به گزارش رکنا به نقل از سایت شبکه روسیا الیوم، عکرمه صبری، رئیس هیئت عالی اسلامی در قدس و خطیب مسجد الاقصی تاکید کرد: بستن درهای مسجد الاقصی از سوی نیروهای اشغالگر اسرائیلی اقدامی خودکامانه، باطل و رفتاری نسنجیده بود که نمازگران را به تحصن در میدان "الامام الغزالی" در مجاورت باب "الاسباط" در خارج از مسجد الاقصی واداشت.

صبری در ادامه افزود: نیروهای اسرائیلی از اینکه تحصن ادامه‌دار شده و شدت یابد و آغاز جدیدی برای قیامی همچون قیام سال گذشته در الاقصی باشد، دچار هراس شدند و بدین ترتیب از برنامه خود برای بسته نگه داشتن مسجد الاقصی منصرف شدند.

وی همچنین تاکید کرد که تل‌آویو اهمیت قیام ماه ژوئیه ۲۰۱۷ را به خوبی می‌داند و مسؤولان اسرائیلی نمی‌خواهند که این امر دوباره تکرار شود که آن‌ها را مجبور به این کند که از تصمیماتشان صرف‌نظر کنند.

صبری درباره نقض‌هایی که در حق مسجد الاقصی انجام می‌گیرد، تصریح کرد: مشکلات در میدان حل می‌شوند به جز حضور گسترده فلسطینی‌های ساکن قدس و دیگر فلسطینی‌ها در محوطه و صحن مسجد الاقصی هیچ راه حل دیگری وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: کشورهای عربی و اسلامی هر کدام درگیر مشکلات و درگیری‌های خونین خود هستند و مساله فلسطین را کنار گذاشته‌اند.

خطیب مسجد الاقصی درباره اردن نیز تصریح کرد: اسرائیل تلاش می‌کند خشم امان را بخواباند و آن را آرام کند و با حرف‌های شیرین و تصمیمات ظاهری به آن اطمینان دهد اما روز بعد خلف وعده می‌کند. این روند طی‌های سال‌های گذشته بارها تکرار شده است.

از سوی دیگر، جمانه غنیمات، سخنگوی دولت اردن نقض‌ها و اقدامات تحریک‌آمیز بی‌وقفه اسرائیل علیه مسجدالاقصی را محکوم کرد.

سخنگوی دولت اردن همچنین یورش نیروهای پلیس Police اسرائیل به مسجدالاقصی و حمله به نمازگزاران و کارمندان اداره اوقاف قدس را محکوم کرد.

غنیمات تصریح کرد: اینگونه اقدامات حرمت این مکان مقدس را نقض و احساسات نمازگزاران در آن و تمامی مسلمانان را تحریک می‌کند، این اقدامات همچنین نشان‌دهنده نقض پایبندی‌های اسرائیل به قوانین بین‌المللی و قوانین انسانی بین‌المللی است.

وی در ادامه افزود: این اقدام اسرائیل همچنین بیانگر نقض تمامی احکام و منشورهای بین‌المللی است که بر ضرورت احترام به اماکن عبادت تمامی ادیان و حفظ آرامش مسجد الاقصی و احترام به وضعیت تاریخی و قانونی آن تاکید دارد.

غنیمات دولت اسرائیل را مسؤول کامل حفاظت از مسجدالاقصی و نقض‌هایی که علیه آن مرتکب شده، دانست و خواستار توقف فوری اینگونه اقدامات علیه مسجدالاقصی و حفظ وضعیت تاریخی اماکن مقدس شد.

کدخبر: 401818 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟