وزارت خارجه اسلواکی اعلام کرد سفیر این کشور را از روسیه فراخوانده است تا درباره نقش ادعایی مسکو در مسمومیت جاسوس Spy سابق روس با وی مشورت کند. لوکزامبورگ نیز امروز سفیر خود را از روسیه به همین منظور فراخواند.

اسکریپال که پیشتر عضو اداره اطلاعات روسیه بود، برای سرویس‌های اطلاعاتی انگلیس نیز فعالیت کرده است. یولیا اسکریپال، دختر وی، نیز از روز 4 مارس با شرایطی وخیم در بیمارستان به سر می‌برد. ترزا می، نخست وزیر انگلیس، روسیه را به سو قصد به جان وی متهم و 23 دیپلمات روس را از این کشور اخراج کرد. کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز در حمایت از انگلیس، دست به اقدامات مشابهی زدند.

بیش از 25 کشور از جمله آمریکا، کانادا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا تا کنون افزون بر 150 دیپلمات روس را به بهانه دخالت ادعایی مسکو در سو قصد به جان این جاسوس دو جانبه اخراج کرده‌اند.

روسیه در مقابل، این اتهامات را به شدت محکوم کرده و پیشنهاد کمک به انجام تحقیقات در این‌باره را ارائه کرده است. با این حال، درخواست‌های مسکو برای دریافت نمونه‌هایی از ماده شیمیایی که از آن برای مسمومیت اسکریپال استفاده شده است، رد شده‌اند.

مسکو همچنین در پاسخ به این اقدامات، دیپلمات‌های انگلیس را اخراج کرد و به شورای فرهنگی بریتانیا فرمان داد فعالیت‌های خود را در روسیه متوقف کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 369062 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟