بارزسی کل کشور گزارشاتی درباره خریدها و برخی مسایل مربوط به پرواز داده است

محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به « رکنا » مبنی براینکه اخیرا به دلیل فرسوده بودن هواپیما های شرکت های مسافرتی ومجهز نبودن برخی فرودگاه ها به رادار ، شاهد سوانح هوایی مرگباری در کشور هستیم ، نقش معاونت پیشگیری از وقوع جرم Crime قوه قضای، و سازمان بازرسی و سازمان هواپیمایی کشور در برای پیشگیری از سوانح هوایی توضیح دهید و قوه قضاییه در این باره چه اقداماتی انجام داده است ، گفت: معاونت پیشگیری نمی‌تواند در این باره کار عمده‌ای انجام دهد که مثلا به تعبیر شما بگوید ناوگان هوایی فرسوده یا قدیمی است البته ممکن است در این باره کلیاتی را با مدیران و مسئولان ذیربط در میان بگذارند ولی به طور کلی در این باره کار معاونت پیشگیری میدانی ندارد.

وی افزود: بازرسی کل کشور در مقاطع مختلف اگر به این موضوع برسد که هر دستگاهی از جمله هواپیمایی ایراد و اشکالاتی در خرید و سایر قوانین و مقررات مربوط به پرواز و استانداردها دارد، به آن ورود پیدا می‌کند. دانستن این نکته نیز ضروری است که بازرسی کل کشور دو مدل بازرسی دارد؛ یکی بازرسی برنامه سالیانه که البته نمی‌رسد همه دستگاه‌های اجرایی کشور را همه ساله بازرسی کند به همین دلیل برنامه سالانه تعیین می‌کند که مثلا به میزان 20 مورد از فلان دستگاه اجرایی و عمومی انتخاب می‌کند تا به صورت سالیانه بازرسی نماید

محسنی اژه‌ای اضافه کرد: ‌در مواردی گزارشاتی به صورت مردمی، حراست‌ها و یا سازمان‌ها و نهادها دیگر ارجاع می‌شود که به صورت موردی به آن رسیدگی می‌کند. درباره هواپیمایی نیز سازمان بازرسی کل کشور در طول سنوات مختلف مکرر گزارشاتی درباره نحوه خریدها، نگهداری‌ها، استاندارد و برخی مسائل مربوط به پرواز داده است. اگر کاری خلاف قانون Law صورت گرفته باشد سازمان بازرسی گزارشی به مقام مافوق ارائه می‌دهد و در عین حال پیشنهادات و توصیه‌هایی برای بهبود کار ارائه می‌کند. از طرف دیگر اگر جرمی اتفاق افتاده باشد نیز به قوه قضاییه منعکس می‌گردد.

وی خاطرنشان کرد: در این باره موردی را ندیدم که بازرسی کل کشور در سال‌های اخیر موضوعی را به عنوان جرم منعکس کرده باشد اما به عنوان تخلف و توصیه موارد عدیده‌ای را به دستگاه‌های ذیربط عنوان کرده است.

محسنی اژه‌ای در مورد نحوه ورود دستگاه قضایی به سوانح هوایی بعد از وقوع آن، گفت: وقتی سانحه‌ای رخ می‌دهد دستگاه قضایی و بازرسی کل کشور وارد می‌شوند. الان پرونده کاملی درباره سانحه هوایی در قوه قضاییه تشکیل شده و همه ابعاد قضیه در حال بررسی است. در همان روزهای اول نیز رییس قوه قضاییه دستور داد و دادستان کل کشور علاوه بر سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع وارد شد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 360774 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟