هشت کشور اروپایی از برجام حمایت کردند

به گزارش رکنا، هشت کشور اروپایی شامل بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، لهستان، سوئد و انگلیس پس از برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی پایبندی ایران به قطعنامه ۲۲۳۱ یک بیانیه مشترک منتشر کردند.

در این بیانیه آمده است: ما به عنوان اعضای اروپایی شورای امنیت خواهان آن هستیم که بر تعهد و ادامه‌ حمایت‌مان از اجرای کامل و موثر برنامه جامع اقدام مشترک بر جام و قطعنامه ۲۲۳۱ تاکید کنیم.

در ادامه‌ این بیانیه آمده است: همان طور که مورد تایید قرار گرفته است ایران به اجرای کامل تعهدات مرتبط هسته‌ای‌اش ادامه می‌دهد. برجام به شکلی موثر برنامه هسته‌ای ایران را محدود و تضمین می‌کند که این کشور به سلاح هسته‌ای دست نمی یابد. این یک امر کلیدی برای امنیت اروپا است.

این کشورهای اروپایی در ادامه‌ تصریح کردند: هر چند برجام پس از خروج آمریکا و بازگرداندن تحریم‌های این کشور علیه ایران با چالش‌هایی بزرگ روبرو است و ما باز هم تاسف خود را از این مساله ابراز می‌کنیم.

همچنین در این بیانیه آمده است: تا زمانی که ایران به اجرای کامل تعهداتش ادامه‌ دهد، اتحادیه اروپا نیز به طور کامل متعهد به اجرای کامل برجام است. این همان چیزی است که وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا نیز بر آن تاکید کردند. همچنین مطابق با قطعنامه ۲۲۳۱ تلاش‌هایی تحت رهبری فرانسه، آلمان انگلیس به طور فعال به تلاش‌های بین‌المللی برای حفظ تجارت و کانال‌های مالی با ایران کمک کرده است.

این هشت کشور اروپایی همچنین در بیانیه خود در اظهاراتی مداخله‌جویانه آورده‌اند: به طور همزمان ما به شدت نسبت به یافته‌های دبیرکل سازمان ملل در خصوص فعالیت‌های منطقه‌ای ایران نگران هستیم، به ویژه‌ فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالستیک همچون پرتاب موشک دارای قابلیت هسته‌ای و هر گونه انتقال موشک، فناوری موشک‌ها و اجزای آن که می‌تواند نقض قطعنامه شورای امنیت نیز باشد. ما مجزا از برجام از ایران می‌خواهیم تا از این فعالیت‌ها که بی‌اعتمادی را عمیق‌تر می‌کند و تنش‌های منطقه‌ای را افزایش می‌دهد و مغایر با قطعنامه ۲۲۳۱ است پرهیز کند. ما از ایران می‌خواهیم تا از طریق گفت‌وگو با بازیگران مربوطه به این مسائل رسیدگی کند. ما از یک رویکرد جامع با ایران بر مبنای گفت‌وگوی قوی و موثر و در صورت نیاز، فشار هدفمند با رویکرد رسیدگی به تمام نگرانی‌ها در خصوص فعالیت‌های منطقه‌ای، موشکی و هسته ای ایران حمایت می‌کنیم.

این کشورهای اروپایی همچنین تاکید کردند که برجام یک نمونه از چند جانبه گرایی موثر و یک عنصر کلیدی در رژیم عدم اشاعه است. این توافق موثر بوده و به هدف‌های مورد نظرش دست یافت است. بنابراین ما از تمام جامعه بین‌الملل این را می‌خواهیم تا به اجرای بر جام و قطعنامه ۲۲۳۱ ادامه دهند.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

کدخبر: 444448 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟