نفوذ مکرون و مرکل بر ترامپ برای حفظ برجام

به گزارش گروه سیاسی رکنا به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره انگلیسی، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه قرار است روز دوشنبه به منظور گفتگو با همتای آمریکایی خود در ارتباط با سرنوشت توافق هسته ای ایران (برجام) وارد واشنگتن شود.

این شبکه گزارش داد مکرون می گوید خارج شدن از توافق هسته ای می تواند سبب ایجاد بن بستی مشابه آن چیزی شود که در ارتباط با کره شمالی شاهد آنیم.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا تهدید کرده است از توافق هسته ای سال دو هزار و پانزده خارج خواهد شد. او می تواند این کار را تا یک ماه دیگر انجام دهد، زمانی که او باید بار دیگر در کنگره آمریکا توافق هسته ای ایران را تأیید کند.

امانوئل مکرون در مصاحبه با شبکه تلویزیونی فاکس نیوز گفت: «به عنوان گزینه بهتر چه چیزی در اختیار داریم؟ به نظر من چنین گزینه ای وجود ندارد. سناریوی دیگر یا طرح بی چیست؟ من هیچ طرح بی برای موضوع اتمی و برای مقابله با ایران نمی بینم. بنابراین این موضوعی است که ما آن را بررسی خواهیم کرد. این موضوع سبب می شود که من در رابطه با موضوع اتمی بگویم که اجازه بدهید که چارچوب حفظ شود زیرا این بهتر از وضع کره شمالی است. در وهله دوم من از وضع موجود درباره ایران راضی نیستم. من خواهان مقابله با موشک های بالستیک هستم. من می خواهم که نفوذ آنها در منطقه محدود شود. بنابراین نظر من این است که طرح جامع اقدام مشترک را مادامی که گزینه بهتری برای تسلیحات اتمی ندارید، ترک نکنید و اجازه بدهید که آن را با موشک های بالستیک و محدود کردن نفوذ منطقه ای تکمیل کنیم.»

در ادامه، خبرنگار الجزیره انگلیسی از واشنگتن گزارش داد هیچ مقامی در اروپا به اندازه امانوئل مکرون با دونالد ترامپ Trump رئیس جمهور ترامپ رابطه نزدیکی ندارد. مکرون با دقت رابطه ای را با آمریکا تنظیم کرد و از ترامپ برای حضور در مراسم جشن روز ملی فرانسه در پاریس دعوت کرد. ترامپ با مکرون بیشتر از دیگر سران جهان تلفنی گفتگو کرده است . مکرون می گوید توانسته است رئیس جمهور آمریکا را متقاعد کند تا حضور آمریکا را در سوریه طولانی کند. مکرون در سخنانی گفت: «رئیس جمهور ترامپ می گوید آمریکا می خواهد از سوریه خارج شود. من به شما اطمینان می دهم توانسته ام او را متقاعد کنم که حضور آمریکا در این کشور در طولانی مدت لازم و ضروری است.»

کاخ سغید تغییر سیاست خود را در ارتباط با سوریه رد و بر این موضوع تأکید می کند که ترامپ امیدوار است به زودی نیروهای آمریکایی را از سوریه خارج کند. مکرون روز دوشنبه برای سفری سه روزه وارد واشنگتن می شود. این سفر شامل صرف شام با رئیس جمهور آمریکا می شود. نفوذ او بر رئیس جمهور آمریکا در ارتباط با یک سری مسائل از سوریه گرفته تا آینده توافق هسته ای ایران به ورطه آزمون گذاشته خواهد شد. ایران می گوید به مفاد توافق هسته ای سال دو هزار و پانزده پایبند است، توافقی که ایران، آمریکا و هم پیمانان اروپایی اش آن را امضا کرده اند. مکرون همانند آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان از حفظ توافق هسته ای حمایت می کند. مرکل نیز این هفته به کاخ سفید سفر کرد.

ترامپ وعده داد تا اواسط ماه مه از توافق هسته ای ایران خارج خواهد شد مگر آن که هم پیمانان اروپایی اش ابعاد خاصی از توافق هسته ای از جمله بهبود شرایط بازرسی از برنامه هسته ای ایران را اصلاح کنند. اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است. انتصاب جان بولتون از سوی ترامپ به عنوان مشاور امنیت ملی آمریکا و نامزد کردن مایک پمپئو برای تصدی سمت وزارت امور خارجه آمریکا -که هر دوی آنها از منتقدان توافق هسته ای ایران محسوب می شوند- سبب ایجاد نگرانی هایی در ارتباط با آینده توافق هسته ای شده است.

دونالد ترامپ ظرف کمتر از یک ماه باید در ارتباط با بازگرداندن تحریم های ایران تصمیم گیری کند، اقدامی که سبب لغو توافق هسته ای می شود. این موضوع نشان می دهد که نفوذ امانوئل مکرون و آنگلا مرکل بر ترامپ در ارتباط با حفظ توافق هسته ای ایران امری حیاتی محسوب می شوند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 374819 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟