حمله ملخ‌ها به 7 استان کشور / نگرانی از تخم‌ریزی های ملخ‌ها

احمد محمدی انارکی درباره هجوم ملخ‌ها به استان‌های جنوبی کشور گفت: در این دوره حرکت ملخ‌ها از بهمن ماه به سمت کشور ما شروع شد. امسال عربستان سعودی در برابر هجوم ملخ‌ها مبارزه‌ای انجام نداد و این امر باعث شد که از سال گذشته ملخ‌ها به ایران بیایند.
وی تأکید کرد: حرکت ملخ‌ها به سمت کشور ما اینگونه است که باید بخشی از مسیر دریا را طی کنند و به این سمت بیایند، این در حالی است که ملخ‌ها روزانه تا دویست کیلومتر حرکت رو به جلو دارند. پرواز ملخ‌ها هم بلند نیست و برای طی مسیر دریا عده‌ای پیش مرگ شده و روی سطح دریا می‌مانند و مابقی از روی این‌ها به مسیر خود ادامه می‌دهند و این نشان از جمعیت انبوه ملخ‌هاست.
این عضو مجمع نمایندگان استان کرمان با بیان اینکه هم‌اکنون حدود هفت استان کشور درگیر حضور ملخ‌‌ها در مناطق خود هستند، عنوان کرد: استان‌های خوزستان، هرمزگان و کرمان ازجمله مناطقی در کشور هستند که در حال مبارزه با هجوم ملخ‌ها هستند. الان سم‌پاشی و دفع آفات درحال انجام است اما این اقدامات به صورت دستی انجام می‌شود و هنوز سم‌پاشی‌های هوایی صورت نگرفته است. سم‌پاشی‌ها و دفع آفات فعلا به صورت لکه‌پاشی انجام می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: حضور ملخ‌ها در کشور در دست کنترل است اما حجم خسارات این‌ها می‌تواند بسیار بالا باشد و اگر آن را کنترل نکنیم خسارت حضور ملخ‌ها به حدی است که زراعت و باغات را از بین می‌برند. حتی اگر در منطقه‌ای زراعت وجود نداشته باشد، چوب تیرهای برق یا خانه‌های چوبی را می‌خورند.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار داشت: این ملخ‌ها نهایتا تا اوایل خرداد از کشور خارج می‌شوند اما بیش از حضورشان در مناطق مختلف کشور، تخم‌ریزی‌شان مهم است به نحوی که این نگرانی وجود دارد که اگر در ایران تخم‌ریزی کنند قطعا سال آینده به جای اینکه عربستان کانون حضور ملخ‌ها باشد، ایران خواهد بود.
انارکی تصریح کرد: با توجه به موارد گفته شده مبارزه با ملخ‌ها باید به نحوی باشد که این‌ها نتوانند برای تخم‌گذاری جای مناسبی را پیدا کنند. سمومی که برای مبارزه با ملخ‌ها مورد نیاز است تحت عنوان سموم سیستماتیک مطرح است که باعث می‌شود ملخ‌ها پس از سم‌پاشی از بین بروند.
این نماینده مجلس دهم یادآور شد: باتوجه به اقدامات انجام شده نباید در مدیریت ملخ‌ها نگرانی وجود داشته باشد اما گستردگی حضورشان در مناطق مختلف کشور زیاد است که باعث می‌شود امکان هجوم به مزارع و باغات و حتی کوه‌ها و دشت‌ها برایشان فراهم شود.
انارکی گفت: گستردگی حضور ملخ‌ها در کشور مبارزه را دشوار می‌کند اما باتوجه به پیش‌بینی‌هایی که وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها انجام داده‌اند، می‌توانیم این مساله را حل کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 471148 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟