"آزادی بیان" آخرین مقاله خاشقجی برای واشنگتن‌پست

به گزارش رکنا، خاشقجی در آخرین مقاله خود که مترجمش آن را به روزنامه آمریکایی واشنگتن پست ارسال کرد، نوشته بود: آزادی Freedom بیان بیشترین چیزی است که جهان عرب به آن نیاز دارد و متاسفانه این وضعیت کنونی تغییر نمی‌کند.

خاشقجی نوشته است: دولت‌های کشورهای عربی با سرعت روزافزونی سکوت (در مورد برخی مسائل) در رسانه‌ها را ادامه می‌دهند. زمانی خبرنگاران مطمئن بودند که اینترنت نظارت بر اخبار را آزاد خواهد کرد، اما این دولت‌ها که موجودیتشان به کنترل اطلاعات بستگی دارد به شکل خصمانه‌ای اینترنت را محدود کرده‌اند.جهان عرب با نوع خاصی از "پرده آهنین"روبه رو است که نه طرف‌های خارجی بلکه نیروهای داخلی که برای رقابت می‌جنگند آن را تحمیل می‌کنند.

این منتقد سعودی درباره قطر، رقیب بزرگ منطقه‌ای عربستان در خاورمیانه نوشته است: دوحه بر خلاف همسایگانش به پوشش اخبار بین‌المللی ادامه می‌دهد و دنبال نظارت بر اطلاعات با هدف حمایت از نظام عربی قدیم است.

نوشته آخر خاشقجی سطح پایین آزادی رسانه‌ها در جهان عرب و تشدید اثرگذاری دولت بر پوشش اخبار را مورد توجه قرار داده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از روزنامه نگاران عرب ترجیح می‌دهند در مورد بازداشت‌های گسترده همکارانشان سکوت کنند، نوشته است: محکومیت سطح پایین آزادی مطبوعات از سوی جامعه جهانی هیچ فایده‌ای ندارد. تسلط دولت مصر بر روزنامه "المصری الیوم" نارضایتی یا واکنشی از سوی همکاران روزنامه‌نگار را به دنبال نداشت.

خاشقجی در پایان نوشته است: به اعتقاد من جهان عرب در بهار 2011 مملو از امید بود اما پیش‌بینی‌های آن محقق نشد و جامعه به وضعیت سابق خود بازگشت و یا با شرایط بدتری نسبت به گذشته روبه رو شد.خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 426968 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟