«اینکه امریکایی‌ها گفتند سال ۹۷ چنین و چنان می‌کنیم، ممکن است فریب باشد؛ ممکن است سال ۹۷ جنجال کنند و نقشه را برای سال ۹۸ کشیده باشند. همه، حواس‌شان را جمع کنند». این اظهارات رهبری انقلاب در دیدار جمعی از خانواده‌های شهیدان دفاع مقدس و مدافع حرم که در 21 آذرماه امسال انجام شد، کافی بود تا برخی با نسبت دادن این هشدار به انتخابات سال آینده، از هم‌اکنون از تحرکاتی بگویند که پرداخته ذهن آنها بوده و قرار است که در آستانه انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی رخ دهد. اما قبل از شکل‎گیری چنین غائله‎ای، زودتر از همه، چهره‎های اصلاح‎طلب وارد میدان شدند و استفاده از واژه فتنه 98 را بهره‎گیری نابجا از بیانات رهبری دانستند و حتی خواهان ورود نیروهای امنیتی برای شناسایی افرادی که چنین مواردی را مطرح می‎کنند، شدند. با حضور فعال‎تر اصلاح‎طلبان برای مقابله با افرادی که همچنان به تعبیر اشتباه خود از بیانات رهبری ادامه می‎دادند، اصولگرایان هم سکوت را جایز ندانسته و برداشت‌‌های اشتباه از واژه فتنه 98 را عامل نگرانی جامعه دانستند.

حسن غفوری‌فرد فعال سیاسی اصولگرا، درباره ادعاهای مطرح شده در زمینه وقوع فتنه ۹۸، به خبرآنلاین گفت: این موضوع امری طبیعی است که رهبر معظم انقلاب به عنوان مسئول اصلی کشور همواره همه احتمالات را در نظر بگیرند و برای آگاه‌سازی جامعه تفسیرها و راه‌حل‌هایی را ارائه بدهند. وی تأکید کرد: حتی زمانی که احمدی‌نژاد خیلی اصرار می‌کرد امریکا نمی‌تواند حمله کند، رهبری می‌گفتند ممکن است حمله صورت گیرد بنابراین تأکید داشتند که مملکت برای هر نوع توطئه خارجی آماده باشد.

او با تأکید بر اینکه هشدار رهبری باید زمینه‌ساز وحدت و آگاهی بیشتر مردم و مسئولان شود، تصریح کرد: متأسفانه برداشت‌های اشتباه از فرمایشات رهبری به گونه‌ای بود که نوعی نگرانی در جامعه و بین مردم به وجود آورد. وی با بیان اینکه همواره احتمال توطئه امریکا وجود دارد، ادامه داد: طبیعی است که رهبری برای آگاه‌سازی مردم هشدارهایی بدهند اما متاسفانه از فرمایشات ایشان برداشت‌های زیادی شد که به نظر من اگر ما تأکید اصلی را بر همان فرمایشات شفاف و مشخص رهبری قرار دهیم بهترین نتیجه را خواهیم گرفت چون تأکید ایشان بر آمادگی مردم و مسئولان، حفظ وحدت، ایجاد امید، افزایش اعتماد به کارایی و قدرت نظام برای برخورد با توطئه‌های داخلی یا خارجی بود.

غفوری فرد یادآور شد: رهبری متذکر شدند که مردم و مسئولان آماده باشند نه اینکه جامعه دچار یأس و ناامیدی شود. فرمایشات رهبری به طور کامل گویا است تا مردم متوجه باشند که احتمال توطئه وجود دارد با این حال عامل قدرت ما وحدت است که باید حفظ شود.

مدعیان فتنه ۹۸ قرائن ارائه دهند

عباس سلیمی نمین تحلیلگر مسائل سیاسی هم در پاسخ به ادعاهای مطرح شده درباره وقوع فتنه ۹۸ گفت: برخی حدس و گمان‌ها را نباید از یک حدی فراتر ببریم، اگرچه آمادگی داشتن برای مقابله با هر نوع تحرکات دشمن طبیعی است و باید وجود داشته باشد اما اینکه بگوییم به طور قطع فتنه‌ای در سال ۹۸ صورت خواهد گرفت، قابل قبول نیست. این تحلیلگر مسائل سیاسی با بیان اینکه به هیچ وجه امکان پیش‌بینی وقوع فتنه‌ای در سال ۹۸ وجود ندارد، ادامه داد: برای وقوع فتنه باید مجموعه‌ای از عوامل داخلی، خارجی و... در هم تنیده باشد تا در نهایت تبدیل به فتنه شود اما اینکه شرایط برای وقوع فتنه در سال ۹۸ فراهم است در حد یک احتمال است و قطعیت ندارد بنابراین کسی نباید سخن از قطعیت به میان آورد.

وی با تأکید بر اینکه دلایل متعددی در توانمندی ایران برای ناکام گذاشتن امریکایی‌ها در رسیدن به اهداف‌شان علیه ایران وجود دارد، گفت: کسانی که بحث فتنه ۹۸ را به صورت قطعی مطرح می‌کنند باید قرائنی ارائه بدهند تا قطعیت آن را ثابت کند که به طور مثال کسانی در داخل اقداماتی در دستور کار دارند یا اینکه اعلام شود ما توانایی مقابله در برابر تحرکات دشمن را نداریم بنابراین آنها قادرند نظم جامعه را بر هم بزنند.

هدف از بیان طرح «فتنه 98» پیش‌دستی برای حذف رقیب است

آذر منصوری، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی هم در ارزیابی خود از هشدار اخیر برخی چهره‌های سیاسی درباره وقوع آنچه فتنه جدید می‌‌نامند گفت: این روش بخشی از اصو‌لگرایان است که با نزدیک شدن به هر انتخاباتی با عنوانی جدید سعی در اتهام‌زنی قبل از انتخابات به اصلاح‌طلبان می‌‌کنند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تأکید کرد: به‌طور قطع این یک نوع پیش‌دستی برای حذف رقیب سیاسی در انتخابات است. همه تحلیل‌های این طیف به انتخابات ‌و رسیدن به راه‌هایی برای حذف رقیب سیاسی ختم می‌شود. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 451829 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟