کمیته‌ای برای همسو شدن

«هنوز کمیته مقابله با تحریم یا ستاد ویژه مقابله با تحریم تشکیل نشده است اما با توجه به شرایط بحرانی کشور به تشکیل چنین کمیته‌ای در بخش فاوا نیاز است از این‌رو پیشنهاد تشکیل این کمیته را به وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه داده‌ایم و از نهادهای مختلفی که در حوزه فناوری اطلاعات تأثیرگذارند خواستیم در این کمیته حضور داشته باشند.»

محمدباقر اثنی عشری رئیس سازمان نصر با بیان مطلب فوق به «ایران» گفت: در پی تشدید و بازگشت تحریم‌های قبلی نیاز به تشکیل چنین کمیته‌ای احساس می‌شود و برای حل مشکلاتی چون بحث واردات کالا، انتقال پول، تأمین بخش‌های تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نه تنها باید راه‌حل‌هایی را فراهم، بلکه باید بتوانیم هماهنگی‌های لازم را بین دستگاه‌های مختلف دولتی و خصوصی ایجاد کرده و راهکارهای برون رفت از تحریم‌ها را بررسی کنیم.

رئیس سازمان نصر افزود: البته تاکنون بدون تشکیل کمیته و ستاد ویژه، بخش دولتی و خصوصی همه در تلاش هستند تا با تحریم‌ها مقابله کرده و راه‌های برون‌رفت را بیابند اما باید در این راستا هماهنگی‌هایی با سازمان‌ها و نهادهای مختلف به‌وجود آید. وی با بیان اینکه در بخش فاوا وزارتخانه‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات، صنعت، معدن و تجارت و از سوی دیگر بانک مرکزی، سازمان گمرک، شورای عالی فضای مجازی و... درگیر هستند، گفت: ولی هرکدام از این نهادها دارای سیاست‌های خاص خود هستند و در برخی مواقع همسو نبودن آنها باعث می‌شود تا انرژی‌ها و تلاش‌ها به هدر رفته و تلف شود بنابراین اگر همه آنها با هم همسو شوند و در یک جهت قرار گرفته و حرکت کنند راحت‌تر می‌توانیم از مشکلات جاری ناشی از تحریم‌ها عبور کنیم.

تبدیل تهدید تحریم به فرصت

در پی اعلام این خبر،  به سراغ فعالان حوزه فاوا نیز رفتیم و این سؤال را پرسید که آیا تشکیل کمیته ضد تحریم ضرورت دارد؟ و تشکیل چنین کمیته‌ای در شرایط کنونی چقدر می‌تواند برای رفع مشکلات پیش روی حوزه فاوا مفید واقع شود؟

شاهین طبری یکی از فعالان حوزه فاوا با بیان اینکه تشکیل کمیته مقابله با تحریم یک اقدام خوب و مناسبی است، گفت: در شرایط کنونی نیاز است با همفکری، تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. گاهی در کشور به‌دلیل نبود هماهنگی‌های لازم به گونه‌ای عمل می‌شود که بجز تحریم‌هایی که از خارج بر کشور و مردم تحمیل شده است، این ناهماهنگی‌ها خود بر مشکلات داخلی می‌افزاید و تحریم‌های داخلی مضاعفی را تحمیل می‌کند بنابراین برای اینکه دچار مشکلات بیشتر نشویم نیاز است در قالب کمیته‌ای درباره فرصت‌ها و کاهش مشکلات تبادل نظر شود.

این فعال حوزه نرم‌افزاری افزود: از سوی دیگر با همفکری‌ها می‌توان پی برد که در شرایط کنونی و برای برون‌رفت از بحران چه خدمات یا سرویس‌هایی در کشور وجود ندارد و می‌توان با اتکا به دانش داخلی آنها را راه‌اندازی کرد یا اگر خدماتی در دنیا وجود دارد که می‌تواند در این اوضاع و شرایط برای کشور مفید واقع شود، می‌توان مشابه آن سرویس را نیز در کشور راه‌اندازی یا حتی برخی از کسب و کارها را در کشور ایجاد کرد.

طبری با اشاره به اینکه تمام این اقدام‌ها زمانی می‌تواند رخ دهد که حمایت‌های لازم از سوی بخش‌های دولتی و حتی خصوصی انجام شده و پیگیری شود، گفت: در هر صورت ورود و پیشنهاد سازمان نظام صنفی درباره تشکیل کمیته مقابله با تحریم را مفید ارزیابی می‌کنم، چرا که این اقدام خوب موجب می‌شود تا رانت ایجاد نشود. وقتی محدودیت‌ها به وجود می‌آید صنفی برخورد و در تصمیم گیری‌ها کل صنف و پتانسیل کشور در نظر گرفته نمی‌شود ولی تشکیل چنین کمیته‌ای با حضور بخش‌های دولتی و خصوصی می‌تواند مانع از ایجاد رانت شود. صابر فیضی دیگر کارشناس فاوا نیز تشکیل کمیته ضد تحریم یا ستاد ویژه برای مقابله با تحریم‌ها را خوب ارزیابی کرد و گفت: در این کمیته باید موانع و مشکلاتی که برای حوزه ارتباطات پیش خواهد آمد بررسی و مسیرهای تأمین ارز، تجهیزات و روش‌های مرتبط ارزیابی شود.

فیضی افزود: همه می‌دانیم قوانینی که در حوزه فاوا در کشور وجود دارد در زمان و شرایط عادی کارساز است از این‌رو از این نوع قوانین و مقررات در شرایط تحریم و بحران نمی‌توان استفاده کرد و کاربردی ندارد. به‌عنوان نمونه در شرایط کنونی نمی‌توان انتظار داشت که بتوانیم از طریق گشایش ال سی و ثبت سفارش کالاها و تجهیزات مورد نیاز حوزه‌ آی سی تی را وارد کشور کنیم یا به‌صورت قانونی پرداخت‌ها را انجام دهیم به همین دلیل باید تمام این موارد با حضور فعالان دولتی و خصوصی حل شود.

تمرکز روی بومی سازی

سهیل تقوی کارشناس فناوری اطلاعات نیز نفس تشکیل کمیته ضد تحریم را در شرایط کنونی مثبت ارزیابی کرد و گفت: ولی در این شرایط نباید به تحریم به دیده تهدید نگریست بلکه باید آن را یک فرصت دانست به همین دلیل نباید تمام اهداف خود را روی بحث تهدیدهایی که تحریم برای حوزه فاوا ایجاد کرده است، متمرکز کرد و تنها به‌دنبال این بود که تمام آنچه از خارج وارد کشور می‌شد را بتوان از راه‌های دیگر و با دور زدن‌ها، آنها را وارد کرد.

تقوی با بیان اینکه باید تنها در موارد بسیار ضروری به فکر تأمین کالا، تجهیزات و نرم‌افزار از خارج از کشور باشیم، افزود: باید تمرکز خود را در بومی‌سازی داخلی خدمات و... بگذاریم و به‌دنبال این باشیم در شرایط کنونی کدام یک از دانش بنیان‌ها توانایی ارائه خدمات را در داخل کشور دارند و با تقویت آنها و بازارسازی به فکر عبور از شرایط بحران و تحریم باشیم.

این کارشناس حوزه فاوا با اشاره به اینکه از مسئولان درخواست دارم تا به بحث صادرات نیز توجه ویژه داشته باشند گفت: اکنون صادرکنندگان خدمات‌ آی تی نیز با مشکلاتی مواجه هستند و باید مسئولان حل مشکلات این صنف را در اولویت قرار دهند تا بتوان از این راه درآمد ارزی کشور در حوزه ‌آی تی را افزایش داد.

حسین اسلامی یکی دیگر از فعالان حوزه فاوا نیز گفت: تشکیل کمیته ضد تحریم اختصاصی حوزه‌ آی سی تی واجب و ضروری است. تا آنجایی که می‌دانم چنین کمیته‌ای در وزارت دارایی نیز تشکیل شده است ولی آن کمیته نمی‌تواند حلال مشکلات تمام کشور باشد از این‌رو بهتر است برای حل مشکلات پیش روی‌ آی تی، در این شرایط کمیته ضد تحریم تشکیل شود تا دست‌اندرکاران آن اعم از بخش دولتی و خصوصی بتوانند با کمک هم راه‌حل‌های خوبی در زمینه رفع مشکلات بیابند.

این فعال حوزه فاوا افزود: با فناوری اطلاعات راحت‌تر می‌توان با تحریم‌ها مقابله کرد و حتی آن را دور زد. یکی از این فناوری‌هایی که می‌تواند به کمک مقابله با تحریم بشتابد، فناوری «بلاک چین» است. حداقل با این فناوری می‌توان پرداخت‌های خرد را انجام داد، چرا که یکی از مشکلات عمده این روزهای تحریم نیز بحث پرداخت‌هاست.

اسلامی در ادامه گفت: باید با کمک فناوری‌های نوین تهدیدهای تحریم را به فرصت تبدیل کنیم. کسب و کارهای نوین و بخش خصوصی می‌توانند راه‌حل‌های خوبی برای مقابله با تحریم بیابند.

وی با بیان اینکه مشکلات کشور ما بیشتر از آنکه خارجی و از سوی کشور امریکا باشد داخلی است، افزود: چند وقت است که درگیر ترخیص تلفن همراه در کشور هستیم این‌گونه مشکلات را که دیگر دولت امریکا برای ما ایجاد نکرده است و هیچ ربطی به تحریم‌ها ندارد به‌همین دلیل باید این‌گونه مشکلات داخلی هرچه سریعتر حل شود.اخبار 24 ساعت گذشته رکنا را از دست ندهید

سوسن صادقی

کدخبر: 444379 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟