ماهاتیر محمد به دنبال لغو پروژه‌های هنگفت چین در مالزی

به گزارش رکنا، ماهاتیر محمد نخست وزیر مالزی در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس اظهار کرد، قصد دارد که رابطه خوبش با چین را حفظ کند و از سرایه‌گذاری‌های این کشور تا زمانی که پروژه‌های آن به نفع مالزی باشند، استقبال می‌کند.

او اما در خصوص پروژه خط لوله و راه‌آهن مالزی با حمایت چین که در زمان نجیب رزاق، همتای سابقش به امضا رسید، موضعی سختگیرانه اتخاذ کرده است. ماهاتیر محمد در این باره گفت: ما فکر نمی‌کینم که به این دو پروژه نیازی داشته باشیم. فکر نمی‌کنیم این دو طرح عملی باشند. پس تمایل داریم که اگر قادر باشیم، این پروژه‌ها را لغو کنیم.

مالزی هم‌اکنون ادامه روند این پروژه‌ها را متوقف کرده و خواستار کاهش هزینه‌های این طرح‌ها شده است؛ هزینه‌هایی که بخشی از آن پرداخت شده و پس گرفتن آن دشوار است.

ماهاتیر اظهار کرد، در صورتی که لغو این طرح‌ها امکان پذیر نباشد، مالزی ملزم خواهد بود که دست‌کم آن‌ها را تا زمانی که "احتمالا نیاز به آن‌ها به وجود آید"، متوقف کند.

نخست وزیر مالزی همچنین از چین درخواست کرد که به حق کشتی‌رانی آزاد در سراسر دریای چین جنوبی احترام بگذارد.

چین مدعی مالکیت بخش عمده دریای چین جنوبی است و چندین جزیره مصنوعی را در این منطقه ساخته و آن‌ها را به رادار نظامی و فرودگاه و ایستگاه‌های موشکی مجهز کرده است و در این دریا گشت‌زنی می‌کند.

ماهاتیر محمد با تاکید بر عدم استقرار دائم کشتی‌ها در این منطقه گفت: ما طرفدار رفت و آمد همه کشتی‌ها و حتی کشتی‌های جنگی هستیم اما نباید در این‌جا مستقر شوند. این هشداری برای همه است. بی‌دلیل ایجاد تنش نکنید.

نخست وزیر مالزی در انتقاد از رفتار میانمار با مسلمانان روهینجایی گفت: کاری‌ که آن‌ها کرده‌اند به طرز زشتی ناعادلانه است. کشتار مردم و قتل‌عام آنان رفتار کشورهای متمدن نیست.

دولت مالزی گفته است که آواره شدن مسلمانان روهینجایی دیگر مساله داخلی میانمار نیست.

ماهاتیر محمد افزود، از شکست آنگ سان سوچی، رهبر میانمار در توقف این ظلم و ستم علیه روهینجایی‌ها "بسیار ناامید" شده است.

او در این باره گفت، سوچی در سرکوب روهینجایی‌ها از سوی دولت، هوادار آنان بود.

نخست وزیر مالزی همچنین درباره پذیرش مهاجران روهینجایی بیشتر گفت، مالزی هم‌اکنون مهاجران قانونی و ثبت نشده بسیاری را در خود جای داده است و نمی‌تواند مهاجران بیشتری را بپذیرد.

 

کدخبر: 407168 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟