بیم کارشناسان هسته ای آمریکا از انتخاب بولتون

به گزارش تارنمای کانادایی 'مادربرد'، 'کینگستون ریف'، مدیر سیاست خلع سلاح و خطر تولید انجمن کنترل تسلیحات در آمریکا در باره انتخاب بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی این کشور گفت: انتخاب او، انتخابی فاقد پایه و اساس و بسیار خطرناک است. با توجه به تصمیم حیاتی که 'دونالد ترامپ' در هفته های آتی باید در رابطه با توافقنامه هسته ای ایران، بحران هسته ای کره شمالی و رابطه متشنج هسته ای آمریکا و روسیه اتخاذ کند، انتخاب او در بدترین زمان ممکن انجام شد.

'جفری لوئیس'، مدیر برنامه منع اشاعه تسلیحاتی آسیا در موسسه مطالعات بین المللی میدلبری در شهر ورمونت آمریکا معتقد است: بولتون فردی افسارگسیخته و نامطلوبی است که مشاوره های بی اساس می دهد و ارزشی برای کسی قائل نیست. اگر در کاخ سفید بودم، قبل از اینکه در معرض اظهار فضل او قرار بگیرم، استعفاء می دادم.

بولتون در طول حیات حرفه ای اش سیاست خارجی تهاجمی و خصمانه ای را دنبال کرد و در خلق دروغ دولت 'جرج بوش' درباره وجود تسلیحات کشتار جمعی در عراق با هدف توجیه حمله به این کشور سهیم و گفته بود، آمریکا باید 'معمر قذافی'، رهبر لیبی، را به قتل Murder برساند.

به گفته ریف، بولتون در زمینه خصومت و بی توجهی به توافقنامه های چندجانبه امنیت و کنترل تسلیحات سابقه ای طولانی دارد و با توجه به تصمیمات حساسی که در زمینه سیاست هسته ای و منع اشاعه هسته ای پیش روی کاخ سفید قرار دارد، بزرگ ترین خطر موجود این است که دیدگاه های بسیار افراطی و جنگ طلبانه بولتون می تواند ترامپ Trump را به مسیر اشتباه سوق دهد.

ریف با اشاره به معاهده استارت جدید که در دوره ریاست جمهوری 'باراک اوباما' به امضای واشنگتن و مسکو رسید و انتقاد مکرر ترامپ و بولتون از این معاهده گفت، استارت جدید یکی از معدود نقاط روشن در رابطه متشنج بین واشنگتن و مسکو است و همچنان از حمایت قوی ارتش آمریکا برخورد است.

معاهده استارت جدید سقف کلاهک های هسته ای راهبردی آمریکا و روسیه را یکهزار و 550 عدد تعیین کرد. تاریخ این معاهده در فوریه امسال(2018) خاتمه یافت و تمدید آن تا 2021 منوط به موافقت ترامپ و پوتین است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 368968 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟