احمد امیرآبادی، عضو هیئت‌ رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: تاکنون 65 نماینده عضو این کمپین هستند و می خواهند از این پس آرای خود در مجلس را یا از طریق فضای مجازی یا از طریق گفت وگو با خبرنگاران اعلام کنند.
وی گفت: ما در مجلس به دنبال راه اندازی سیستمی هستیم که در همان زمان رای گیری نمایندگانی که علاقه مند هستند که اسامی و رایشان منتشر شود، آرایشان را بتوانند به نمایش عموم بگذارند.
امیرآبادی ادامه داد: هم اکنون به دلیل نوع نرم افزار سیستم مجلس این امکان وجود ندارد. طرح یک فوریتی شفافیت آرای نمایندگان که 30 مرداد 97 با 29 امضا تقدیم هیات رییسه شده بود، نتوانست نظر صحن علنی مجلس را جلب کند. نمایندگان با 59 رای موافق، 108 رای مخالف و پنج رای ممتنع از مجموع 194 نماینده حاضر با یک فوریت طرح الحاق دو تبصره به ماده 119قانون Law آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی که در مورد شفافیت آرای نمایندگان است، مخالفت کردند. در تبصره یک این طرح الحاقی آمده بود در تمامی مواردی که به موجب این قانون رای گیری به عمل می آید و مصادیق آن در ماده 121 آیین نامه داخلی مجلس مشخص شده، جهت اطلاع مردم، اسامی نمایندگان موافق، مخالف و ممتنع منتشر می شود. 
براساس این تبصره، بدین منظور علاوه بر درج اسامی در مشروح مذاکرات، هیات رییسه موظف است نسبت به ایجاد سامانه الکترونیکی به طوری که قابلیت دسترسی به آن برای آحاد ملت فراهم باشد، اقدام کند.
در تبصره دو این طرح نیز قید شده بود که در موارد استثنایی با تقاضای 15 نفر از نمایندگان مجلس و با رای موافق اکثریت مطلق حاضران، رای گیری به صورت مخفی انجام می شود. این طرح برای نخستین بار سال گذشته از سوی محمد جواد فتحی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید مطرح شد که هیچگاه در دستور کار مجلس قرار نگرفت. 
انتشار فیش حقوق نمایندگان در سامانه دولت طبق مصوبه هیات‌ رییسه، مجلس قرار است از شهریور ماه به سامانه حقوق و دستمزد کارکنان بپیوندد و فیش حقوقی نمایندگان را منتشر کند. مجلس شورای اسلامی از شهریور ماه به سامانه حقوق و دستمزد کارکنان می پیوندد و بر این اساس فیش حقوق نمایندگان در این سامانه منتشر می شود. 
وی تصریح کرد: این اقدام برای اجرای ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه انجام می شود. نماینده مردم قم در مجلس گفت: قرار است فیش حقوقی شهریورماه نمایندگان مجلس به‌‌‌طور مستقیم از طریق اداره مالی مجلس به سازمان برنامه و بودجه ارسال شده و سپس از طریق این سازمان در سامانه متمرکز فیش حقوق و دستمزد کارکنان قرار می‌گیرد.
 

 

کدخبر: 415370 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟