دستیابی ایران به تکنولوژی خاص جنگنده‌های روز دنیا/ کدام پهپاد با «سوخو‌ »هم‌ تیم می‌شود؟ +تصاویر

در یکی از بزرگترین طرح‌های اورهال و ارتقاء جنگنده‌های نیرو‌های مسلح کشورمان، حداقل ۱۰ فروند هواپیمای تهاجمی سوخو ۲۲ (فیتر) که با سامانه‌ها و مهمات جدید مجهز شده اند، طی هفته‌های گذشته در پایگاه سپاه پاسداران در شیراز، به نیروی هوافضا تحویل داده شدند. این هواپیما‌ها با توجه به ارتقاء‌های صورت گرفته روی آن‌ها می‌تواند تا سالها، به عنوان یک هواپیمای تهاجمی در خدمت کشور باشد و نیاز‌های نیرو‌های مسلح در حوزه‌ای خاص و مورد توجه، برطرف سازد. هواپیمای‌های سری سوخوی ۲۲ از جمله میهمان ناخوانده بودند که به ایران آمدند و در کنار تعدادی از جنگنده‌های دیگر مثل سوخوی ۲۴، میگ ۲۹ و میراژ اف ۱ توسط متخصصان دفاعی کشورمان مورد به روزرسانی و اورهال قرار گرفتند.

البته برخی جنگنده‌هایی که اینگونه به کشورمان آمدند مثل سوخوی ۲۴ و میراژ اف ۱ در اویل دهه ۱۳۷۰ شمسی عملیاتی شده و به خدمت وارد شدند، اما سوخو‌های ۲۲ برای سالها، فرصتی جهت حضور در آسمان نیافتند، اما در سال‌های اخیر سوخو ۲۲‌ها به نیروی هوایی سپاه منتقل شده و عملیات بازسازی و وارد خط کردن مجدد آن‌ها صورت گرفت، اما در تحویل دهی اخیر به نیروی هوایی سپاه نه فقط شاهد تحویل آمادگی پروازی بلکه شاهد نصب تجهیزات جدید بر روی این هواپیما بودیم.

8501110_318

بخشی از این تجهیزات جدید شامل تسلیحات هدایت شونده و البته یک قابلیت جالب بود. بر اساس اعلام فرمانده نیروی هوا فضای سپاه هواپیمای‌های سوخو ۲۲ سپاه قابلیت دریافت تصاویر از فاصله ۲۵۰ الی ۳۰۰ کیلومتری از پهپاد‌ها را پیدا کرده اند. اما این قابلیت از چه جهت حائز اهمیت است؟تیم‌های بدون سرنشین ، با سرنشین: نشانه‌ای از نبرد‌های قرن جدید

خوب است بدانید با افزایش پیشرفت در فناوری تسلیحاتی خصوصا در بخش پدافند هوایی، نقش پرنده‌های بدون سرنشین در عملیات‌های شناسایی، برآورد خسارت از حمله به دشمن، نشانه گذاری هدف برای مهمات هدایت شونده و اجرای نقش طعمه برای سامانه‌های دفاع دشمن تعریف می‌شود. از نظر دیگر در سناریو‌های حملات عمقی هواپیمایی مثل سوخو ۲۲ توان حمل تسلیحات بسیار بیشتر و سنگین‌تر از پهپاد‌ها را داشته و می‌تواند خسارت بسیار بالاتری را به دشمن وارد کند. البته اضافه شدن موشک‌های کروز با برد ۱۵۰۰ کیلومتر دستاورد دیگری است که به زودی به ناوگان فیتر‌های سپاه اضافه شده و آن‌ها را تبدیل به یک پلتفرم استراتژیک برای کشور خواهد کرد.

بحث تبادل اطلاعات بین هواپیما‌های سرنشین دار و بدون سرنشین یکی از مفاهیم تقریبا جدید در رزم‌های هوایی محسوب می‌شود که عمدتا در جنگنده‌های نسل ۴++ و ۵ شاهد آن هستیم و کارشناسان فن معتقد هستند در آینده شاهد هر چه بیشتر شدن این همکاری‌ها خواهیم بود. برای مثال در حال حاضر جنگنده‌های به روز مثل سری اف ۱۵، رافال، اف ۲۲، اف ۳۵ یا هر جنگنده دیگر که در قالب نبرد شبکه محور قرار گرفته باشد این توانایی را در اختیار دارد.

8501112_713

پهپاد فرانسوی Neuron در کنار جنگنده فرانسوی رافال - نمونه‌ای از تیم بی سرنشین و با سرنشین

جالب است بدانید این توانایی صرفا مختص جنگنده‌ها نیست و برخی از بالگرد‌ها نیز این توانایی را دارا می‌باشند. برای نمونه بالگرد‌های آپاچی ارتش آمریکا توان دریافت و ارسال تصاویر و اطلاعات را با پهپاد‌های MQ-۱ C. دارند که از جمله قابلیت‌های خاص این هواگرد محسوب می‌شود.

8501113_950

پهپاد ایرانی شاهد ۱۲۹ در سوریه

تجربه حضور پهپاد‌های ایرانی در سوریه و عراق و همکاری آن‌ها با نیرو‌های هوایی و توپخانه ای، موفقیت این مدل را اثبات کرده و دقت اصابت‌ها را کاملا افزایش داد. منتها در جریان این نبردها، پهپاد‌ها ارتباطی مستقیم با جنگنده‌های عراقی یا سوری نداشتند و اطلاعات پس از ارسال به مرکز کنترل زمینی، از همین مرکز در اختیار واحد‌های عمل کننده قرار می‌گرفت. با فناوری جدید در زمان لازم برای هدف یابی و شلیک به سمت هدف نیز صرفه جویی خواهد شد.

8501114_252

فیتر‌های سپاه آماده ورود به قرن بیست و یکم

طراحی اصلی خانواده سوخو ۲۲ به دهه ۱۹۶۰ میلادی باز می‌گردد و سوخو ۲۲‌های موجود در ایران نیز عمدتا تولیدی دهه ۱۹۸۰ میلادی در شوروی سابق هستند. قاعدتا به صورت استاندارد همچنین توانایی برای این نسل از هواپیما‌ها وجود نداشته است و ارتقاء مورد نظر باعث افزایش چشمگیر توان تهاجمی بمب افکن‌های فیتر سپاه خواهد شد.

درباره روش انتقال اطلاعات از پهپاد به هواپیما‌های سوخو ۲۲ جزییاتی مشخص نشده، اما به طور معمول این عملیات تبادل اطلاعات بین پلتفرم‌های مختلف توسط هواپیما‌های رله ارتباطی، ایستگاه‌های زمینی، پاد‌های مخصوص دریافت و ارسال اطلاعات، استفاده از ارتباطات ماهواره‌ای یا ایستگاه‌های رله زمینی انجام می‌شود.

خانواده هواپیما‌های بدون سرنشین در کشور ما از گستره بالایی برخوردار است، ولی ماموریت‌های نفوذ به عمق دشمن و ارتباط با جنگنده خودی بحثی است که پهپاد‌های کاندید برای این منظور را محدود می‌کند. با توجه به ویژگی‌ها و تکنولوژی‌های به کار رفته، به نظر می‌رسد پهپادی همانند فطرس، حماسه یا شاهد ۱۲۹ را بتوان مناسب‌ترین گزینه‌ها برای این همکاری دو طرفه معرفی کرد؛ پهپاد‌هایی بلند پرواز با توان حمل سامانه‌های شناسایی و هدف گذاری در کنار قابلیت مسلح شدن و حمله به اهداف سطحی.

اجرا ترکیب تیمی مثل سوخو ۲۲ و شاهد ۱۲۹ در کنار یکدیگر می‌تواند تشکیل دهنده یک تیم "بکاو و بکش" باشد که در کنار یکدیگر می‌توانند شناسایی و نابودی اهداف را بر عهده داشته باشند و ریسک مربوط به پلتفرم‌های سرنشین دار بسیار کمتر می‌شود. شاید سوخو ۲۲ هواپیمای روز دنیا نباشد و در زمان رونمایی از نمونه‌های به روز شده نیز برخی، نقد‌هایی به آن داشتند، اما باید توجه داشت بکارگیری موشک ۱۵۰۰ کیلومتری یا سامانه ارتباط با پهپاد، باعث خواهد شد همین جنگنده، ویژگی‌هایی را به دست آورد که کمتر پرنده‌ای در دنیا آن‌را در اختیار دارد.

اخبار اختصاصی سایت رکنا را از دست ندهید:

تجاوز نظافتچی بیمارستان به یک زن بی هوش

سمیه 18 ساله از وحید 15 ساله آبستن شد / 8 روز در ویلا چه گذشت؟!

ازدواج موقت در قم هم دردسر ساز شد !

حمله وحشیانه به فوتسالیست زن در قم پس از پایان مسابقه ! +عکس

صیغه 100 هزار تومانی مینا ! + جزییات

برای اولین بار/ تصاویر واقعی دیده نشده از وضعیت وحشتناک اسرای ایرانی درعراق

بچه داخل شکم مائده از شوهرش نبود! / روز طلاق فاش شد!

عکس لحظه اعدام 6 تبهکار مشهدی در یک اتاق/ آنها قبل مرگ چه گفتند !؟

جزئیات حادثه هولناک مرگ داماد آملی درسقوط با ماشین شاسی بلند به دره+عکس

رسوایی با کفش پاشنه بلند برای عروس خانم در ماه عسل

اولین اسامی اختلاسگران کشور اعلام شد / 17 مجرم کلان اقتصادی را بشناسید

عکس اعدام 6 مرد در زندان مشهد

تجاوز به خانم منشی تنها در مطب دندانپزشکی شهرک غرب +عکس

کدخبر: 408783 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟