احمد مسجدجامعی در مراسم دومین سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی درباره چرایی دشمنی برخی جریان‌ها با اهل فرهنگ و هنر و رسانه، توضیح داد: مرحوم هاشمی گفت که منظور این افراد که تعرض به اهل فرهنگ دارند، نه اهل فرهنگ و هنر، بلکه قدرت است و فرهنگ، پوششی است که برای حمله به دولت انتخاب کردند و ادامه دادند که اگر در همین حوزه‌ها افرادی از خودشان باشند، این اعتراض‌ها بسیار کاهش پیدا کرده یا حتی شما دیگر شاهد هیچ اعتراضی نخواهید بود؛ با اینکه همان رویه‌هایی که دیگران داشتند نیز دنبال می‌شود. وی بیان کرد: «آقای هاشمی در آنجا گفت که ماهیت قضایا در این نگاه چندان مهم نیست ولی این مهم است که چه کسی در چه جایگاهی قرار گرفته است. ایشان توجه ما را به این نکته و سؤال جلب کرد که چرا بیشتر این تحرکات به ظاهر فرهنگی، در مناسبت‌های خاص نظیر هفته دولت انجام می‌شود؟ برای نمونه به دفتر نشریه‌ای حمله شده یا کتابفروشی به آتش کشیده می‌شود؟»

مسجدجامعی با مروری بر آثار هاشمی پیش از انقلاب گفت: «اگر هاشمی «نشریه مکتب تشیّع» را در دهه 30 تأسیس می‌کند، باید بدانید که فهم متفاوتی در ارائه مطالب آن نشریه وجود دارد. اگر هاشمی پیش از انقلاب را در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم که حتی فعالیت‌های مبارزاتی او نیز جنبه فرهنگی داشت. او مشکل را در مبارزه با استعمار و استبداد، اساساً فرهنگی می‌دانست و می‌کوشید به سهم خود از طرق فرهنگی به این مسأله بپردازد.»

مسجدجامعی با نگاهی به نقش هاشمی در حوزه فرهنگ در دوران بعد انقلاب به عنوان رئیس‌ مجلس، رئیس‌ جمهوری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، افزود: «از هاشمی رئیس مجلس در حوزه فرهنگ، می‌توان به مصوبات مهم فرهنگی در دوره ریاست او اشاره کرد که منجر به رسمیت یافتن بخش فرهنگ و هنر در قوانین و بودجه شد. در کنار این مصوبات نیز شاهد تصویب موافقتنامه‌هایی با کشورهای خارجی در حوزه همکاری‌های فرهنگی و هنری و ورزشی هستیم. هاشمی همیشه راه را برای گفت‌وگو و مذاکره با جهان باز نگه می‌داشت و در این دوره ما با کشورهای بسیاری موافقتنامه‌های همکاری داریم که در مجلس آن دوره به تصویب رسیده بود.»

وی با اشاره به اینکه «در دوره ریاست ‌جمهوری آیت‌الله هاشمی آمارهای تعداد عناوین کتاب‌های منتشره به بیش از دو برابر افزایش یافت و از 7 هزار و 700 به 15 هزار عنوان رسید، نشریات بیش از 300 درصد رشد داشتند، آثار صوتی هم نزدیک به سه برابر شدند و اجرای تئاتر نیز از دو برابر گذشت»، گفت: نخستین روزنامه رنگی و متفاوت از لحاظ محتوا و فرم و زمان انتشار «همشهری» در سال ۷۱ منتشر شد و پس از آن روزنامه های ایران و جام جم به بازار مطبوعات روانه شدند و دوره جدیدی در روزنامه نگاری و رسانه آغاز شد. عناوین مطبوعات در سال ۱۳۷۰ سیصد عنوان و در سال ۱۳۷۶ به ۱۰۵۳ عنوان رسید.

این عضو شورای شهر تهران که خود زمانی مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اصلاحات را برعهده داشته است، در ادامه افزود: «آقای هاشمی بیشتر از سوی کسانی به دنبال کردن سیاست‌های فرهنگیِ مغایر با اصول انقلاب، متهم شده و می‌شود که عمومِ این منتقدان، درگیر کار آفرینش فرهنگی هنری نبودند و عمده فعالیت‌شان بر «عیب‌جویی و نگاه غیرمنصفانه» متمرکز بود، همان کسانی که حتی مرگ آیت‌الله هاشمی، نقطه پایانی بر عیب  جویی‌هایشان نشده است.»

مسجد جامعی در بخش دیگری افزود: پایبندی آقای هاشمی به مردم‌سالاری باعث شد که ایشان در تمامی سال‌های پس از انقلاب در مناسبت‌های مختلف، نمایندگی مردم را بپذیرد. به عبارت دیگر، در جمهوری اسلامی کمتر شخصیتی را داریم که تا این اندازه، خود را در معرض رای مردم قرار داده باشد و این واقعاً اعتقاد واقعی ایشان را به مردم سالاری نشان می‌دهد. اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 451305 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟