کلمه بسیج را ما اولین‌بار از ایشان شنیدیم. البته کسی الآن نگوید این تشکیلات بسیج که حالا هست، مدنظر ایشان بوده، نه! ایشان فرمودند که اجازه نمی‌دهم اشتباهی که بعضی از ملیون در زمان مصدق کردند، تکرار شود و در برابر رژیم شاهنشاهی باید همه افراد کشور را بسیج کنیم و من به لطف خدا این کار را خواهم کرد».

به گزارش ایسنا، عضو مؤسس مجمع روحانیون مبارز با یادآوری این‌که تشکیل سازمان بسیج بعد از تسخیر سفارت امریکا وقتی بحث حمله امریکا به ایران پیش آمد از سوی امام مطرح شد، درباره تأمین هزینه‌های بسیج در طول سال های فعالیت‌اش ادامه داد: «از ابتدا وقتی حکم تشکیل بسیج داده شد، برایش در دولت، ردیف بودجه خاصی در نظر گرفته نشد و با همیاری مردمی اداره می‌شد اما کم‌کم که تشکیلات توسعه پیدا کرد، ردیف بودجه‌ای به خود اختصاص داد و وقتی بسیج در سپاه ادغام شد، برایش در ذیل سپاه بودجه در نظر گرفته می‌شد؛ البته این بودجه محدود هم بود به‌خصوص که تشکیلات ویژه‌ای برای بسیج در هر محله‌ای در نظر گرفته شده بود که یکی پایگاه مقاومت بود و دیگری ناحیه مقاومت؛ پایگاه، هسته اولیه‌اش یک گروه ۲۲ نفره بود شامل تیربارچی، تک‌تیرانداز، آرپی‌جی‌زن، افراد آشنا به کار با خمپاره‌اندازهای ۸۰ و ۱۲۰ و سایر افراد...» فرمانده پیشین سازمان بسیج با یادآوری اینکه کارکرد بسیج صرفاً حمایت از جبهه‌ها نبود و امنیت داخلی نیز مرهون حضور بسیج به شکلی سازمان‌یافته بود درباره استفاده از بسیج در برخورد با گروه‌های سیاسی اظهار کرد: «ما اصلاً از بسیج برای برخورد با گروه‌های سیاسی محض استفاده نمی‌کردیم... این فرماندهی سپاه بود که در آن زمان گشت‌هایی به نام «ثارالله» داشت که البته اعضایش از عناصر صالح پایگاه‌های مقاومت بسیج هم انتخاب می‌شدند... این هم طبق قانون اساسی بود که هرکس علیه نظام دست به اسلحه می‌برد باید با او برخورد شود اما این‌طور نبود که بسیج وارد مسائل جناحی و سیاسی با معنایی که امروز دارد، بشود».

او در پاسخ به سؤالی پیرامون طرح جناح‌بندی‌های سیاسی در بسیج با بیان اینکه «همه رویکرد من در بسیج را به خاطر دارند. ما مطلقاً بسیجیان را وارد مسائل جناحی داخل نظام نمی‌کردیم»، تأکید کرد: «حقیقت این بود که امام اجازه نداده بودند و به صراحت فرموده بودند که هرگونه وارد شدن به جریان‌های سیاسی از سوی ارتش و سپاه و بسیج ممنوع است و اگر کسی چنین کند دیگر فاقد وجاهت خدمت در این نهادها است. پس اگر کسی وابسته به گروه‌های سیاسی می‌شد ما اجازه ادامه حضورش در بسیج را نمی‌دادیم و کارتش را پس می‌گرفتیم، تعارف هم نداشتیم. ما بسیجی عضو انجمن حجتیه یا بسیجی جبهه رفته‌ وابسته به فلان گروه و سازمان سیاسی نداشتیم... بنابراین شرط بسیجی بودن، در خط امام بودن، مسلمان بودن، دنبال گروه‌گرایی نبودن و تقویت ارکان نظام طبق قانون اساسی بود که ما به آن اهمیت می‌دادیم».برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 459385 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟