انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی ترکیه درحالی برگزار شد که واکنشها به این انتخابات همچنان ادامه دارد. امروز هم سازمان امنیت و همکاری در اروپا به روند برگزاری ین انتخابات واکنش نشان دادو از آن انتقاد کرد.

ایگناسیو سانچز آمور هماهنگ کننده ویژه سازمان امنیت و همکاری در اروپا که برای پایش انتخابات ترکیه به آنکارا رفته است در سخنانی در این خصوص گفت: ناظران به شدت متاسف هستند که به دو ناظر اجازه ورود به ترکیه داده نشد. این دو نفر به داشتن نگرش های غرض ورزانه علیه ترکیه متهم هستند. این اقدام ترکیه، تلاشی کاملا غیرقابل قبول برای تاثیرگذاری بر روند انتخابات و پایش آن بوده است.

سانچز گفت: در این انتخابات، مردم ترکیه حق واقعی برای انتخابات داشتند باآنکه شرایط برای رقابت به صورت برابر وجود نداشت. رئیس جمهور کنونی و حزب او از امکانات قابل توجهی برخوردار بودند که این مسئله در پوشش گسترده برنامه های انتخاباتی آنها در رسانه های خصوصی و رسانه های وابسته به دولت منعکس شد. چارچوب حقوقی محدودکننده و اختیارات اعطاء شده براساس قانون Law وضعیت فوق العاده سبب محدود شدن آزادی Freedom های اساسی درخصوص حق تجمع و آزادی بیان ازجمله آزادی رسانه ها شده است.

وی دربخش دیگری از سخنانش گفت: بنده با تاسف عمیق باید عرض کنم به دو عضو مجرب پارلمان اروپا که از اعضای گروه ناظران انتخاباتی ما در ترکیه بودند اطلاع داده شد به آنها اجازه ورود به خاک ترکیه داده نخواهد شد و این اطلاع رسانی در زمان سفر آنها به آنکارا انجام شد و درنتیجه آنها مجبور شدند به خانه هایشان بازگردند. هرگونه تلاش خارجی برای تاثیرگذاری بر ترکیب هیات نظارت انتخاباتی ما یا هرگونه گروه ماموریت نظارتی دیگر که مهم باشد، غیرقابل قبول است و استقلال Esteghlal و خودمختاری ما را تهدید می کند زیرا ما در جایگاه ناظران بین المللی ملزم هستیم از قوانین سفت و سختی درزمینه رفتار خودمان به هنگام انجام ماموریت و وظیفه مان تبعیت کنیم.

کدخبر: 392361 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟