به گزارش گروه سیاسی رکنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، اسکات موریسون به عنوان نخست وزیر جدید استرالیا انتخاب شد.

بی‌بی‌سی نیز به نقل از مقامات دولتی استرالیا گزارش داد پس از اینکه رقبای حزبی «مالکوم ترنبال» او را مجبور به کناره‌گیری کردند، اسکات ماریسون، جایگزین وی و نخست‌وزیر استرالیا خواهد شد.

موریسون، خزانه‌دار فعلی، در رقابت درون‌حزبی با کسب 45 رأی در مقابل 40 رأی «پیتر دوتون»، وزیر کشور سابق استرالیا، توانست ریاست حزب لیبرال این کشور را به دست بگیرد.

ترنبال در انتخابات ریاست حزب شرکت نکرد. وی پس از آن مجبور به برگزاری انتخابات درون‌حزبی شد که اخیراً شمار زیادی از نمایندگان حزب متبوعش با انتشار نامه‌ای خواستار برگزاری این انتخابات شده بودند.

او به رغم آنکه روز سه شنبه موفق شد در رای‌گیری درون حزبی با اختلاف هفت رای بالاتر از پیتر دوتون، وزیر کشور و مهمترین رقیب خود قرار گیرد و جایگاهش را به صورت «ناپلئونی» حفظ کند، اما بسیاری از تحلیگران و ناظران بر این عقیده بودند که این اختلاف اندک از بحران رهبری در حزب لیبرال حکایت دارد و در آینده‌ای بسیار نزدیک کار دست نخست‌وزیر استرالیا و رهبر حزب حاکم خواهد داد.

ترنبال که پس از استعفای جمعی از وزرای کابینه‌اش در آستانه برکناری از رهبری حزب حاکم قرار گرفته بود روز پنجشنبه اعلام کرد که حاضر به تسلیم نیست و به «کارزار ارعاب و تهدید» تن نخواهد داد.

پیتر دوتون، اما، نتیجه رأی‌گیری روز سه‌شنبه را قبول نکرد و با تأکید بر اینکه ترنبال دیگر حمایت حداکثری حزب را ندارد، خواستار برگزاری مجدد انتخابات ریاست حزب حاکم شد.

 

 

کدخبر: 409973 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟