سی‌ ان‌ بی‌ سی: ترامپ هر تصمیمی درباره برجام بگیرد چین به آن بی اعتنایی می‌کند

به گزارش گروه سیاسی رکنا، پایگاه اینترنتی شبکه تلویزیونی سی‌ان‌‍‌بی‌سی در مقاله‌ای در آستانه اعلام تصمیم آمریکا در خصوص توافق هسته‌ای ایران نوشت: تا چند ساعت دیگر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا تصمیمش را درباره ماندن یا خروج از توافق هسته‌ای ایران اعلام می‌کند. اغلب مردم پیش بینی می‌کنند ترامپ، آمریکا را از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خارج می‌کند و تحریم‌های ایران را بر می‌گرداند.
کارشناسان بر این باورند که چین به عنوان یکی از امضا کنندگان برجام از پذیرش اقدامات یکطرفه آمریکا علیه ایران امتناع می‌کند. «جان دریسکول» مدیر خدمات انرژی «جی تی دی» در سنگاپور و تاجر سابق نفت که نزدیک به چهل سال در این زمینه کار کرده است می‌گوید تحریم‌های آمریکا بر خرید نفت از ایران تاثیر چندانی نخواهد داشت. چین و هند دو خریدار اصلی نفت خام ایران هستند.
«ویکتور شوم» معاون شرکت اطلاعاتی «ای‌اچ‌اس مارکیت» (IHS Markit) معتقد است چین بزرگترین بازار Store رو به رشد جهان است و به نفت نیاز دارد. از آنجایی که تنش‌های این کشور با آمریکا افزایش یافته است پکن تمایل چندانی به حمایت از تحریم‌های واشنگتن علیه ایران ندارد. به طوری که وزیر خارجه چین چهارشنبه گذشته اعلام کرد از خروج آمریکا از برجام حمایت نمی‌کند، اما از هیچ کشوری در این باره انتقاد هم نکرد.
در ادامه این مطلب آمده است: اگر آمریکا از برجام خارج شود ترامپ Trump باید درباره تحریم‌های ایران و مجازات کشور‌هایی که علیرغم تحریم‌ها با تهران تجارت می‌کنند، تصمیم بگیرد. علاوه بر این‌ها راه‌های زیادی برای دور زدن تحریم‌ها وجود دارد برای مثال استفاده از تجارت پایاپای یا تجارت بدون دخالت بانک‌های آمریکایی. حتی ایرانی‌ها می‌توانند با استفاده از واحد پول چین (یوان) تجارت کنند.
سی ان بی سی در ادامه نوشت: مطمئنا حتی در صورت اعمال تحریم‌ها هم چین راهی برای تجارت با ایران پیدا می‌کند. از آنجایی که احتمالاً بهای نفت ایران پس از اعلام تصمیم ترامپ کاهش می‌یابد بازار ایران برای چینی‌ها جذاب‌تر هم خواهد شد.
در ادامه این مطلب واکنش کشور‌های دیگر به اعمال تحریم‌های آمریکا علیه ایران اینطور توصیف شده است:
ژاپن و کره جنوبی که متحدان آمریکا هستند و با این کشور ارتباط راهبردی دارند برای احترام گذاشتن به این تحریم‌ها به بیشترین میزان تحت فشار خواهند بود. این دو کشور از بزرگترین خریداران نفت جهان هستند. شرکت‌های ژاپنی و کره جنوبی احتمالاً برای پیدا کردن منابع دیگر تلاش خواهند کرد، اما شرکت‌هایی که پس از امضای توافق نامه هسته‌ای ایران در سال ۲۰۱۵ با این کشور وارد تجارت شده اند برای انجام تعهدات خود تحت فشار خواهند بود.
اعمال تحریم‌ها علیه تهران برای هند دشوار خواهد بود، چون خرید نفت از ایران به دلیل مجاورت جغرافیایی دو کشور برای هند بسیار مهم است. هند پس از چین دومین وارد کننده بزرگ نفت از ایران است. احتمالاً هند از آمریکا می‌خواهد که برای این کشور استثنا قائل شود یا از طرق دیگری تلاش می‌کند نفت ایران را وارد کند.

کدخبر: 378600 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟