به گزارش گروه سیاسی رکنا، وزارت خارجه چین اعلام کرد، پکن در نشست مشترک ایران، آلمان، فرانسه، انگلیس و روسیه درباره برجام شرکت خواهد داشت.

به نوشته روزنامه گلوبال تایمز، «لو کانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه (امروز) خبر داد این کشور در نشست روز ۲۵ ماه می در وین با دیگر طرفین برجام به جز آمریکا شرکت خواهد داشت.

دونالد ترامپ Trump رئیس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) آمریکا را از برجام خارج کرد و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا نمود.

بعد از این اقدام ترامپ، محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران به کشورهای چین، روسیه و به بروکسل مقر اتحادیه اروپا رفت تا با دیگر کشورهای عضو برجام درباره ادامه توافق رایزنی کند.

وانگ یی وزیر خارجه چین در دیدار با ظریف گفته بود، چین قاطعانه توافق های بین‌المللی را حفظ می‌کند و برجام یک توافق چندجانبه است که به راحتی به دست نیامده و حفظ آن سودمند است. وی افزود، بسیاری از کشورها و اعضای جامعه بین‌المللی از اقدام اخیر ترامپ ناخشنود هستند و از آن حمایت نمی‌کنند.

ظریف بعد از دیدار با وانگ یی با تشریح شرایط برجام قبل و بعد از خروج آمریکا از آن اظهار داشت «از موضع دولت چین در قبال برجام و اقدام رئیس جمهور آمریکا قدردانی می‌کنیم. آمریکا با خروج خود از این توافق چند جانبه توازن آن را خدشه دار کرد و صریحا قطعنامه ۲۲۳۱ را نقض کرد. ما هم می‌خواهیم مطمئن شویم ملت ایران در صورت ادامه حضور در برجام که شما و دیگر طرف‌ها توصیه به ماندن کردید از منافع آن بهره‌مند می‌شود».

کدخبر: 382256 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟