به گزارش رکنا به نقل از صدای آمریکا، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه‌ای با شبکه "صدای آمریکا" بار دیگر ادعای انبار هسته‌ای در تورقوز آباد را تکرار کرده و در گافی تازه مدعی شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تنها ۱۲ بار از ایران بازرسی کرده است.

مجری برنامه در ادامه سخنان نتانیاهو گفت که: «ایرانی‌ها می‌گویند که آژانس ۱۲ بار از آن‌ها بازرسی کرده است. ۱۲ بار بازرسی شده‌اند. البته شاید این انبار خاص بازرسی نشده، اما قبول دارید که ۱۲ بار بازرسی شده‌اند؟»

نتانیاهو پاسخ داد: «در آن انبار نه. اما ایران کشور بزرگی است، تقریبا اندازه اروپا است. یعنی چه که در اروپا ۱۲ بازرسی جزئی انجام شود؟ فرض کنید که من به شما بگویم که می‌توانید در هر کجا از ایالات متحده که می‌خواهید، ۲۴ بازرسی انجام دهید. ایران کشور بزرگی است، می‌توانید خیلی چیز‌ها را پنهان کنید.»

او سپس با بیان اینکه ۶ هفته پیش مدارکی را در اختیار آژانس قرار داده، اما هنوز پاسخی دریافت نکرده، بار دیگر از آژانس خواست به ساختمانی که او گفته برود و این مرکز را مورد بازرسی قرار دهد.

مجری برنامه و نتانیاهو تعداد گزارش‌های آژانس درباره وضعیت پایبندی ایران به توافق هسته‌ای را با میزان بازرسی‌های انجام شده توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی، اشتباه گرفته‌اند.

آنطور که آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده تاکنون چند هزار نفر-ساعت از مراکز مختلف مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران بازرسی شده است و مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در ۱۲ گزارش فصلی تایید کرده است که ایران به طور کامل به تعهدات خود پایبند بوده است.

کدخبر: 420115 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟