نگرانی مقامات فلسطینی از عادی شدن روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی

محمد شتیة عضو کمیته مرکزی جنبش فتح در بیانیه کوتاهی اظهار داشت: مرحله عادی سازی علنی آغاز شده و طرح صلح عربی پایان یافته است. ساختارهای ارزشی و قراردادهای سیاسی و اجتماعی کشورهای عربی از بین رفت.

در پی سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عمان و دیدارش با پادشاه این کشور انتقادات گسترده‌ای از استقبال سلطان قابوس پادشان عمان از نتانیاهو در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

طبق گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه ایلاف، همچنین از سفر تیم ورزشی رژیم صهیونیستی به قطر و نیز سفر مری رگیو وزیر فرهنگ و ورزش Sport این رژیم به امارات انتقادات گسترده‌ای شد.

صالح رأفت عضو کمیته اجرایی سازمان آزادی Freedom بخش فلسطین دیدار سلطان قابوس و بنیامین نتانیاهو و استقبال امارات و قطر از تیم‌های ورزشی اسرائیل را محکوم کرد.

یوسف بن علوی، وزیر خارجه عمان فاش کرد سفر نتانیاهو به این کشور به درخواست شخص نتانیاهو انجام شده و اسرائیل "کشوری" در منطقه خاورمیانه است.

رهبران فلسطین بارها اعلام کرده‌اند که آمریکا میانجی شفاف برای حل اختلافات دو طرف فلسطینی و اسرائیلی نیست. این کشور قدس را پایتخت اسرائیل اعلام کرد.

وزیر خارجه عمان بر حمایت کشورش از میانجیگری آمریکا برای از سرگیری مذاکرات میان دو طرف فلسطینی و اسرائیلی حمایت کرد.

علوی گفت: در رابطه با مساله فلسطین ما بر این باوریم که میانجی که باید نقش جدیدی ایفا کند، همان آمریکا و به شکل ویژه دونالد ترامپ Trump رئیس جمهوری این کشور است.

حسن خریشة معاون رئیس شورای قانونگذاری فلسطین گفت: عمان می‌خواهد چهره آمریکا را بهبود بخشیده تا محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین را به بازگشت به مذاکرات با اسرائیل ترغیب کند.

جنبش‌ها و نهادهای فلسطینی برای مقابله با عادی سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل تلاش می‌کنند ‌اما متاسفانه فعالیت‌های این جنبش‌ها با ادامه یافتن اختلافات داخلی حماس و فتح بی‌نتیجه مانده‌اند.

تحلیلگران سیاسی بر این باورند یکی از دلایل آمادگی کشورهای عربی برای داشتن روابطی عادی با اسرائیل همین اختلافات داخلی در فلسطین و ناکامی رهبران فلسطینی در پایان دادن به این اختلافات است.

جهاد حرب، تحلیلگر و نویسنده سیاسی در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه گفت: ضعف فلسطین ناشی از ادامه اختلافات موجب تضعیف فلسطینی‌ها در منصرف کردن کشورهای عربی از عادی سازی روابطشان با اسرائیل شده است.

خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 430640 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟