزه مدیریت ارسال می‌شود. فردی که نام مشخصی ندارد و حتی نتوانستیم کارت ملی از او اخذ کنیم و ما آقای اکبری صدایش می‌کردیم و در شعبه حسنی خطاب می‌شد همه این کارها را انجام می‌داد و کارها را پیگیری می‌کرد. این شرکت هنوز در کریمخانحساب ندارد.

نماینده بانک سرمایه افزود: قرار بود به ۶ شرکت هرکدام به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان داده شود. این در حالی بود که مدیران شرکت‌ها افراد کم توان مالی و زنان خانه دار بودند. صوری بودن شرکت‌ها مشخص می‌شود به نوعی که حتی روزنامه رسمی کردن شرکت‌ها هم صوری بوده است. آفای خانی حضوری به شعبه می آیند و رئیس شعبه را بازخواست می‌کنند و پرونده‌ها به شعبه اکباتان ارجاع می‌شود. در این میان ۳۰ میلیارد تسهیلات به شرکت فیدار الوند اختصاص داده می‌شود.

پس از پایان اظهارات نماینده بانک سرمایه، قهرمانی نماینده دادستان با حضور در دادگاه اظهار کرد: با توجه به جلسات قبل و دغدغه رئیسقوه قضائی در پیشگیری از جرایم لازم است مقدماتی را بیان کنم. حساب شرکت‌های پایه گستر و پایدار قشم از حساب‌های داخلی بانک پرداخت شده است. سوال اینجاست مدیران بانک مرکزی که این وضعیت بانک سرمایه را می‌دانند چه اقدامی در این زمینه انجام دادند. اگر پاسخی دارند به دادگاه بیایند و به پیشگاه ملت توضیح دهند که چرا اقدامی نکردند.

وی افزود: در پرونده صندوق فرهنگیان و بانک سرمایه حدود ۳۰ کارشناس رسمی دادگستری یا تفهیم اتهام شدند یا در آستانه تفهیم اتهام و صدور کیفرخواست هستند. به کانون کارشناسان دادگستری اعلام می‌کنم ضمن قدردانی از زحمات شما، اینکه در یک پرونده بانک سرمایه ۳۰ کارشناس گزارش خلاف واقع ارائه کردند باید به مردم توضیح دهید و راه‌های پیشگیری را بررسی کنند.

قهرمانی گفت: سمیرا سادات غفوری از کارکنان بانک سرمایه و رئیس حوزه مدیریت دوره خانگی بوده است و جز از آقای خانی دستور نمی‌گرفته است.

رئیس دادگاه در ادامه رسیدگی به عزیزنژاد - وکیل محمدرضا خانی مدیرعامل اسبق بانک سرمایه - تذکر داد و گفت: اگر به دادگاه توهین کنید، علیه شما اعلام جرم خواهد شد.

اسدالله مسعودی مقام افزود: منظور شما از منع تعقیب چیست. لطفاً مفهوم حرفتان را بگویید. یعنی شما می گویید هر کسی بیاید اینجا باید محکوم شود، در حالی که این سخن در شأن وکیل نیست.

عزیزنژاد وکیل متهم گفت: در جامعه چنین سخنانی گفته می شود و اینگونه برداشت هایی وجود دارد که خبری از منع تعقیب نیست.

قاضی پاسخ داد: پس کسانی که تاکنون حکم برائت و منع تعقیب از دادگاه گرفته اند، چگونه بوده است؟ این حرف بدی است و جزو تخلفات انتظامی وکیل است و ما این موضوع را مطرح می‌کنیم. شما نباید بدون بررسی نظر دهید و ارزیابی کنید.

مسعودی مقام افزود: وکلا زمانی که وکیل شاکی هستند، به گونه ای دفاع می کنند و هنگامی که وکیل متهم هستند به گونه ای دیگر دفاع می کنند. گاهی وکلا بدون بررسی و آگاهی حکم صادر می کنند.

وی از این وکیل خواست تا نگاهی به احکام صادر شده که گاهی بیش از ۴۰۰ صفحه بوده است، بیاندازد و گفت: مردم این احکام را می خوانند و ارزیابی می کنند.

مسعودی مقام به وکیل خانی گفت: اگر دفعه بعد مطالبی ذکر کنید که نوعی توهین تلقی شود، علیه شما اعلام جرم خواهم کرد.

وی از این وکیل خواست تا از موکل خود دفاع حقوقی کند و افزود: شما ۱۰ دقیقه است که در مسائل حاشیه ای صحبت می‌کنید و یک مطلب حقوقی بیان نکردید. شما اگر از مسائل بانکداری اطلاع داشته باشید، به خوبی می توانید از موکل تان دفاع کنید. موکل شما دفاع کرده و مستندات هم ارائه داده است.

عزیزنژاد با پذیرش حرف قاضی به نکاتی اشاره و درباره کیفرخواست مطالبی را بیان کرد و از واژه مشکوک الوصول ایراد گرفت که با توضیحات نماینده بانک و رسول امیرقهرمانی نماینده دادستان درباره انواع تسهیلات و معنای اصطلاحی مشکوک الوصول قانع شد.

وی برای بررسی پرونده از رئیس دادگاه درخواست مهلت کرد و گفت: روز گذشته مدارکی به دادگاه ارائه شد که برخی از مطالب مربوط به کیفرخواست نبود.

مسعودی‌مقام گفت: هیچکدام از مطالب ارائه شده خارج از کیفرخواست نیست. متهم برخی موارد را رد می‌کند و برای دلیل خود سند ارائه می دهد. شما پرونده را مطالعه نکرده‌اید. شما باید آیین نامه ها و دستورالعمل ها را بخوانید و بر اساس آن پاسخ دهید.

وکیل خانی موضوع خیانت در امانت را زیرسوال برد و قاضی ضمن ارائه تعریفی از خیانت در امانت از وکیل خواست تا درباره سناریو که در سخنانش بیان کرد، توضیح دهد.

رئیس دادگاه گفت: وقتی متهم دفاعیات مردود ارائه می‌دهد و نماینده دادستان مستندات خود را ارائه می کند آیا این سناریو است؟

عدالت در دفاع موثر است

مسعودی مقام خطاب به وکیل گفت: عدالت در برائت نیست. عدالت درست رسیدگی کردن و دفاع موثر است. عدالت را در خودتان تقویت کنید و وقتی آگاهی ندارید، دفاع نکنید.

وی افزود: باز هم اخطار می‌کنم انصاف آن است که اگر بلد نیستیم، یاد بگیریم و آنگاه دفاع حقوقی کنیم که متاسفانه ما دفاع حقوقی از شما ندیدیم. حالا خود متهم می‌خواهد دفاع کند.

متهم: وکیلم باید استعفا داده و پول ها را برگرداند

رکنا : محمدرضا خانی با عذرخواهی از ریاست دادگاه و اظهارات وکیل مدافع خود – عزیزنژاد - گفت: ایشان را- عزیز نژاد -عزل می کنم ، چون من در بازداشت بودم دسترسی به وکیل نداشتم. ابتدا فخرالدین جعفرزاده را معرفی کردم که گفت نمی تواند و سپس آقای کیالاشکی معرفی شد ولی در روزی که باید حضور داشته باشد، حاضر نبود،ولی آقای عزیزنژاد برای دفاع آمد که فرصت مطالعه پرونده را نداشت.

چون من در بازداشت بودم دسترسی به وکیل نداشتم. ابتدا فخرالدین جعفرزاده را معرفی کردم که گفت نمی تواند و سپس آقای کیالاشکی معرفی شد ولی در روزی که باید حضور داشته باشد، حاضر نبود.

وی افزود: من با وکیلم تماس گرفتم و از او خواستم که حضور پیدا کند ولی آقای عزیزنژاد برای دفاع آمد که فرصت مطالعه پرونده را نداشت و فقط چند ساعت آن را مطالعه کرد.

خانی ضمن اعلام عزل عزیزنژاد افزود: اگر کیالاشکی توضیح قانع کننده ای ندهد، از او شکایت می کنم. او باید استعفا دهد و پول هایی را که به او دادم برگرداند.

این متهم همچنین از سازمان بازرسی کل کشور به دلیل نقل قول اشتباهی که دیروز ارائه کرده بود، عذرخواهی کرد.

وی درباره اظهارات روز گذشته نماینده دادستان پیرامون فروش اوراق موسسه آرمان از طریق شرکت توسعه ساختمان توضیحاتی داد و گفت که هیچ گونه دخالتی در این زمینه نداشته است.

وی از وجود یک بیماری در نظام بانکی کشور یاد کرد و گفت: رعایت حد فرعی در شرکت پایدار قشم صورت نپذیرفته است. چون عرف بانکی مسیر انجام این نوع تخلف اداری را برای بانک‌ها باز گذاشته تا از طریق شرکت‌های تابعه وارد شوند.

این متهم همچنین درباره شرکت هرمس توضیحاتی داد و گفت: قرارداد سه جانبه از طرف شرکت پایدار تجارت قشم و توسعه ساختمان که هر دو وابسته به بانک سرمایه هستند، با شرکت هرمس ایجاد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 483419 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟