واشنگتن در مقابل کره شمالی تنها می‌تواند صبر کند

به گزارش رکنا، پایگاه خبری هیل در گزارشی می‌آورد: «دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه از بازگرداندن بقایای اجساد نیروهای آمریکایی حاضر در جنگ دو کره قدردانی و از کیم جونگ اون، رهبری کره شمالی بابت عمل کردن به حرفهایش تشکر کرد.

دولت واشنگتن همچنین از آغاز تخریب سایت آزمایش موتورهای موشک همانطور که کیم جوان در نشست سنگاپور قولش را داده بود، خبر داد و آن را نقطه تحول دانست.

اما با وجود آنکه مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا به سناتورها این مساله را تایید کرده که کره شمالی هنوز در حال تولید مواد ضروری برای تولید بمب‌های اتمی است، اما کارشناسان می‌گویند که با توجه به پیشرفت در مذاکرات دو جانبه، احتمال هر چیزی را می‌توان انتظار داشت.

جنی توآن، یکی از تحلیلگران و مدیر اجرایی در موسسه نورث 38 می‌گوید: کره شمالی هرگز به سرعت به وعده توقف تمام فعالیت‌هایش عمل نمی‌کند و اینکه تداوم فعالیت‌ها را شاهد باشیم، جای تعجب نیست. می‌توان شاهد بود که فعالیت‌ها در سطح پایینی ادامه دارند و هیچ پروژه جدیدی انجام نمی‌شود.

از زمان نشست میان ترامپ Trump و کیم جوان در سنگاپور در ژوئن، گزارش‌های متعددی درباره به چالش کشیده شدن تمایل پیونگ یانگ در کنار گذاشتن ظرفیت‌های اتمی‌اش منتشر شده است.

در گزارش‌های جدید از سوی مقام‌های اطلاعاتی آمریکا این مساله مطرح شده که کره شمالی به دنبال مخفی کردن تاسیسات اتمی و موشکی خود است و تحلیل‌های تصاویر ماهواره‌ای نشان از تداوم گسترش تاسیسات موشکی و اتمی این کشور دارد.

سفر پامپئو به پیونگ یانگ که اوایل ماه جاری میلادی صورت گرفت و سفر سوم وی محسوب می‌شد، پیشرفت زیادی را برای دولت آمریکا در پی نداشت و در جریان این سفر کیم با وی دیدار نکرد.

البته در روزهای اخیر اخبار مثبتی منتشر شده و موسسه نورث 38 تصاویر ماهواره‌ای را منتشر کرد که نشان می‌دهد کره شمالی تخریب تاسیسات کلیدی را در سایت پرتاب ماهواره‌ای "سوهائه" آغاز کرده است.

کیم در نشست سنگاپور به صورت ضمنی با تخریب این سایت موافقت کرد اما این تعهد بخشی از بیانیه مشترک او با ترامپ نبود که در نشست این دو منتشر شد.

پنجشنبه شب، کاخ سفید نیز اعلام کرد که 55 جعبه حامل بقایای اجساد سربازان آمریکایی از کره شمالی به ایالات متحده وارد شدند.

این مساله یکی از تعهدات کره شمالی در بیانیه مشترک بود و ترامپ از بابت این مساله از رهبری این کشور در توئیتی تشکر کرد.

وی روز جمعه به خبرنگاران گفت:‌ من برای اینکه کیم به حرفش عمل کرد، از او تشکر می‌کنم. ما منتظر بقیه اجساد هستیم اما می‌خواهم در مقابل رسانه‌ها بابت این عمل به وعده از کیم جونگ اون تشکر کنم. مطمئنم که او به مابقی تعهداتش پای بند می‌ماند.

تحلیلگران نیز این اعتمادسازی را مورد استقبال قرار دادند اما هشدار دادند که پیونگ یانگ همچنان هیچ گام تایید کننده و غیرقابل بازگشت در توقف برنامه اتمی خود برنداشته است.

داریل کیمبال، مدیر اجرایی انجمن کنترل سلاح می‌گوید: کره شمالی باید گام‌های بیشتری را در توقف تولید مواد شکاف‌پذیر اتمی بردارد. آنها باید این کار را خیلی زود انجام دهند. این یک گام بسیار مهم و ارزشمند است. این مساله می‌تواند در کنار روند صلح قرار گیرد.

او ادامه می‌دهد: هر دو طرف باید فعالانه‌تر فکر کنند و از برداشتن گام‌های بعدی هراسی به دل ندهند در غیر اینصورت این روند با شکست مواجه می‌شود.

دولت واشنگتن گفته است که بابت آنچه که در پشت صحنه احترام گذاشتن به مذاکرات با کره شمالی اتفاق می‌افتد، اطلاع دارد.

اما سناتورهای آمریکایی در کمیته روابط خارجی نخستین فرصت را در سوال کردن از پامپئو از زمان نشست سنگاپور یافته و وی را بابت پیشرفت کم آمریکا در ارتباط با کره شمالی نقره داغ کردند.

پامپئو جزئیات کمی را ارائه کرد اما به سناتور اد مارکی گفت که کره شمالی به تولید مواد شکاف‌پذیر که سوخت سلاح اتمی است، ادامه می‌دهد؛ پامپئو همچنین به تخریب سایت سوهائه به عنوان یک پیشرفت معتبر اشاره دارد.

جنی توآن همچنین می‌گوید: این افشاگری هم رده آنچیزی است که تحلیلگران در سایت‌های اتمی در کره شمالی مشاهده کرده‌اند که شامل یکی از تاسیسات اولیه می‌شود. در تصاویر اخیر به نظر می‌رسد که سرعت فعالیت حداقل کمتر شده و فعالیت زیادی در سایت یانگ‌بیون دیده نمی‌شود. البته شواهدی از توقف کامل آن نیست اما به نظر کمتر شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا از پاسخ به سوالی از سوی سناتور کوری گاردنر که آیا کره شمالی به برنامه اتمی خود ادامه می‌دهد یا خیر، طفره رفت اما به این مساله اشاره کرد که هنوز مواد شکاف‌پذیر تولید می‌شود.

پامپئو همچنین تلاش کرد تا سناتورها را آرام کند و گفت که مذاکرات با کره شمالی روند دیپلماسی صبر است.

پامپئو همچنین گفت: ما در دیپلماسی صبر هستیم اما نباید اجازه دهیم که این مساله نتیجه‌ای در پی نداشته باشد. من در جریان گفتگوهای سازنده‌ام با کیم یونگ چول، معاون کیم جونگ اون بر این موضع تاکید داشتم. پرزیدنت ترامپ همچنان درباره دورنمای خلع سلاح اتمی کره شمالی خوشبین است. پیشرفت در حال رخ نمودن است.

کاخ سفید نیز پیام‌های مختلفی را درباره تهدید از جانب پیونگ یانگ منتشر کرده است.

در پی نشست ترامپ با رهبری کره شمالی در سنگاپور در ماه گذشته میلادی، رئیس جمهوری آمریکا در توئیترش اعلام کرد که از جانب کره شمالی دیگر هیچ تهدید اتمی وجود ندارد.

اما کمتر از دو هفته بعد، ترامپ وضعیت فوق‌العاده ملی در ارتباط با کره شمالی را تمدید و اعلام کرد که برنامه اتمی این کشور یک تهدید فوق‌العاده و غیرمعمول برای امنیت ملی ایالات متحده محسوب می‌شود.

در ضمن، برخی از کارشناسان در واشنگتن همچنان درباره پیشرفت مذاکرات بین کره شمالی و آمریکا تردید دارند و علت آن را تاریخچه تلاش‌های ناکام در تسلط یافتن بر برنامه اتمی کره شمالی می‌دانند.

هری کازیانیس، مدیر مطالعات دفاعی در مرکز منافع ملی می‌گوید: به باور من کره شمالی به این باور رسیده که سلاح اتمی، سیاست تضمین نهایی است. چه چیزی می‌تواند آن را تغییر دهد؟ چه چیزی می‌تواند امنیتی بیشتر از این به کیم جونگ اون بدهد؟ اگر من او بودم، از شانسم استفاده می‌کردم و سلاح اتمی خودم را حفظ می‌کردم.

کازیانیس به تاییدیه پامپئو به عنوان یک نشانه بد اشاره‌ای نکرد؛ پامپئو گفته که کره شمالی هنوز مواد شکاف‌پذیر را به عنوان سوخت سلاح اتمی تولید می‌کند.

این کارشناس با این حال به این مساله اشاره کرد که برنامه اتمی کره شمالی تا زمانیکه رهبری این کشور نظرش را تغییر دهد، به صورت "اوتوپایلوت" به کار خود ادامه می‌دهد.

او ادامه می‌دهد: کره شمالی به تولید سلاح بیشتر اتمی و مواد شکاف‌پذیر ادامه می‌دهد. آنها به آزمایش‌های خود و استفاده از مدل‌های کامپیوتری پیشرفته و تونل‌های باد ادامه می‌دهند. اینها ادامه می‌یابند.

بسیاری به توافق امضا شده میان کیم و ترامپ انتقاد دارند و آن را بیهوده می‌دانند.

بروس کلینگنر، کارشناس امور کره و ژاپن در بنیاد هریتج می‌گوید: به واقع، هیچ شاهدی بر این مساله نیست که کره شمالی در اصل تمایلی به خلع سلاح اتمی داشته باشد. انگار که ما کما فی سابق در همان مسیر قدم بر می‌داریم. البته شاید این بار متفاوت باشد اما باید تردید داشت.»

 

کدخبر: 402244 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟