همسر اول  خاشقچی نامزد جدید او را  جاسوس دانست + عکس و جزییات

بسیاری از منتقدان و تحلیلگران منطقه ای و جهانی معتقدند که برای کشف ماجرای ناپدید شدن خاشقچی باید به سراغ نامزد او یعنی خدیجه چنگیز رفت که هنگام حضور جمال خاشقچی در کنسولگری، در بیرون ساختمان منتظر او بوده است و برای اولین بار خبر مفقودی او را به پلیس Police ترکیه مخابره کرده است.

خدیجه چنگیز نامزد جمال خاشقجی، منتقد مشهور سعودی، یک زن ترکیه‌ای‌ الاصل است که از مدتی قبل با خاشقچی ارتباط داشته و این دو قصد داشته اند تا از طریق سفارت عربستان در ترکیه ازدواجشان را رسمی کنند. خاشقجی برای ثبت مدارک ازدواج با وی به کنسولگری سعودی در استانبول رفته بود و دیگر از آن برنگشت.

خدیجه در اولین اظهار نظرش گفته بود که ورود خاشقچی به داخل کنسولگری را دیده اما هرگز مشاهده نکرده است که او از ساختمان بیرون آمده است. اظهارات خدیجه به پیچیده شدن معمای خاشقچی تاثیر بسیاری گذاشته است.

خدیجه البته مدت کوتاهی پس از مفقود شدن خاشقچی مقاله ای هم در یکی از روزنامه های معروف آمریکایی نوشت و در آن ابراز امیدواری کرد که همسر آینده وی زنده باشد.

خدیجه در این مقاله، با اشاره به این‌که بیش از یک هفته از آخرین دیدارش با نامزدش در خارج از کنسولگری عربستان در استانبول می‌گذرد، تأکید کرد که آنها برای ازدواج و آغاز زندگی مشترک‌شان آماده می‌شدند.

در این مقاله آمده است، آنها توافق کردند بعد از تکمیل روند کارهای رسمی‌شان در کنسولگری، برای خرید لوازم مورد نیاز منزل جدیدشان اقدام کنند. آنها همچنین برای برگزاری مراسم رسمی عروسی، با حضور برادران خدیجه و برخی نزدیکان آماده بودند.

خدیجه می گوید: "خاشقچی بیش از یک‌ سال را در تبعید خودخواسته در ایالات متحده، به دور از خانواده، نزدیکان و دوستانش، گذرانده بود و همین امر، تاثیر زیادی بر روحیات وی گذاشته بود."

خدیجه که ترک‌تبار است در این مقاله افزود: "این روزنامه‌نگار عربستان شهروندی آمریکایی را اخذ کرده بود و دلیل سفرش به ترکیه، ازدواج با او بود."

خدیجه در پایان مقاله‌اش، درباره سرنوشت خاشقچی ابراز شک و تردید کرده و در عین حال امیدوار است که نامزدش همچنان زنده باشد.

در این میان، رسانه های سعودی اظهارات خدیجه را دروغ دانسته و معتقدند خدیجه احتمالا یکی از نفوذی های دشمنان سعودی بوده است و در مفقودی او دست دارد. در این بین، برخی معتقدند در مورد شناخت بهتر خدیجه باید به سراغ همسر سابق خاشقچی یعنی دکتر آلا نصیف رفت.

از زمان ناپدید شدن جمال خاشقچی تا به امروز دکتر نصیف سکوت کرده است و تا امروز در مورد رابطه‌شان نظر صریحی نداده است. او امروز برای اولین بار با العربیه در این رابطه صحبت کرده است.

اولین واکنش آلاء نصیف، همسر سابق و مادر فرزندان جمال خاشقچی در مورد خدیجه چنگیز در این بین توجه بسیاری از افراد را جلب کرده است. همسر سابق خاشقچی در رابطه با وجود خانم چنگیز در زندگی همسر سابقش گفت: "من خدیجه را اصلا نمی‌شناسم. بنابراین، چگونه در مورد او نظر دهم؟"

نصیف در این رابطه به نحو عجیبی در راستای اهداف و سیاستهای عربستان سعودی حرکت می‌کند. او معتقد است که خدیجه یکی از نفوذی های کشورهای خارجی و بیگانه بوده است که خواسته با ناپدید کردن جمال، نظام سعودی را از بین ببرد. آلاء در این رابطه به العربیه گفت: " درحالی که این زن(خدیجه) ادعا می‌کند وکیل و نماینده جمال است، اما من پیش از این هیچ نامی از او نشنیده بودم. نه از خودش، نه از خانواده اش. اگر خدیجه از قبل در زندگی جمال بوده است، من اولین کسی بوده ام که پی به این موضوع می‌بردم."

نصیف معتقد است که ارتباط بین جمال و خدیجه دروغی بیش نیست و این حاصل دروغ پردازی های رسانه های مختلف است که از طریق بازی‌های رسانه ای اخبار مختلفی را جعل و دستکاری می‌کنند.

همسر سابق خاشقچی همچنین درباره سفر او از آمریکا به ترکیه اظهار بی اطلاعی کرد و گفت: "من درباره سفر جمال از آمریکا به ترکیه نمی‌دانستم و نمی‌دانم چرا و به چه علت به ترکیه رفت." آلاء همچنین تأکید کرد که اولویت فرزندان خاشقچی در حال حاضر، تبیین و توضیح موضوعات اصلی داستان یعنی مفقود شدن خاشقچی است. او در این زمینه تاکید کرد: "هر کسی باید در این زمینه ساکت باشد و با بحثهای حاشیه ای آرامش خانواده را از بین نبرد".

روابط خانواده خاشقچی و خدیجه چنگیز هر روز بدتر و بدتر می‌شود. صلاح خاشقچی(پسر روزنامه نگار مفقود) از خدیجه خواسته است که پایش را از پرونده پدرش کنار بکشد. او تاکید کرده است: " ما خانواده اش هستیم نه خدیجه. اولویت ما اکنون تحقیق در مورد ناپدید شدن خاشقچی و پیدا کردن او است."

فرزند خاشقچی همچنین تأیید کرده است که همه اعضای خانواده خاشقچی از تحقیقات رسمی سعودی حمایت می کنند و تنها به آن اعتماد می‌کند.

به نظر می‌رسد که خانواده خاشقچی تحت تاثیر اظهارات سعودی ها هستند و بر اثر فشار آنها سعی دارند به نوعی مساله خاشقچی را مساله ای داخلی بدانند. با این حال، باید دید که کدام یک از این دو زن یعنی خدیچه چنگیز و آلا نصیف می‌توانند سرنخی در رابطه با کشف معمای این روزنامه نگار عرب بدهند. خواندنی های رکنا را در اینستاگرام دنبال کنید

کدخبر: 425829 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟