لاریجانی دیروز در دیدار با کارکنان مجلس و خانواده‌های حادثه تروریستی مجلس با اشاره به برخی انتقادها از سد سازی‌ها در سال‌های گذشته گفت: سیل اخیر نشان داد که تدبیر درستی صورت گرفته است چرا که اگر این سدها ساخته نشده بود ضایعات بزرگی در استان‌هایی همانند خوزستان، لرستان، کرمانشاه و همدان ایجاد می‌شد.

یک دلار به هلال احمر کمک نشده است

وی با اشاره به اینکه امریکایی‌ها مانع کمک صلیب سرخ به هلال احمر شدند، افزود: صلیب سرخ نهادی بوده که برای کمک‌رسانی در بخش‌هایی که مشکل پیدا می‌کنند، ایجاد شده اما امریکایی‌ها مانع کمک این نهاد به ایران شدند و به دروغ در بیانیه‌ای اعلام کردند که آماده کمک به ایران هستند. رئیس مجلس با بیان اینکه حتی یک دلار از طریق صلیب سرخ به هلال احمر کمک نشده است، ادامه داد: اقدام امریکایی‌ها برای جلوگیری از کمک صلیب سرخ به هلال احمر در شرایطی که عنوان می‌کند ابرقدرت هستم و می‌خواهم دنیا را مدیریت کنم برای این کشور رذیلت است.

لاریجانی با تأکید بر اینکه مردم نباید برای جبران خسارت نگرانی و اضطراب داشته باشند، تصریح کرد: در بودجه سال 98 با سختی درآمدها و هزینه‌ها را سر به سر کردیم و منابع کشور به میزانی نبود که تمام هزینه‌ها را پوشش دهد و این حجم از خسارت پیش‌بینی نشده بود بنابراین با رهبر معظم انقلاب و دولت صحبت‌هایی صورت گرفته تا در روزهای آینده منابعی برای جبران خسارات سیل اختصاص یابد.

خروج ایران از برجام مشکلی را حل نمی‌کند

رئیس مجلس در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه امریکایی‌ها علاوه بر خروج از توافق هسته‌ای با ایجاد یک گروه از پارتیزان اقتصادی، تماس با تجار و شرکت‌های تجاری کشورها از همکاری آنها با بازرگانان ایرانی جلوگیری به عمل می‌آورند، افزود: ما با این مانع تراشی‌ها چه می‌توانیم انجام دهیم؟ عده‌ای معتقدند که ایران نیز توافق هسته‌ای را برهم بزند که این نیز یک راه است اما مشکل را حل نمی‌کند، بلکه رفع مشکل اقتصادی در کشور به یک تئوری اقتصادی نیاز دارد و بنا بر تأکیدات رهبر معظم انقلاب باید از همه ظرفیت‌ها از جمله نیروی انسانی، منابع مالی و انرژی در جهت تولید و کارآفرینی استفاده کرده که در این صورت می‌توان پایداری اقتصادی بهتری در برابر تکانه‌های اقتصادی بین‌المللی داشت.

نیازمند جراحی‌های اقتصادی هستیم

وی با اشاره به اینکه 90 درصد بودجه صرف امور جاری می‌شود، ادامه‌ داد: میزان سرمایه‌گذاری در بخش عمرانی، حجم بزرگ بودجه جاری و اوضاع بانکی از چالش‌های بزرگ اقتصادی است که باید متناسب با تئوری اقتصادی تغییر کند که در چهار ماه آینده به‌دنبال پیاده کردن نظر رهبر معظم انقلاب در راستای تعریف و اجرای تئوری اقتصادی هستیم. رئیس مجلس با بیان اینکه ایجاد آرایش جدید اقتصادی به جراحی‌های اقتصادی نیاز دارد، اظهار داشت: ضوابط دیوانی گسترده در بسیاری از بخش‌ها مزاحم تولید است که برخی به قوانین و برخی به بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های اجرایی دولت بازمی گردد و فردی که به‌دنبال سرمایه‌گذاری است، باید دو سال زمان صرف کند که از معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی می‌خواهم تنقیح قوانین در بخش‌های تولید، صنعت، معدن، کشاورزی، مسکن و خدمات را انجام داده و قوانین مزاحم را شناسایی کند و تغییر دهد. وی با تأکید بر اینکه در دنیا سرمایه‌گذاران را می‌قاپند، ادامه‌ داد: اما در سیستم دیوان‌سالار ایران چنین چیزی مشاهده نمی‌شود، چرا که یک سرمایه‌گذار حداقل باید

2 سال برای دریافت مجوزها و عبور از نظام دیوان‌سالار وقت بگذارد.

تأکید بر فراگیر شدن دولت الکترونیک

لاریجانی با تأکید بر فراگیر شدن دولت الکترونیک در قوای سه گانه ادامه داد: طبق گزارش معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی 90 درصد فرآیند حذف کاغذ از نظام اداری قوه مقننه انجام گرفته است و 10 درصد مابقی نیز باید تا پایان سال اجرایی شود، همچنین زیرساخت‌های دولت الکترونیک و همچنین زیرساخت‌های لازم در دستگاه‌ها وجود دارد، اما دستگاه‌ها هنوز به‌صورت منفصل و جداگانه اقدامات خود را انجام می‌دهند و برای خود، کار می‌کنند در حالی که باید به دولت الکترونیک بپیوندند. وی با بیان اینکه محاکمه مفسدان لازم است، اما راهکار اساسی‌تر توسعه دولت الکترونیک و حذف روابط انسانی از امور دیوانی است، اظهار داشت: بخش‌های دولتی باید اصلاحاتی را که انجام می‌دهند برای مردم توضیح دهند و در تمام نهادها متناسب با شرایط امروز رفتار شود. رئیس مجلس در پایان این مراسم از خانواده شهدای حادثه تروریستی مجلس و همچنین کارکنان نمونه نهاد قانونگذاری کشور با اهدای لوحی تقدیر و تشکر کرد.

رایزنی‌های اقتصادی تجاری در دوحه

رئیس مجلس شورای اسلامی دیروز به‌منظور حضور در اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی وارد دوحه مرکز قطر شد. علی لاریجانی قبل از عزیمت به قطر گفت: در اجلاس اتحادیه بین‌المجالس جهانی حدود 200 کشور جهان حضور دارند و می‌توان گفت که این اجلاس شبیه به مجمع عمومی سازمان ملل است که هر دو سال یکبار برگزار می‌شود و فرصت بسیار مهمی است که می‌توان در آن در زمینه همکاری‌های دوجانبه بین‌المللی صحبت کرد. وی با اشاره به اینکه ایران نقش مهمی در انتخاب قطر به‌عنوان میزبان این اجلاس داشته است، افزود: این اجلاس از این نظر دارای اهمیت است که موضوعات مهمی در آن پیرامون شرایط کنونی بین‌المللی و مشکلاتی که در جهان وجود دارد از جمله مشکلات تروریستی در دنیا، مسأله قاچاق بویژه قاچاق مواد مخدر و مسائلی که در مورد حقوق افراد در کشورهای مختلف مطرح بوده، مورد بررسی قرار می‌گیرد. وی افزود: در شرایطی که امریکا در پی تحریم‌های اقتصادی با ملت دشمنی می‌کند، رایزنی ایران با رؤسای پارلمان‌های تمام کشورهای دنیا اهمیت دارد، بنابراین در حاشیه برگزاری این اجلاس با کشورهای مهم دنیا جلساتی در رابطه با همکاری اقتصادی، تجاری و سرمایه‌گذاری در ایران خواهیم داشت.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 467708 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟