نوسازی مناطق سیل‌زده؛ اولویت مهم دولت/ ملت ایران امروز راهی جز ایستادگی و مقاومت ندارد

روحانی امروز - چهارشنبه - در جلسه هیأت دولت با قدردانی از مردم صبور و فهیم کشور بابت تحمل مشکلات ناشی از سیل اخیر، گفت: دولت مصمم به بازسازی مناطق سیل زده است و من تأکید می‌کنم که این اولویت مهم را به هیچ عنوان نباید از دست بدهیم تا شرایط سختی که برای مردم پیش آمده است آسان کنیم.
وی افزود: در روز‌های اخیر که توفیق داشتم به خدمت مردم سیل زده در لرستان، ایلام و خوزستان بروم دیدم که مردم خسارت‌های سنگینی را متحمل شده‌اند برخی شرایطشان به نحوی است که نمی‌توانند به خانه‌هایشان بازگردند و اساسا خانه‌هایشان باید از نو ساخته شود.
رئیس جمهور افزود: برخی اثاث زندگی، کشاورزی، مغازه‌ها و مراکز تولیدی شان دچار خسارت شده است، اما کاملا با متانت و بردباری و در عین مطالبه به حق حقوقشان با مسئولان برخورد میکنند که باید از آنان قدردانی کنیم.
روحانی ابراز امیدواری کرد: همه دستگاه‌ها با ترتیبات جدیدی که فرماندهی بازسازی این امور و نوسازی مناطق سیل زده برعهده وزارت کشور گذاشته شده است با همکاری همه دستگاه‌ها بتوانند در اسرع وقت زندگی مردم را به شرایط قبلی بازگردانند و خانه‌های تخریب شده ساخته شود.
رئیس جمهور ابراز اطمینان کرد: اگر همه دست به دست هم بدهیم نه فقط خانه‌های مردم ساخته می‌شود و آنان به زندگی شان باز می‌گردند بلکه شرایط بهتری از نظر محل سکونت و اطمینان به آینده مهیا می‌شود و شهرها، جاده‌ها، پل‌ها و دیگر تاسیسات احیا خواهند شد.
آقای روحانی با قدردانی از دستگاه‌های دولتی، نیرو‌های مسلح، مردم و نهاد‌های عمومی غیردولتی از آنان خواست همانطور که تا این مرحله در صحنه حضور داشته‌اند برای بازسازی و نوسازی نیز در صحنه بمانند تا زندگی مردم به روال قبلی بازگردد.
رئیس جمهور تأکید کرد: این شرایط، فرصت‌هایی را برای ما ایجاد کرده است که باید از آن استفاده کنیم، زیرا خداوند امسال با باران رحمتش آب فراوانی را نازل کرده است که باید از آن استفاده کنیم.
آقای روحانی ابراز امیدواری کرد: وضع کشاورزی ما در سراسر کشور وضع بهتری شود گرچه برخی خسارت دیده‌اند، اما اطمینان مردم برای بهره مندی از آب آشامیدنی و زراعی می‌تواند بیشتر شود و امسال با اطمینان بیشتری برق مورد نیاز مردم را در تابستان تأمین می‌کنیم که این‌ها همه، نعمت‌های بسیار بزرگی است.
رئیس جمهور باردیگر تأکید کرد: باید خسارت ناشی از سیل را به فرصتی برای تبدیل آن به بازار تحرک و اشتغال تبدیل کنیم به نحوی که همه بیاییم برای بازسازی و سازندگی و جاده‌ها، ساختمان‌ها، مدارس و مغازه‌های ویران شده را بسازیم که این ساخت و ساز یعنی حرکت بزرگ در زمینه اشتغال و امیدوارم ضمن رفع مشکلات بتوانیم از این فرصت‌ها بهره برداری کنیم.
آقای روحانی گفت: از مردم خواهش می‌کنم در کنار آسیب دیدگان و دولت در صحنه حضور داشته باشند، زیرا ما بدون مردم نمی‌توانیم از مشکلات عبور کنیم پس همچنان که از آغاز در صحنه حضور دارند تقاضا می‌کنم در آینده نیز باشند تا از کمکشان برخوردار باشیم.
ملت ایران امروز راهی جز ایستادگی و مقاومت ندارد
رئیس جمهور مذاکره با امریکا را در صورت برچیدن تمامی فشارها، عذرخواهی از کار‌های غلط و با احترام متقابل امکان پذیر دانست و گفت: امروز هیچ راهی برای ملت بزرگ ایران جز ایستادگی و مقاومت در برابر متجاوزوجود ندارد لذا باید به این متجاوز بفهمانیم؛ مسیری که انتخاب کرده‌اند غلط و نادرست است. 
روحانی در ادامه سخنان خود در هیئت دولت با اشاره به اقدام خصمانه امریکا در لغو معافیت تحریم‌های نفتی ایران افزود: این تبلیغات جدید امریکا برای فشار به ملت ایران است. 
وی ادامه داد: امریکائی‌ها تقریبا در دی ماه سال ۱۳۹۶ مقدمات این اقدام را آغاز و کار جدی شان را از اردیبهشت سال گذشته شروع کردند و هر روز یک اقدام خلاف قانون علیه ملت ایران برای فشار بر مردم انجام دادند. 
رئیس جمهور خاطر نشان کرد: اقدامات امریکائی‌ها تا امروز در صحنه بین‌المللی، منطقه‌ای، سیاسی و تبلیغاتی ناموفق بوده است و در صحنه اقتصادی نیز به اهداف مورد نظر خود نرسیدند و نخواهند رسید. گرچه مشکلاتی را برای زندگی مردم ما ایجاد کردند و هر قدم ناحق آنان فشاری را بر مردم ایران وارد می‌کند که پیداست زندگی را کمی سخت‌تر خواهد کرد، ولی ملت ما به خوبی می‌داند که امروز راهی جز ایستادگی و مقاومت وجود ندارد. 
آقای روحانی تأکید کرد: ما همیشه مرد مذاکره و دیپلماسی بوده‌ایم همانطور که مرد جنگ، دفاع و ایستادگی بوده‌ایم، اما مذاکره با امریکا در صورت برداشتن همه فشار‌ها و عذرخواهی از کار‌های غلط و با احترام متقابل امکان پذیر است.
رئیس جمهور افزود: اگر یک چاقوکش در خیابان دست شخص محترم و مودبی را گرفته و به زور بگوید که می‌خواهم با تو مذاکره کنم و او را کشان کشان به قهوه خانه ببرد و یک چایی و ناهار هم میهمان کند، اما مسلما این شخص محترم با آدم لات مذاکره نخواهد کرد چرا که مذاکره با چاقوکش و چاقوکشی و با این فرمول به معنای ذلت و تسلیم است و دیگر نام آن مذاکره نخواهد بود.
آقای روحانی تصریح کرد: برخی از مردم ما بر این باورند که امریکا آماده مذاکره است و ایران سرباز می‌زند لذا ملت ما به خوبی بدانند که؛ اصلاً چنین نیست و امریکا به هیچ عنوان آمادگی مذاکره ندارد بلکه اعمال و اقدامات آن‌ها برای شکستن ملت ایران است. 
رئیس جمهور گفت:آمریکائی‌ها می‌خواهند بار دیگر به ایران باز گردند و ایجاد چنین فضایی، شرایط بحث، مذاکره با منطق و استدلال نیست، ما اول باید امریکا را پشیمان کنیم و راه دیگری نداریم. 
آقای روحانی ادامه داد: ما در ابتدا باید در مقام عمل ثابت کنیم که امریکائی‌ها اشتباه کرده و محاسباتشان غلط بوده است و لذا هر زمانی که آن‌ها به این مقطع رسیدند در آن صورت واقعا برای حل مسائل از طریق منطق، استدلال و قانون آماده هستند و ما مرد مذاکره هستیم.
رئیس جمهور خاطرنشان کرد: امروز هیچ راهی برای ملت بزرگ ایران جز ایستادگی و مقاومت در برابر متجاوز وجود ندارد، باید به متجاوزی که به تجاوزش ادامه می‌دهد و گام به گام به جلو می‌آید، بفهمانیم که مسیری که انتخاب کرده‌اند غلط و نادرست است. 
آقای روحانی به روز‌های بزرگ ماه اردیبهشت از جمله روز معلم و کارگر و همچنین مصادف شدن میلاد حضرت ولیعصر (عج) در این ماه اشاره کرد و گفت: یکی از روز‌های بزرگ پنجم اردیبهشت سال ۵۹ است که خداوند بزرگ و عزیز و قهار ما به امریکایی‌ها نشان داد که ملت ایران تنها نیست.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 471702 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟