کیم شرط گذاشت و ترامپ زودتر از موعد پرونده این سفر را بست+تصاویر

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی شامگاه چهارشنبه (۲۷ فوریه /۸ اسفند) برای دومین بار در هانوی، پایتخت ویتنام با هم دیدار کردند. آن دو هشت ماه پیش در سنگاپور برای نخستین بار با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کرده بودند. ترامپ آرزو کرد که این دیدار با "موفقیت بسیار" همراه شود و کیم ابراز امیدواری کرد که این بار "نتایج رضایت‌بخشی" از این دیدار حاصل گردد.

ترامپ و کیم در آغاز این نشست با هم دست دادند. رهبر کره شمالی گفت بیشترین تلاش خود را خواهد کرد تا نتایجی که همه از این مذاکرات انتظار دارند حاصل شود. او افزود که پس از دیدار قبلی هر دو طرف به "تفکر بیشتر و تلاش و حوصله‌ای بیش از پیش" نیاز داشته‌اند. ترامپ نیز گفت که انتظار دارد گفت‌وگوها با کیم "بسیار موفقیت‌آمیز" باشد.

خلع‌سلاح هسته‌ای محور اصلی مذاکرات

موضوع کانونی در این گفت‌وگوها "غیرهسته‌ای" کردن کره شمالی بود که رهبران دو کشور هشت ماه پیش در سنگاپور درباره آن توافق کرده بودند ولی جزئیات آن ناروشن مانده بود.

دونالد ترامپ تلاش کرد تا کیم را به خلع‌سلاح هسته‌ای تشویق کند. اما به طور واضح دو کشور پس از پایان جنگ کره در سال ۱۹۵۳ هنوز به طور رسمی در وضعیت جنگی به سر می‌برند.

افزون بر آن، در صورتی که این مذاکرات با موفقیت همراه بود و کره شمالی برنامه اتمی خود را متوقف می کرد، دونالد ترامپ برنامه‌ای برای کمک‌های اقتصادی به این کشور در نظر می گرفت. ترامپ در دیدار خود با کیم نیز بار دیگر تاکید کرد که کره شمالی از ظرفیت اقتصادی بالایی برخوردار است.

چین نیز امیدوار بود که دیدار میان ترامپ و کیم با موفقیت همراه شود. وانگ یی، وزیر امور خارجه چین روز چهارشنبه پس از دیدار با همتای روسی و هندی خود در ووژن چین گفت که این دیدار می‌تواند "گامی مهم" در راه غیرهسته‌ای کردن کل شبه جزیره کره و ایجاد یک "سازوکار صلح" باشد.

ناظران سیاسی نیز معتقدند که نخستین دیدار میان ترامپ و کیم خطر جنگ در شبه جزیره کره را برطرف کرد و اینک دومین دیدار سران دو کشور می‌تواند امر خلع‌سلاح اتمی را پیش ببرد.

آغاز دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی

در ابتدای دیدار ترامپ با رهبرکره شمالی وی گفت : «سرعت برای من چندان مهم نیست.» او افزوده است آنچه برای او اهمیت دارد، رسیدن به یک "توافق صحیح" است؛ توافقی بر سر خلع سلاح اتمی کره شمالی.

مذاکرات رهبران آمریکا و کره شمالی در هانوی ویتنام در حالی به پایان رسید که دو طرف به توافقی دست پیدا نکردند.

رهبر کره شمالی نیز در همان ابتدای دور جدید گفت‌وگوها گفته است که همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا یک "توافق عالی" کسب شود. کیم مذاکرات و گفت‌وگوهای خود با ترامپ را "دیالوگی عالی" توصیف کرده است.

غروب چهارشنبه هشت اسفند رهبران دو کشور گفت‌وگویی دو نفره داشتند و پس از آن در ضیافت شام بار دیگر با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کردند.

اهداف اجلاس سران دو کشور

قرار بر این شد که مذاکرات اصلی بین رهبران دو کشور روز پنجشنبه صورت گیرد. موضوع مهم در نشست رهبران دو کشور رسیدن به گام‌های مشخص در راستای خلع سلاح هسته‌ای شبه جزیره کره بود.

افزون بر آن موضوع بر سر پایان دادن به موقعیت جنگی بین دو کره است، موقعیتی که هم‌چنان بر مناسبات این دو کشور حاکم است.

مذاکرات رهبران آمریکا و کره شمالی در هانوی ویتنام در حالی به پایان رسید که دو طرف به توافقی دست پیدا نکردند.

آمریکا بارها خواسته است که کره شمالی به طور قطعی و دائمی به فعالیت‌های هسته‌ای خود پایان دهد. در مقابل کره شمالی نیز خواستار رفع همه تحریم‌هایی است که در سایه فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای علیه آن کشور تعیین شده‌اند. افزون بر آن کره شمالی خواستار عقب نشینی همه سربازان آمریکایی مستقر در کره جنوبی است.

در همین حال پس از دیدار اول ترامپ در توئیتی نوشت: امشب دیدار مهم همراه با صرف شام با رهبر کره شمالی در هانوی ویتنام دارم، علاقمند هستم که مذاکراتمان تا فردا ادامه داشته باشد.

ترامپ رهبر کره شمالی را "دوست من کیم" نامیده بود و از یک موقعیت تاریخی و بی‌سابقه برای آن کشور سخن گفته بود.

مذاکرات رهبران آمریکا و کره شمالی در هانوی ویتنام در حالی به پایان رسید که دو طرف به توافقی دست پیدا نکردند.

پایان نافرجام نشست دوجانبه

همه چیز به یکباره عوض شد و خبرگزاری‌ها از پایان بدون نتیجه گفت‌وگوهای دونالد ترامپ و کیم جونگ اون در هانوی خبر دادند. این در حالی است که گزارش‌های پیشین حکایت از رسیدن به توافق بین دو کشور داشت. نکته جالب تر اینکه اجلاس رهبران دو کشور پیش از موعد پایان یافته است.

بر اساس اخباری که از سوی خبرگزاری‌های بین‌المللی منتشر شده است، نشست دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، روز پنجشنبه نهم اسفند (۲۸ فوریه) بدون کسب نتیجه به پایان رسیده است.

افزون بر آن گفته شده است که اختلافات موجود بین رهبران دو کشور آمریکا و کره شمالی به حدی بوده است که ادامه برنامه این مذاکرات نیز تغییر کرده و گفت‌وگوها دو ساعت پیش از زمان مقرر به پایان رسیده است.

قرار بر این بود که رهبران دو کشور پس از گفت‌وگوهای روز پنجشنبه بیانیه مشترکی را امضا کرده و دو ساعت پس از آن، دونالد ترامپ در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره دستاوردهای این مذاکرات اطلاع رسانی کند.

موضوع بر سر خلع سلاح اتمی کره شمالی، خروج نیروهای نظامی آمریکا از خاک کره جنوبی و رفع تحریم‌ها و همکاری‌های اقتصادی آمریکا با کره شمالی بود. پیش از آن، در گزارش‌های منتشر شده از پیشرفت گفت‌وگوها سخن رفته بود. خبرگزاری‌های بین‌المللی حتی به نقل از کیم جونگ اون، از یک "دیالوگ عالی" بین رهبران دو کشور خبر داده بودند.

اظهارات سخنگوی کاخ سفید

خبر پایان مذاکرات اتمی دو کشور از سوی سارا ساندرز، سخنگوی کاخ سفید منتشر شده است. کاخ سفید اعلام کرده است: «تا لحظه حاضر هیچ توافقی کسب نشده است.»

در اظهارات سخنگوی کاخ سفید، به سازنده بودن دیدار رهبران دو کشور اشاره شده و تصریح شده است که دو کشور گفت‌وگوهای خود را ادامه خواهند داد.

این در حالی است که کاخ سفید پیش از آن خبر از پیشرفت مذاکرات و از احتمال امضای بیانیه مشترک داده بود. سخنگوی کاخ سفید پس از پایان نشست رهبران دو کشور اعلام کرده که دیدار ترامپ و کیم دو ساعت پیش از زمان مقرر به پایان رسیده است.

ترامپ: دلیل عدم توافق با کیم خواسته‌های بیش ‌از اندازه کره شمالی بود

دومین دیدار رهبران آمریکا و کره شمالی در ویتنام بدون توافق و پیشتر از مهلت اعلام شده، به پایان رسید. ترامپ در یک کنفرانس خبری خواسته های زیاد کره شمالی را دلیل عدم توافق دو رهبر اعلام کرد.

رئیس جمهوری ایالات متحده و کیم جونگ اون چهارشنبه شب و پنجشنبه دیدار کردند. از پیش اعلام شده بود دو رهبر ساعت دو عصر پنجشنبه توافق مشترک امضا می کنند و بعد قرار بود پرزیدنت ترامپ در یک نشست خبری شرکت کند. ظهر پنجشنبه پرزیدنت ترامپ برنامه ناهار با رهبر کره شمالی را لغو کرد و به جای ساعت چهار، ساعت دو به همراه مایک پمپئو وزیر خارجه ایالا متحده در یک کنفرانس خبری با خبرنگاران شرکت کرد.

رئیس جمهوری آمریکا با تاکید بر اینکه گاهی لازم است که از مذاکره خارج شد،‌ گفت: آنها خواسته های زیادی داشتند و به همین دلیل من تصمیم گرفتم که با آنها توافق نکنم.

وی افزود: کره شمالی خواستار برداشته شدن همه تحریم های بین المللی به رهبری آمریکا در مقابل برچیدن تاسیسات هسته‌ای «یونگ‌بیون» شد.

ایالات متحده پیشتر اعلام کرده بود تا زمانی که کره شمالی اقدامات مشخصی برای توقف برنامه هسته‌ای و موشکی خود برندارد، تحریم ها را لغو نخواهد کرد.

رئیس جمهوری آمریکا گفت اگر می خواستم، می توانستم امروز یک توافق با آنها امضا کنم اما من حاضر نیستم یک توافق بد را امضا کنم.

با اینکه در این دور از دیدارها اگرچه توافقی به امضا نرسید اما ترامپ و مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا از روند مذاکرات ابراز رضایت کرده و گفتند که به آینده مذاکرات دو کشور خوشبین هستند؛

ترامپ این دو روز را «بسیار سازنده» توصیف کرد و تاکید کرد: «ما هیچ امتیازی از دست نداده‌ایم.»

رئیس جمهوری آمریکا در سخنرانی خود نکاتی را مطرح کرد. ترامپ با تاکید بر اینکه گاهی لازم است که از مذاکره خارج شد،‌ گفت: آنها خواسته های زیادی داشتند و به همین دلیل من تصمیم گرفتم که با آنها توافق نکنم.

وی افزود: کره شمالی خواستار برداشته شدن همه تحریم های بین المللی به رهبری آمریکا در مقابل برچیدن تاسیسات هسته‌ای «یونگ‌بیون» شد.

ترامپ همچنین در بخش دیگری از این کنفرانس خبری گفت که کره شمالی خواستار لغو تحریم‌های بین‌المللی همزمان با آغاز برنامه خلع سلاح اتمی شده بود که این از نظر آمریکا قابل پذیرش نیست.

آمریکا پیشتر هم گفته بود به خطر سوابق کره شمالی، تنها در شرایطی حاضر است تحریم‌ها را بردارد که اقدام کامل و عملی از سوی پیونگ یانگ ببیند. در ۹ ماه گذشته و بعد از نشست سنگاپور، کره شمالی اقدامات محدودی داشت و دو سایت کوچک خود را تعطیل کرد، اما همزمان گزارش‌هایی منتشر شد که آنها همچنان فعالیت هسته‌ای و موشکی خود را دنبال می‌کنند.

ترامپ در ادامه کنفرانس خبری در ویتنام تصریح کرد که از نظر او بدون توافق بودن، بهتر از یک توافق بد است. او گفت می توانست با رهبر کره شمالی یک توافق داشته باشد اما شخصا راضی نبود و معتقد است که بدون توافق بهتر از یک توافق بد است.

رئیس جمهوری آمریکا گفت که با مایک پمپئو و مشاورانش در این مورد گفتگو کرد و در نهایت وقتی دید خواسته کره شمالی زیاد است، مذاکره را ترک کرد.

نامشخص بودن دیدار بعدی

رئیس جمهوری آمریکا گفت که هیچ برنامه‌ای برای دیدار بعد با رهبر کره شمالی ندارد. در حالیکه در نشست نخست، آنها گفته بودند باز دیدار می‌کنند، اما رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری بعد از دیدار ویتنام گفت که هیچ برنامه ای برای دیدار دوباره با رهبر کره شمالی ندارد. با این حال او در سخنانی سعی کرد تاکید کند که این دو نشست موجب نزدیک‌تر شدن او و رهبر کره شمالی شده است.

رئیس جمهوری آمریکا همچنین تاکید کرد که رهبر کره شمالی به او گفته آزمایش موشکی و هسته‌ای نخواهد داشت. البته او فورا تاکید کرد،‌ مشخص نیست، او گفته آزمایش نخواهند داشت.

ترامپ در پایان از رهبر کره شمالی تمجید کرد گفت که در این دو نشست شناخت خوبی از هم داشته اند. ترامپ بار دیگر گفت که او آماده است اگر کره شمالی به تعهداتش عمل کند،‌ با فراخوان کشورهای همسایه از جمله کره جنوبی و ژاپن، به کره شمالی برای بازسازی و توسعه اقتصادی کمک کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 461532 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟