به گزار خبرنگار رکنا ، قاضی مسعودی مقام - رییس دادگاه در ادامه چهارمین جلسه رسیدگی به اتهامات گروه هدایتی ، از متهم ردیف اول پرونده – حسین هدایتی دولابی - خواست تا در جایگاه قرار گیرد و ضمن تفهیم اتهام خطاب به او گفت: مجدداً اتهام شما تفهیم می‌گردد. اتهام شما دایر بر مشارکت در اخلال عمده از طریق تحصیل مال نامشروع به مبلغ ۵ هزار و ۸۶۹ میلیارد و ۶۹۶ میلیون ریال تفهیم می‌شود. به عنوان آخرین دفاع اظهارات خود را بیان کنید.

هدایتی اظهار کرد: در ابتدا می‌خواهم خواهش کنم قانون و عدالت فارغ از جو رسانه‌ای رعایت شود.

قاضی مسعودی مقام در واکنش به این سخن متهم هدایتی گفت: ما اسیر جو نبودیم و نخواهیم بود این اولین پرونده ما نیست ممکن است مطالب پیرامونی مطرح شود، اما اگر دفاعیات شما مقبول باشد با تمام قدرت تبرئه می‌کنیم واگر نیاز باشد با تمام قدرت محکوم می‌کنیم.

هدایتی ادامه داد: من این آقایان را در این دادگاه دیدم. اینها مظلومانه محاکمه می شوند و رییس آنها حتی جرات ندارد مردانه بیاید از این افراد دفاع کند و جرم را گردن بگیرد. من اقرار می‌کنم کل بدهی به گردن من است.

وی افزود: من شرکتی از آقای یقینی خریداری نکردم. آقای وکیلی ایشان را به من معرفی کرده که الان هم می داند آقای یقینی کجا است. من از این آقای وکیل پنج شرکت واجد شرایط خواستم. ایشان شرکت های واجد شرایط را در قالب یک قرارداد به من داده اند. وقتی در سال 92 ضمانت ها دریافت شد، من 28 ملیارد ریال به ایشان پرداخت کردم. آقای یقینی هم دست خط داده‌اند که تمامی حقوق از سوی آقای هدایتی پرداخت شده است و همه مسئولیت با آقای یقینی است.

هدایتی افزود: شما فکر می‌کنید من 11 میلیارد بابت چند شرکت کاغذی پرداخت کرده‌ام. هدایتی که 40 سال کار اقتصادی کرده خودش هفت کارگر ندارد که بخواهد شرکت صوری افتتاح کند؟ من کل اسناد این شرکت‌ها را به وکیلم داده‌ام تا تقدیم دادگاه کند.

هدایتی خاطرنشان کرد: در دادسرای ویژه جرائم اقتصادی، سال 93 بانک سرمایه از من شکایت کرد و 3 صفحه در پرونده موجود است. این سه صفحه را بخوانید که آقای دکتر سعید، مسئول شعبه بازپرسی منع تعقیب برای من زد و گفتند اگر کسی کاری کرده آقای موسوی نژاد است. ایشان گفتند که اگر یک بار دیگر دنبال این پرونده باشید، من متوجه می‌شوم که دارید برای یک آدم آبرو دار. پرونده سازی می کنید.

‎وی ادامه داد: در پروژه‌ های "کارسان و لیان " من شرکت هایی را به آقای موسوی نژاد معرفی کردم و در اینجا آقای موسوی‌نژاد مظلوم واقع شده اند. من به شرطی این پروژه را خریدم که همه چیز درست باشد، من صدها ملک خریداری کردم چطور می شود این ملک را ندید بخرم؟ من شرکت ها را به ایشان معرفی کردم و ایشان به بانک معرفی کردند. من فکر می‌کردم این متهمان نیروهای چند ساله یقینی هستند و آقای یقینی باید بیایند جواب دهد.

هدایتی افزود: ایشان قرار بود این ضمانتنامه‌ها را بگیرد و بعد من این ملک‌ها را بخرم. تمام مراحل قبل از تاریخ هشتم خرداد 92 بوده، معرفی شرکت اگر جرم است من می پذیرم. آوردن منابع اگر خلاف است من می‌پذیرم و آقای موسوی نژاد نقشی نداشتند. شما گفتید 2-3 ماه بعد از سپرده تسهیلات گرفتید، سپرده 2 تا 3 سال بعد برده شده و هنوز 20-30 میلیاردش موجود است و مدارک خود بانک است، نمی دانم به شما رسیده است یا خیر.

این متهم گفت: رئیس شعبه تائید کردند و گفتند فقط این سپرده‌ها یک روز باز و بعد بسته شده است. جهت تبانی با کارشناسان رسمی دادگستری جهت گران نمایی، املاک تینوش و قصر سپیدان در جهرم توسط آقای موسوی نژاد بوده که این قسمت در کیفرخواست من آمده است.

هدایتی در بخشی از اظهارات خود در دفاع از حسین شریعتی دیگر متهم پرونده، گفت: نوید جواهری، حسین شریعتی را به عنوان نماینده فرستاد تا با بخشایش تفاهم نامه امضا کند رفت امضا کند و پول بیاورد اما پولی نیاورد.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود خطاب به قاضی، بیان کرد: امیدوارم با بررسی مواردی که گفتم و به کمک حق تعالی به مظلومیت ما در این پنج شرکت پی ببرید. در سال 92 زمانی که ما ملک را تحویل گرفتیم عکس و فیلم داریم که کار در چه مرحله ای بوده و سال 95 که مدیران بانک سرمایه بازدید کردند چه اندازه پیشرفت کرده است. 50 درصد پروژه روی زمین بود و موسوی نژاد ملک را نساخته بود. در عدم خلاف و مصوبات و کارشناسی ها ملک 27 هزار متر قیده شده اما در کیفرخواست 70 هزار متر ساختمان گفته می شود.

این متهم، خطاب به قاضی ادامه داد: در صدور رای عجله نکنید. شب دراز است و قلندر بیدار، کارشناس بفرستید پروژه را ببیند. یکی به داد من برسد . یک کارشناس ملک یا بانک تحقیق کند. سند املاک ساخته نشده عرصه و عیان تحویل بانک شده است در حالی که اصلا ساخته نشده و ما این را دو شب پیش فهمیدیم. شاید عقل جِن هم به این کار نرسد که با ملکی که ساخته نشده سند گرفته شود.

قاضی پرونده ادامه داد: در جلسه‌ای به آقای یقینی گفته شده شما حاضر نشوید به شما ۲۳ میلیارد داده می‌شود.

هدایتی ضمن انکار این صحبت، عنوان کرد: این‌ها را چه کسی گفته است؟

قاضی پاسخ داد: وکلای سابق شما به یقینی مراجعه و به او پیشنهاداتی می‌کنند. اینها برای ایجاد انحراف در جریان رسیدگی‌ها است. این موارد در جلسات مکرر و با حضور افراد مکرر بوده است. آقای یقینی در نهایت گرفتار می‌شود. اگر حکم به ضرر صادر شود دستگیر می شود و دفاع متناسب ارائه ندهد به ضررش خواهد بود.

وی، ادامه داد: شما با رفتارهای ناشایست، تهدید و ترغیب و تشویق به جایی نمی رسید. دفاعیات به داد شما می رسد. اینکه شخصی را هدایت کنید در دادگاه حاضر نشود؟ وکیل تسخیری استخدام می کنید ۲۰ میلیون پول می گیرد و ادعا می‌کند ۴۰۰ میلیون تومان. اینها همه رصد می شود و اطلاعات موجود است. شما فقط می خواهید پول بگیرید و حق دلالی بدهید؟ شما که توانایی ساخت و ساز دارید از همین طریق وام بگیرید. چطور تاجری هستید که پول ندارید بدهی شرکت خود را پرداخت کنید؟

هدایتی، پاسخ داد: شما جعبه سیاه و پازل درست کردید. اگر یقینی بود مشکل فاکتور حل می‌شد. حضور ایشان به نفع من است و نبودشان به ضرر من.

قاضی مسعودی مقام تاکید کرد: این چنین هم نیست. مکالمات و مواردی هست که نمی توانیم علنی آنها را بیان کنیم.

هدایتی واکنش نشان داد: یعنی ما با هم ارتباط داریم؟

هدایتی در ادامه خطاب به نماینده دادستان، تصریح کرد: آقای قهرمانی من از زرنگی به این روز افتادم. طبق محساباتم در خرید ملک سود می کردم. زمانی که فهمیدم سرم کلاه رفته سند 3 ملک در شمیران را فک رهن نکردم.

هدایتی همزمان با ارائه دفاعیات خود اسنادی از قبیل اوراق و عکس و... را طی دفعات مکرر برای قاضی مسعودی مقام می برد و قاضی با دقت مستندات ارائه شده را مورد بررسی قرار می داد.

پس از اظهارات هدایتی، نماینده دادستان اظهار کرد: کسی نمی گوید ضمانت‌نامه‌ها صوری است. شما در قرارداد با فولاد خوزستان امضای ذی نفع را ندارید.

هدایتی در واکنش به این صحبت، گفت: شما که به دنبال این نیستید حتما ما را محکوم کنید. از فولاد خوزستان نماینده بیاورید.

قهرمانی، ادامه داد: آقای هدایتی دو مسیر برای به یغما بردن بانک سرمایه طی می کند. مسیر اول تسهیلاتی بوده و این مسیر برای آنهایی که می خواهند نخبه باشند ریسکی محسوب می شود زیرا قابل ردیابی است. مسیر دیگر ضانت نامه است تبدیل ضمانت نامه به کالا ردیابی آن را سخت می کند. در بررسی هایی که انجام شد کارخانه نورد لوله پس از مالکیت آقای هدایتی 500 میلیارد بدهی دارد به نحوی که نماینده سازمان بازرسی در آن زمان اعتقاد داشت آقای هدایتی به اتهام افساد فی الارض مورد تعقیب قرار گیرد.

نماینده دادستان، عنوان کرد: لازم می دانم به عنوان مدعی العموم تاکید کنم به جای اتهام به ارگان‌ها و وزارت اطلاعات و ... اسم افرادی که در دلالی‌ها کمکتان کردند را بیاورید. وزیر وقت آموزش و پرورش در سال 95 به رییس قوه قضاییه نامه ای نوشت که در آن نامه تاکید کرده بود پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان شائبه سیاسی دارد و این صندوق پاک است و می خواهند این صندوق را بدنام کنند. امروز می بینیم که با وجود کیفرخواست هایی که هر روز صادر می شود این صندوق چقدر پاک بوده است.

قهرمانی از هدایتی، پرسید: شما می گویید تولید کننده هستید. می گویی شما کجاست؟ تسهیلاتی که گرفتید به حساب این بازیگر و آن هنرپیشه و فلان هنرمند و ... و برای شهرت طلبی شما رفته است. شما اگر هنری در تولید داشتید مستندات ارائه دهید. آقای هدایتی مسیر تسهیلات را طی کردند و پول را در مسیر تولید خرج نکردند.

در ادامه این جلسه قاضی از نماینده بانک سرمایه خواست تا اگر در رابطه با اظهارات ارائه شده توضیحی دارد در جایگاه حاضر شود.

نماینده بانک سرمایه در مورد اظهار نظر هدایتی و قید مدیران مظلوم توسط وی، گفت: ۶ سال از این مدیران مظلوم که می گویید تسهیلات گرفتید و بردید. چرا اجازه می دهید مظلوم واقع شوند؟

وی خطاب به قاضی ادامه داد: آقای قاضی متاسفانه به دلیل فساد مدیران، مدارکی که دست هدایتی و موسوی نژاد است از مدارک موجود در بانک کمتر است و مدارک از بانک خارج شده است. بانک در دو صورتجلسه در موضع ضعف و التماس از آقای هدایتی می‌خواهد وصول مطالبات کند و ایشان در جلسه دوم تعهد ۴۸ ماهه برای پرداخت می‌دهد و این اتفاق تا امروز صورت نگرفته است.

این جلسه با توضیحات نماینده داستان ادامه یافت و نهایتا در ساعت ۱۳ و ۳۰ دقیقه قاضی مسعودی مقام ختم این جلسه رسیدگی را اعلام و تاریخ جلسه بعدی را دوشنبه هفته آینده اعلام کرد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 464084 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟