خودرمانی با یوتیوب ممنوع!

محققان دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک در تحقیقات اخیر خود دریافتند که یوتیوب فیلم‌هایی در مورد سرطان ها و روش های درمانی آن ارائه می‌دهد که معمولا حاوی اطلاعات پزشکی گمراه کننده یا غلط است که خطرات بالقوه بهداشتی برای بیمارانی که به آن مراجعه می‌کنند، ایجاد می‌کند. این محققان هشدار داده‌اند که از به‌کارگیری توصیه‌های درمانی این فیلم‌ها باید خودداری کرد.

در این پروژه تحقیقاتی ۱۵۰ فیلم حاوی روش های درمانی برای سرطان در شبکه یوتیوب مورد بررسی قرار گرفتند و مشخص شد که ۷۷ درصد از این فیلم‌ها حاوی اطلاعات غلط یا حاشیه ای هستند و از بخش نظرات برخوردارند که در آن نیز مسائل نادرستی عنوان می‌شود.

قابل‌توجه است که ۷۵ درصد از فیلم‌های یوتیوب اطلاعات مختلف مفید درمانی را به بینندگان ارائه می‌دهند که ۵۳ درصد از فیلم‌ها همه عوارض جانبی درمان‌های ارائه‌شده را عنوان نمی‌کنند و درواقع مراجعه‌کننده را در آگاهی کامل قرار نمی‌دهند. ۱۹ درصد از این فیلم‌ها نیز درمان‌های جایگزین یا عوارض درمانی را پیشنهاد می‌کنند که تا حد زیادی اثبات نشده هستند.

استیسی لئوب (Stacy Loeb) استادیار دانشکده پزشکی دانشگاه نیویورک در رابطه با این تحقیقات گفت: «مطالعات ما نشان می‌دهند که مردم واقعاً باید از تماشا و به‌کارگیری توصیه‌های فیلم‌های یوتیوب در مورد سرطان هایی مانند سرطان پروستات جدا خودداری کنند.»

او در ادامه توضیحاتش گفت: «قابل‌توجه است که اطلاعات ارزشمندی در این سایت وجود دارد اما مردم باید منبع فیلم و اطلاعاتی که ارائه می‌شود را بررسی کرده و اطمینان داشته باشند که منبع آن معتبر است.»

داده‌های این پروژه تحقیقاتی نشان می‌دهد که بازدیدکنندگان این‌گونه فیلم‌های موجود در سایت یوتیوب بسیار زیاد هستند. می‌توان گفت به‌طور میانگین بازدیدکنندگان آن در حدود ۴۵ هزار بوده اما به ۳/۱ میلیون نفر نیز می‌رسد. جالب‌توجه است که بیش از ۶۰۰ هزار فیلم درمانی سرطان پروستات در این سایت و شبکه اجتماعی ارائه‌شده است. در یک نمونه از فیلم‌های درمانی سرطان پروستات که به‌طور بالقوه اطلاعات غلط ارائه می‌دهند، پیشنهاد تزریق عصاره گیاهان دارویی را به پروستات می‌کند که هیچ‌یک از شواهد علم پزشکی آن را تائید نمی‌کنند. ۵۰ درصد از فیلم‌های مربوط به درمان سرطان پروستات غربالگری این نوع سرطان را پیشنهاد داده‌اند.

طبق دستورالعمل انجمن ارولوژی آمریکا در سال ۲۰۱۷ میلادی مردان بین ۵۵ تا ۶۹ ساله باید با پزشکان خود درباره خطرات و مزایای آزمایش غربالگری سرطان پروستات صحبت کرده و بر اساس توصیه‌هایی که آن‌ها ارائه می‌دهند، عمل کنند.

به‌طورکلی لئوب و همکارانش توصیه می‌کنند که مردم بهتر است کمتر به فیلم‌های درمانی شبکه اجتماعی یوتیوب اعتماد کرده و به آن عمل کنند. در این موارد مراجعه به پزشک Doctor متخصص و استفاده از راهنمایی‌های او بهترین عمل خواهد بود.

شرح کامل این پژوهش‌ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله ارولوژی اروپایی (European Urology) منتشرشده و قابل‌دسترس است.

اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

 

کدخبر: 440953 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟